סגור
בניין משרדים Five Churchill Place קנארי וורף לונדון
בנייני משרדים בלונדון (צילום: fivechurchillplace.com)

הריביות לא יורדות, עסקאות הנדל"ן המסחרי באירופה צנחו ב־26%

המשקיעים איבדו תקווה להורדות ריבית של הבנקים המרכזיים וכתוצאה נרשמה בתחילת השנה ירידה רבעונית שביעית ברצף בהיקף מכירות הנכסים. היחלשות השוק הפילה את שווי המשרדים האירופיים בכ־37% מהשיא שנרשם ב־2022

היקף עסקאות הנדל"ן המסחרי שבוצעו באירופה צנח לשפל של 13 שנים בתחילת השנה, זאת לאחר שאפסה התקווה בקרב משקיעים להורדות ריבית בקרוב.
עסקאות בסכום כולל של 34.5 מיליארד יורו ברבעון הראשון שיקפו ירידה של 26% לעומת הרמות הנמוכות ממילא שנרשמו ברבעון המקביל אשתקד. זהו הרבעון השביעי ברצף של ירידות בהיקף העסקאות — כך לפי נתונים של חברת הייעוץ MSCI שפורסמו בשבוע שעבר. לפי הנתונים, מספר בנייני משרדים שהחליפו ידיים היה הנמוך ביותר בכל הזמנים בחישוב רבעוני.
שוק הנדל"ן המסחרי חווה עלייה ברוטלית בשיעורי הריבית, מה שהביא לצניחה בשווי נכסים וניפח את עלויות המימון בשוק שמסתמך באופן משמעותי על חובות כדי לממן עסקאות.
"אחרי 2023 איטית מאוד, היתה תקווה שהשקעות בנדל"ן אירופי יתחילו להתאושש ברבעון הראשון של 2024", כך לפי טום ליהי, מנהל גזרת אירופה, המזה"ת ואפריקה ב־MSCI. "אבל ההסתגלות המתמשכת והכואבת לעתים לסופו של עידן הריביות הנמוכות פירושו כי השוק נותר מקום קשה לבצע בו עסקאות", סיכם.
הדו"ח פורסם בעקבות נתונים שיצאו שבוע קודם לכן מארצות הברית, לפיהם נרשמה צניחה של 16% בעסקאות נדל"ן מסחרי ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
שווי המשרדים האירופיים צנח בכ־37% בממוצע מהשיא שנרשם ב־2022 — כך לפי נתוני חברת המחקר גרין סטריט. מחירי הנדל"ן למגורים והנדל"ן התעשייתי ירדו בכ־20%.
למרות שישנם בעלי נכסים שנאלצו למכור בגלל קושי לממן את החוב, הרבה מאוד בעלי נכסים אינם ממהרים למכור בהפסד וסבורים כי ייתכן והשוק הגיע לתחתית. משקיעים היכולים להרשות לעצמם לרכוש נכסים ללא חובות היו הכוח המניע מאחורי רוב העסקאות שבוצעו לאחרונה, אף שמדובר בדרך כלל בעיקר בעסקאות הקטנות יותר.
לפי MSCI לונדון היא "חד משמעית" העיר המובילה להשקעות בנדל"ן מסחרי, למרות ירידה בהיקף העסקאות. תיקון מהיר יותר במחירים בשוק הבריטי ביחס לשאר אירופה עודד משקיעים לחזור לשוק בחיפוש אחר מציאות. שתי עסקאות לונדוניות בולטות - המכירה של בניין ברחוב אולד ביילי 20 ב־240 מיליון ליש"ט ועסקה בהיקף 110 מיליון ליש"ט למכירת צ'רצ'יל פלייס 5 בקנרי וורף - קרסו במהלך הרבעון. עם זאת, יש שפירשו זאת כאיתות לכך שהמוכרים ממתינים להורדת ריבית של הבנק המרכזי, מה שיאפשר להם למכור במחיר גבוה יותר.
"מבחינה סטטיסטית, הרבעון הראשון היה קודר מאוד", ציין ניק ברייברוק, בכיר בנייט פרנק. "אבל למעשה זה לא משקף את מה שקורה שם בחוץ". לדבריו, קרנות הון פרטיות מתחילות להיכנס לשוק לצד משרדים משפחתיים, מה שיביא להגדלת היקף העסקאות בששת החודשים הבאים.
"הרבה מגזרים בשוק הנדל"ן עדיין לא תמחרו את עצמם מחדש באופן מספק כדי למשוך עניין רב יותר מצד רוכשים", מציינים ב־MSCI. מלונות הם המגזר היחיד שרשם עלייה בהיקף העסקאות ברבעון הראשון, זאת בזכות התאוששות התיירות לאחר מגפת הקורונה, מה שתמרץ את פעילות המשקיעים.