סגור

ביידן יהדק פיקוח על יצרניות הבשר כדי להוריד מחירים

הממשל הפדרלי התביית על תעשיית הבשר והעוף בניסיון למתן את האינפלציה. בפגישה מקוונת עם נציגי החקלאים בישר נשיא ארה"ב על סיוע כספי להגדלת התחרותיות ופורטל ייעודי לדיווח על תיאום מחירים

ממשל ביידן יוצא נגד יצרניות הבשר הגדולות בארה"ב בניסיון לצמצם את ממדי האינפלציה שהגיעו בנובמבר האחרון לשיא של כמעט ארבעה עשורים.


שלשום הציג הבית הלבן שורה של רגולציות חדשות שיחולו על החברות לאריזת בשר, זאת לאחר שהואשמו בהגדלת חשבונות המזון של האמריקאים. עליות המחירים התלולות מגיעות לאחר שחברות הבשר דיווחו בחודשים האחרונים על תקלות מתמשכות בשרשראות האספקה ומחסור בכוח אדם, בדומה לדיווחים הזורמים ממקומות אחרים בעולם.

"הקטנים נדחקים מהמגרש"

המהלכים הללו ננקטים ברקע סקרי דעת קהל המראים כי האינפלציה היא דאגה מרכזית עבור ציבור הבוחרים האמריקאי. זה חודשים, הרפובליקנים משמיעים ביקורת כלפי ביידן על מחירי המזון הגואים.
מדד מחירי הבשר טיפס בנובמבר ב־16% לעומת שנה קודם לכן, זאת לעומת עלייה של 6.8% במדד המחירים הכללי. מחירי מוצרים כמו בייקון ובשר טחון טיפסו בשיעורים של 26% ו־17%, בהתאמה, לעומת שנה קודם לכן.


מאמצי הבית הלבן להוזיל את הבשר יתמקדו בהגדלת התחרותיות במגזר ובסיוע רחב היקף לחקלאים ולחוואים. תעשיית הבשר האמריקאית, ששווייה כ־213 מיליארד דולר, נשלטת על ידי ארבע חברות גדולות המחזיקות ב־85% מייצור בשר הבקר, 70% מתעשיית החזיר ו־54% מייצור העוף — כך לפי נתונים שפרסם הממשל ואשר צוטטו ב"וול סטריט ג'ורנל". המהלכים יכללו הקצאת משאבים לחברות קטנות לעיבוד בשר על מנת לסייע להן להתחרות טוב יותר מול הענקיות. כמו כן יושתו תקנות מחמירות יותר על רכישת ראשי בקר וסימון בשר. "קפיטליזם ללא תחרות איננו קפיטליזם כי אם ניצול", אמר ביידן במפגש מקוון שהתקיים שלשום עם החקלאים והחוואים. "זה מה שאנחנו רואים בענפי גידול העוף ושאר הענפים כרגע. חוואים וחקלאים קטנים עצמאיים נדחקים מהמגרש".
לפי תוכנית הממשל הפדרלי, שחלקים ממנה כבר הושקו בחודשים האחרונים, יושקעו מיליארד דולר בהרחבה של מגזר עיבוד הבשר העצמאי על מנת להגדיל את התחרות. בקיץ הודיע משרד החקלאות על הזרמת 500 מיליון דולר לטובת מענקים, הלוואות וסיוע נוסף שיאפשר להקים מפעלי בשר חדשים. באוקטובר משרד החקלאות התחייב להעביר 100 מיליון דולר נוספים בהלוואות כדי להקים או להרחיב מפעלים לעיבוד עוף. בהודעת הבית הלבן השבוע נמסר כי הסכומים הללו יוגדלו.

מתיחות מול יצואני בשר

לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", הבית הלבן יקדם גם תקנות מחמירות יותר לגבי מיתוג בשר כ"תוצרת אמריקאית", מהלך שיפגע ביצרניות הגדולות שמסתמכות על יבוא בתהליך הייצור. המהלך הזה עלול ללבות מתיחות מול יצואני בשר לארה"ב, אשר חזרו והתלוננו על קושי לחדור לשוק האמריקאי. לפי חוקי המיתוג הקיימים, ניתן להגדיר בשר כתוצרת אמריקאית גם אם הוא רק עבר תהליך עיבוד בארה"ב. שלשום טען הבית הלבן, כי התקנות הללו מקשות על הצרכן האמריקאי לדעת מה בדיוק הוא מקבל.

