סגור

עושים כסף מקריפטו? זה מה שקרה לחשוד שהעלים הכנסות של מיליונים

תושב ירושלים בן 34 חשוד בהגשת דו"חות כוזבים שלא כללו עסקאות רבות של המרת מטבעות וירטואליים. היקף ההכנסות שלא דווח נאמד בכ-11 מיליון שקל. הסנגורית: "הוא סטודנט נטול הון עצמי. הכסף של האח". רשות המסים שוחחה עם האח, שמיהר לעזוב את ישראל

רשות המסים מעמיקה את המעקב אחר עסקאות במטבעות וירטואליים: חקירה סמויה העלתה את שמו של אורי ברוק, בן 34 מירושלים, כחשוד בעסקאות רבות של המרת מטבעות וירטואליים תוך הגשת דו"חות כוזבים. העסקאות בוצעו לכאורה משנת 2017 במטבעות ביטקוין, אתריום, לייטקוין ועוד בסכום של לפחות 11 מיליון שקל. ברוק טען באמצעות עורכת דינו שהכסף שייך לאחיו שגר באמסטרדם והגיע לביקור מולדת. מיד לאחר טלפון מנציג רשות המסים, יצא האח מהארץ.
אתמול הפכה החקירה נגד ברוק וחשודים נוספים לגלויה, והבוקר (יום ה') עוכב לחקירה. חיפוש נערך בביתו ובמחשביו. בהמשך הובא לבית משפט השלום בראשון לציון שהורה על שחרורו בתנאים מגבילים.
3 צפייה בגלריה
ביטקוין מטבע מטבעות קריפטו
ביטקוין מטבע מטבעות קריפטו
העלים הכנסות במיליונים והסתבך עם רשות המסים
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
כנס תשלומים 13.1.20 ערן יעקב מנהל רשות המסים
כנס תשלומים 13.1.20 ערן יעקב מנהל רשות המסים
מעמיקים את המעקב אחר עסקאות קריפטו. מנהל רשות המסים ערן יעקב
(צילום: אוראל כהן)
בבקשת המעצר והשחרור בערבות שהגישה רשות המסים לבית המשפט, ייחסה לברוק "פעולות רבות מאוד של קניות ומכירות של נכסים וירטואליים שונים משנת 2017, וזאת ללא דיווח על רווחים אלה". הרשות איתרה במהלך החקירה הסמויה כתובות של ארנקים דיגיטליים שמשויכים לברוק, והשימוש בהם נועד על פי החשד, לטשטש את זהותו כבעלים של הכספים.
חומר הראיות שאספו חוקרי יחידת יהלום בשיתוף היחידה הארצית לשומה העלה כי "החשוד הפיק רווחים גבוהים ממימוש מטבעות קריפטוגרפיים, אולם בדיווחי המס שהגיש לרשויות, השמיט במודע הכנסות אלה, ודיווח על הכנסות ממשכורת בלבד", לטענת רשות המסים. על רווחים אלה הנאמדים כאמור במיליונים - לא שילם ברוק, על פי החשד, מס הכנסה כנדרש בחוק.
ממצאי החקירה מעלים חשד כי ברוק לא הגיש את הדו"ח השנתי לפקיד השומה עבור שנת 2017, למרות שהיו לו הכנסות מהמרת מטבעות וירטואליים בהיקף של כ-5 מיליון שקלים לפחות.
בנוסף עולה כי בדו"ח שהגיש ברוק עבור שנת 2018, הצהיר על הכנסות בגובה 43 אלף שקלים בלבד מהכנסתו כשכיר ועל הכנסות שקיבל מהמוסד לביטוח לאומי בגובה 33 אלף שקלים – וזאת במטרה לקבל החזרי מס עודף ששילם לטענתו. "החשוד לא כלל בדו"ח זה הכנסות שהיו לו מעיסוקו במטבעות קריפטו בסכום של לפחות כ-6.3 מיליון שקלים, ולא סימן כי היו לו הכנסות ממימוש מטבע וירטואלי", טוענת רשות המסים. וזאת למרות שהוא נדרש בכך ואף קיים שדה ייעודי לדיווח על הכנסות ממכירת מטבעות וירטואליים בדו"ח. בכך, נטען, הוא מסר דיווח כוזב לרשות המסים.

