סגור

הודו צועדת לקריפטו: הבנק המרכזי יבחן הנפקת רופי דיגיטלי

מושל הבנק אמר שתוכנית הניסוי בגרסת הקריפטו למטבע הלאומי תתחיל עד דצמבר. מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים מהווים גרסה מקוונת של המטבעות הפיזיים במדינה. סין, בריטניה והאיחוד האירופי גם בתמונה

הבנק המרכזי של הודו (RBI) עשוי להשיק בדצמבר הקרוב את תוכנית הניסוי הראשונה שלו למטבעות דיגיטליים, כך אמר מושל הבנק שקטיקנטה דאס (Shaktikanta Das), על פי דיווח באתר CNBC. בנקים מרכזיים בסין, באירופה ובבריטניה בודקים את נושא הנפקת המטבעות הדיגיטליים, בין אם לבנקים מסחריים או ישירות לציבור.

המטבעות האלה נקראים מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים, או CBDC, ומהווים אמצעי חליפין חוקי בפורמט דיגיטלי, והם בעיקרם גרסה מקוונת של המטבעות הפיזיים במדינתם. במקרה של הודו, מדובר ברופי דיגיטלי.
"אנחנו נוקטים זהירות רבה בנושא כיוון שמדובר במוצר חדש לחלוטין, לא רק עבור הבנק המרכזי של הודו, אלא לכל העולם", אמר דאס אתמול. ה-RBI סוקר מגוון היבטים של המוצר, כולל בטיחותו, השפעתו על המגזר הפיננסי ההודי והאופנים שבהם הוא ישפיע על המדיניות המוניטרית ועל המטבעות שנמצאים במחזור, על פי דאס.
2 צפייה בגלריה
מושל הבנק המרכזי של הודו שקטיקנטה דאס
מושל הבנק המרכזי של הודו שקטיקנטה דאס
מושל הבנק המרכזי של הודו שקטיקנטה דאס
(צילום: איי פי)

דאס הוסיף שהבנק המרכזי במדינה מתלבט גם בין יומן תנועות מרכזי למטבעות הדיגיטליים לבין טכנולוגיית יומן מבוזרת (DLT). DLT הוא מסד מידע דיגיטלי שמאפשר למשתתפים מרובים להיכנס אליו, לשתף ולתעד עסקאות באופן סימולטני. יומן מרכזי משמעותו היא שמסד המידע נמצא בבעלות ישות בודדת – במקרה הזה הבנק המרכזי - ומנוהל על ידה. "אני חושב שעד סוף השנה נוכל להתחיל את הניסויים הראשונים שלנו", אמר דאס. סגנו, טי ראבי שאנקר, אמר בחודש שעבר שהבנק עובד על "אסטרטגיית יישום מדורגת" עבור המטבע הדיגיטלי.

2 צפייה בגלריה
רופי שטרות הודו
רופי שטרות הודו
שטרות רופי. בקרוב בגרסה הדיגיטלית?
(צילום: איי פי)

בנקים מרכזיים שונים הגבירו את תשומת הלב שניתנת למטבעות דיגיטליים בשנה החולפת, לאחר ירידה בשימוש במזומן ועניין גובר במטבעות קריפטו כמו הביטקוין. הבנק העממי של סין הוא המוביל כיום בתחום, ומנהל ניסויי שטח במספר ערים במדינה. הבנק האירופי המרכזי והבנק של אנגליה בודקים גם הם את האפשרות ליורו דיגיטלי ול-CBDC בריטי.
CBDC שונה ממטבע קריפטו במספר מובנים. ראשית, אלו מטבעות שנמצאים תחת רגולציה מלאה של רשות מרכזית; שנית, במקום להיות נכס בר המרה עם מחירים תנודתיים ביותר, מטבעות של בנקים מרכזיים יתפקדו יותר כמו מקביליהם הפיזיים, ויתקבלו ביתר קלות.