סגור

פרשנות
חרם מלא על רוסיה יפגע קשות במשק הגרמני

הכלכלה הגדולה באירופה היא גם היבואנית הגדולה ביותר של גז רוסי. בעקבות הפלישה היא החלה לגבש הסכמים עם קטאר ואיחוד האמירויות, אך אספקת האנרגיה משם לא תהיה מידית. מוקש מרכזי: חוזים של קטאר עם מדינות אחרות

התוכנית הגרמנית השאפתנית להפסקת התלות בתשומות האנרגיה מרוסיה הואצה בימים האחרונים, בין השאר באמצעות ביקור של שר הכלכלה הגרמני במדינות המפרץ קטאר ואיחוד האמירויות. השר רוברט האביק נשמע אופטימי לאחר השיחות באבו דאבי, למרות הזהירות הרבה שהפגינו מארחיו, בעיקר בקטאר, לגבי האפשרות של יצירת תחליף לאספקת גז בטווח הקצר. הביקור באמירויות, שאיננה יצואנית גז, הסתיים בחתימה על הסכמים לייצור ולאספקת מימן כחול שימומשו עד שנת 2030, ולכן פחות רלוונטיים למשבר הנוכחי.
גרמניה, הכלכלה הגדולה באיחוד האירופי, לא הצטרפה לחרם האמריקאי על תשומות האנרגיה הרוסיות, מאחר שהיא מייבאת כ־55% מצורכי הגז הטבעי שלה מרוסיה. הכרזה על חרם מרוסיה ללא תחליפים עלולה להביא לפגיעה קשה במשק הגרמני, כולל הפסקות חשמל. בשנים האחרונות גרמניה נאלצה להשלים עם הפוליטיזציה של אספקת הגז שהוכתבה על ידי הקרמלין, אך נראה כי המלחמה באוקראינה הבהירה לממשלה, כמו גם לציבור הגרמני, כי אם לא יינקטו צעדים של ממש, המשק המקומי עלול להישאר ללא חשמל בחורף הבא. בסקר שביצע החודש מכון YouGov כ־49% מהגרמנים הביעו תמיכה בחרם אנרגיה על רוסיה בעוד 32% התנגדו.
1 צפייה בגלריה
תחנת כוח בגרמניה
תחנת כוח בגרמניה
תחנת כוח בגרמניה
(צילום: איי פי)
העובדה שרוסיה הפכה את הגז לכלי פוליטי מבהירה מדוע הגרמנים משליכים את יהבם על מדינות כמו קטאר ואיחוד האמירויות, למרות מחלוקות בנושאי זכויות האדם. מבחינת גרמניה, קטאר היא ספק אנרגיה נוח, בוודאי בהשוואה לרוסיה. רכישת הגז מקטאר לא תצריך את ממשלת גרמניה להציע תמורות מדיניות משמעותיות. הקטארים כבר הבהירו כי מכירת הנפט לאירופה היא על בסיס מסחרי, ולכן סביר שמדינת המפרץ הקטנה לא תערים קשיים מול גרמניה בדרך לחתימת הסכמי גז.
עבור קטאר ישנם יתרונות לא פחותים. ראשית, האספקה מקטאר לגרמניה תגדיל במידה מסוימת את התעניינות גרמניה באזור המפרץ, דבר שיכול להפוך אותה לשחקנית פעילה יותר באזור ולבסס את קשריה עם דוחה. בנוסף לכך, אם יגבירו את אספקת הגז לגרמניה, הקטארים ישרתו את האינטרס האמריקאי ויחזקו עוד יותר את הקשר עם וושינגטון, שזהו כרגע האינטרס העליון שלהם.
הבעיה העיקרית של גרמניה היא שכיום הגז הרוסי מגיע אליה בצינורות, וכדי ליצור תחליפים היא צריכה להקים תשתיות חדשות, ובראשן מסופי גז טבעי נוזלי ומתקני אחסון צפים. הגרמנים טוענים כי הרשויות כבר החלו בתהליכים לרכישת סוג כזה של מתקנים, אך יחלוף זמן בטרם יהיו שמישים. בנוסף לכך קיימים קשיים בתחום ההיצע. חברת הדגל של מדינת המפרץ קטאר אנרג'י תוכל לספק כמויות משמעותיות עבור השוק הגרמני רק לאחר 2025. כיום כ־80% מתפוקת הגז שלה סגורים בחוזי אספקה ארוכי טווח, כאשר חלק ניכר ממנו מיוצא לשוק הסיני. משנת 2026 ואילך צפויה קטאר ליהנות מתפוקה מוגברת, שכן בימים אלה מתבצעות עבודות הרחבה שיגבירו את הייצור מ־77 מיליון טונות בשנה לכ־126 מיליון טונות.
גרמניה כבר החלה בצעדים ממשיים להפחתת התלות האנרגטית ברוסיה. עם זאת, בהיעדר תחליפים מידיים, למעט הגברת האספקה מארצות הברית לאיחוד האירופי, היא תיאלץ להמתין עם ההכרזה על חרם מלא.
הכותב הוא מנהל חברת קונקורד המזה"ת www.concordmena.com