"עונה לפי הזיכרון"

ברוק טען בתחילת חקירתו שלא ביצע שום עסקת מכירה של מטבעות וירטואליים, ורק לאחר שהוצגו לו מסמכים המעידים על כך הוא שינה את גרסתו וטען כי מכר פעמים בודדות. כשנשאל מדוע שיקר, ענה לחוקרת: "את צודקת, אני עונה לפי הזיכרון שלי, אני שומר את הכסף בארנק קר".
בהמשך החקירה טען ברוק כי אף שהכספים הועברו מחשבונו, ולמרות שהוא הצהיר כלפי הבנק כי מדובר בחשבון שהוא הנהנה היחיד, מדובר בפעולות שביצע אחיו שהוא תושב חוץ ומתגורר באמסטרדם, ומדובר בכספים וברווחים השייכים לאח.
3 צפייה בגלריה
ביטקוין מטבע מטבעות קריפטו
ביטקוין מטבע מטבעות קריפטו
רווחים ממכירת ביטקוין, שהובילו להסתבכות
(צילום: רויטרס)
בבקשת המעצר מציינת רשות המסים כי כבר בפסיקה מ-2019 שזכתה לתהודה רבה נקבע כי מימוש מטבע קריפטוגרפי הוא אירוע חייב במס. "החשוד הגיש את הדו"חות לאחר מתן פסק הדין, וחרף זאת בחר שלא לדווח על הכנסות אלה, ולא הצהיר כי ביצע מכירות של מטבעות וירטואליים בדו"ח שהגיש", נטען.

הסנגורית: "סטודנט למדעי המחשב נטול הון עצמי"

בדיון שנערך הבוקר באולמו של השופט טל ענר אמרה עו"ד יעל גרוסמן המייצגת את ברוק כי "החשוד הוא סטודנט שלמד מדעי המחשב ולומד מדעי הנוער. אין לו הון עצמי משלו". היא תיארה כיצד אחיו ביקש ממנו סיוע בפעילות במטבעות וירטואליים. "החשוד התחיל לצרוך ניסיון ובדיקה של פעילות בבורסת הקריפטו B2C בסכומים קטנים מאוד, ואז אחיו פנה אליו והציע לו לבדוק התכנות של אלגוריתם שנועד לשרת מי שפועל למטרות אלה", אמרה עו"ד גרוסמן. "הכספים היו של האח ולא של החשוד".
בנוסף טענה כי באותה העת "לא היה ברור נושא המיסוי של פעילות קריפטוגרפית. גם היום הדברים בחלקם מוסדרים". עוד אמרה כי "גם אם הייתה חבות מס, היא של האח ולא של החשוד שכאמור עשה פעילות שנועדה לסייע לקליטת רעיון שהחל להתפתח. אין לחשוד שום קשר לסכומים. מדובר בסכומי עתק, ולחשוד אין כספים".

רשות המסים: דיברנו עם האח, והוא עזב מיד את הארץ

נציג רשות המסים אמר מנגד בדיון כי במהלך החיפוש בביתו של ברוק הם שוחחו עם אחיו, תושב אמסטרדם ששהה בארץ, אך לאחר השיחה הוא ניתק את הטלפון ויצא מהארץ. "הבנו שבשעה 11:15 הוא עזב את הארץ לאחר ששוחחו איתו בשעות הבוקר", אמר בדיון. הוא הוסיף עוד כי החשוד "בהתחלה טען שזה שלו ואחר כך של אחיו. הוא לא שיתף פעולה ולא מסר סיסמאות. מי שצורך העניין טוען שלא עבר עבירה, לא מן הנמנע שישתף פעולה וינסה להוכיח את חפותו". בנוסף ציין נציג רשות המסים כי לאחרונה רכש החשוד דירה בסכום של 2.7 מיליון שקל ובסך הכול הצביע על רכישות בגובה 5 מיליון שקלים שביצע לכאורה.
השופט ענר קבע בהחלטתו כי "שוכנעתי בקיומו של חשד סביר לביצוע עבירות על פקודת מס הכנסה". עם זאת קבע השופט כי סכומי הערבויות בגובה מאות אלפי שקלים שביקשה רשות המסים שברוק יפקיד מופרזים.
הוא קבע כי ברוק יפקיד 20 אלף שקלים במזומן, יחתום על ערבות עצמית בגובה 50 אלף שקלים ויוגשו עוד שתי ערבויות בסכום זהה של צד שלישי. בנוסף הוטל עליו איסור יציאה מהארץ ל-180 יום.