סגור
ההפגנה מחוץ למטה ארגון האו"ם לקידום נשים
הפגנה מחוץ למטה ארגון האו"ם לקידום נשים (צילום: Facebook / Roi Boshi)

מעט מדי ומאוחר מדי: ארגון הנשים של האו"ם מתייחס לראשונה לזוועות ה-7 באוקטובר

אחרי שנמנע להתייחס לדיווחים על אונס ופגיעות מיניות אחרות שביצעו מחבלי חמאס, פרסם הארגון הצהרה המגנה באופן חד משמעי את ההתקפות הברוטאליות ב-7 באוקטובר. "מודאגים מהתקריות הרבות של פגיעות מבוססות מגדר ואלימות מינית שבוצעו במהלך ההתקפות הללו", נכתב. ד"ר כוכב אלקיים–לוי המתמחה במשפט בינלאומי ואוספת את העדויות הקשות מהשבת השחורה: "הגיע הזמן. עלינו לוודא שזה לא יסתיים בציוץ קצר"

קרוב לחודשיים מאז מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר ובארגון הנשים של האו"ם פרסמו לראשונה גינוי מפורש. "אנחנו מגנים באופן חד משמעי את ההתקפות הברוטאליות של חמאס נגד ישראל ב-7 באוקטובר", מסרו בהצהרה. "אנחנו מודאגים מהתקריות הרבות של פגיעות מבוססות מגדר ואלימות מינית שבוצעו במהלך ההתקפות הללו. לפיכך קראנו לחקירה של כל האלימות המבוססת מגדר והעמדתם לדין של האחראים, כשזכויות הקרבנות עומדות במרכז".


עד כה נמנעו בארגוני הנשים הבינלאומיים להתייחס באופן מפורש לדיווחים על אונס ופגיעות מיניות אחרות שביצעו המחבלים, החלטה שגררה ביקורת רבה נגדם. "הגיע הזמן", כתבה ב-X ד"ר כוכב אלקיים–לוי המתמחה במשפט בינלאומי שאוספת את העדויות הקשות מהשבת השחורה. "עלינו לוודא שזה לא יסתיים בציוץ קצר. יש לחשוף עכשיו את העובדות והנתונים. ארגון הנשים של האו"ם וארגונים נוספים חייבים לנקוט בפעולה". עוד הוסיפה כי השלב הבא הוא לוודא שגוף בינלאומי אובייקטיבי יחקור את הפשעים "ולא המוסדות שכבר הוכיחו שהם מוטים עמוקות ומבנית נגד ישראל", אמרה וסיכמה: "מגיע לנשים והילדים הרבים – הקרבנות והניצולים של הזוועות – צדק".


עם זאת, עבור רבים הגינוי הזה, שמגיע כמעט שמונה שבועות לאחר המתקפה האכזרית נתפס כמעט מדי ומאוחר מדי. כך למשל, הוא פותח בצער על החזרת התמרון הקרקעי בעזה לאחר קריסת הפסקת האש. "אנחו חוזרים על כך שכל הנשים, נשים ישראליות, נשים פלסטיניות וכולן, זכאיות לחיים בטוחים ונטולי אלימות", ציינו. "עבור כולם בשטחים הפלסטינים הכבושים ובישראל, ובמיוחד עבור נשים וילדים אנחנו קוראים לחזרה למסלול של שלום, כיבוד החוקים ההומניטריים הבינלאומיים וזכויות אדם, וסיום לסבל של אנשים בעזה ובישראל, ולסבל של אותן משפחות שעדיין ממתינות לחזרתם של אהוביהן".
הגינוי הנוכחי מגיע לאחר שהארגון פרסם הצהרה ב־13 באוקטובר, כמעט שבוע לאחר הטבח והחטיפות, שלא כללה כמעט התייחסות לישראל או לקורבנות הישראלים ולא הזכירה את החטופים, אלא רק הביעה דאגה למשבר ההומניטרי בעזה ותמיכה בנשים הפלסטיניות בלבד. ב־20 באוקטובר הארגון פרסם הצהרה שנייה וארוכה יותר בנוגע ל"ההשפעה ההרסנית של המשבר בעזה על נשים וילדות", שגם היא לא כללה התייחסות לפשעים שבוצעו נגד נשים ישראליות.