3 צפייה בגלריה
הנשיא ג'ו ביידן בכנס מקוון עם החקלאים
הנשיא ג'ו ביידן בכנס מקוון עם החקלאים
הנשיא ביידן, שלשום בכנס מקוון עם החקלאים
(צילום: רויטרס)

הרפורמות יכללו גם הקמת פורטל מקוון של משרדי המשפטים והחקלאות, שם ניתן יהיה לדווח על הפרות של חוקי התחרות, בניסיון למתן את תיאום המחירים במגזר.
גורמים רשמיים בתעשיית הבשר מייחסים את עליות המחירים לקושי למצוא עובדים למפעלי אריזת הבשר כמו גם להאמרת עלויות ההובלה, האריזה והמזון לבעלי החיים. ואכן, המהלכים שעליהם הכריז ביידן השבוע מגיעים בהמשך לניסיונות אחרים להוזיל את סל המצרכים האמריקאי. כך, למשל, בניסיון לפתוח צווארי בקבוק בשרשראות האספקה, נקבעו תמריצים שונים לנמלים המרכזיים בקליפורניה, כדי לעודד אותם לזרז את פריקת המכולות.
המהלכים שעליהם הכריז ביידן מגיעים בהמשך לניסיונות אחרים להוזיל את סל המצרכים, בהם תמריצים לנמלים בקליפורניה כדי לזרז פריקה של מכולות

מאמצי ביידן בתעשיית הבשר נתמכים על ידי איגודי חקלאים ברחבי ארה"ב. "חקלאים וחוואים רוצים תנאים הוגנים", ציין בפגישה המקוונת נשיא משרד החוות, זיפי דובאל. "אנחנו חייבים להבין מדוע חוואים וחקלאים ממשיכים לקבל תמורה נמוכה בעוד משפחות ברחבי ארה"ב משלמות יותר עבור הבשר שלהן".
עם זאת, תעשיית אריזת הבשר וכמה ארגונים עסקיים טוענים כי המהלכים של ממשל ביידן לא יסייעו לצרכן האמריקאי. מכון הבשר של צפון אמריקה אמר, כי ההוצאה הממשלתית המתוכננת להרחבת נתח השוק של חברות עצמאיות מגיעה מאוחר מדי ולא תסייע בהורדת מחירים. עוד הדגיש, כי השוק כבר התחיל לאזן את עצמו בין ההיצע לביקוש ובכך מיתן את עליות המחירים.

אחת הסיבות לעליית מחירי המזון: סין מחזיקה ברוב עתודות הדגנים

סין אוגרת מעל מחצית ממלאי התירס והדגנים העולמיים ומובילה בכך לעליות מחירים חדות ולפגיעה במדינות העניות, על כך דיווח בחודש שעבר האתר הכלכלי היפני ניקיי.
לפי נתונים שאסף משרד החקלאות האמריקאי, במחצית הראשונה של 2022 סין צפויה להחזיק ב־69% מעתודות התירס העולמיות, ב־60% מעתודות האורז וב־51% מהחיטה. התחזית הזו משקפת עלייה של כ־20 נקודות האחוז בעשור האחרון ומצביעה על כך שסין ממשיכה לאגור דגנים.
לפי נתוני המכס הסיני, המדינה הוציאה 98.1 מיליארד דולר על יבוא מזון ב־2020, פי 4.6 לעומת לפני עשור. יתרה מכך, בתשעת החודשים הראשונים של 2021 ייבאה סין יותר מזון מכפי שעשתה מאז 2016. "מלאי החיטה שלנו יכולים לעמוד בביקושים למשך שנה וחצי. אין שום בעיה בנוגע למלאי המזון", הודה בנובמבר קין יויון, מנהל עתודות הדגנים במינהל המזון והעתודות האסטרטגיות בסין. עוד הוסיף, כי מלאי המזון בסין נמצאים בשיא היסטורי.

3 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג
נשיא סין שי ג'ינפינג
(צילום: AP)

לפי הנתונים, בחמש השנים האחרונות זינק היבוא הסיני של סויה, תירס וחיטה בשיעורים של עד פי 12 לערך, זאת בעקבות רכישות נרחבות מארה"ב, ברזיל וספקיות נוספות. במקביל, יבוא בשר בקר, חזיר, מוצרי חלב ופירות זינק בין פי שניים לפי חמישה. היבוא זוכה לדחיפה גם מצד רכישות שמבצעות חברות סיניות. כך, למשל, חברת עיבוד הבשר הסינית WH גרופ רכשה ביוני חברה מקבילה באירופה.
אנליסטים בעולם חזרו וציינו כי אגירת המזון הסינית היא אחת הסיבות לזינוק במחירים. בנובמבר מדד מחירי המזון שמפרסם ארגון המזון והחקלאות של האו"ם היה גבוה ב־30% לעומת שנה קודם לכן.
סין נאלצת לייבא מזון בהיקפים כה גדולים, משום שהייצור המקומי לא עומד בקצב הצריכה. האגירה מגיעה בעוד נשיא המדינה שי ג'ינפינג מקדם את חשיבות ביטחון המזון. בהתאם, באפריל האחרון העביר הקונגרס הלאומי חוק נגד בזבוז מזון, ובאוקטובר הונחו בכירים בממשל כיצד ליישם זאת בפועל.
חדשות חוץ