סגור

סין וצרפת זועמות על "ברית הצוללות" של ארצות הברית: "סכין בגב"

במסגרת הברית, בה שותפה גם בריטניה, תוכל אוסטרליה לפתח צוללות גרעיניות באמצעות טכנולוגיה אמריקאית; סין: "חוסר אחריות משווע"; צרפת ביטלה סעודה חגיגית שהיתה אמורה להתקיים הערב במתחם השגרירות שלה בוושינגטון

ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון דחה את הביקורת הסינית על הברית עם ארצות הברית, שתספק לה טכנולוגיה לפיתוח צוללות גרעיניות.


בסין הגיבו בזעם למסיבת העיתונאים הווירטואלית שקיימו מוריסון, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, ובה הכריזו על ברית צבאית משולשת (ברית AUKUS), במסגרתה תפתח אוסטרליה צי של לפחות 8 צוללות גרעיניות בסיוע טכנולוגיה אמריקאית.
דובר משרד החוץ הסיני מסר כי מדובר ב"חוסר אחריות משווע" מבחינת ארצות הברית ובריטניה לייצא את הטכנולוגיה הגרעינית. לעומת זאת, מוריסון מתעקש כי אוסטרליה מעוניינת לקדם את השלום והיציבות באזור האינדו-פסיפי. "כל מה שעשינו עם ארצות הברית תואם לשותפות, לקשרים ולבריתות שכבר היו לנו עם ארצות הברית", אמר מוריסון בריאיון לתחנת רדיו מקומית.
סין אינה המדינה היחידה שמתנגדת להסכם. צרפת ביטלה סעודה חגיגית שהיתה אמורה להתקיים הערב (ו') במתחם השגרירות שלה בוושינגטון. האירוע נועד לציין 240 שנה לקרב צ'ספיק במלחמת העצמאות האמריקאית. "בכיר בשגרירות הצרפתית אישר לאתר CNBC כי האירוע בוטל, אך ציין כי חגיגות אחרות ימשיכו כמתוכנן. הכעס הצרפתי נובע מכך שההסכם החדש מבטל חוזה ותיק לרכישת צוללות בין אוסטרליה וצרפת. "זה היה סכין בגב. ביססנו מערכת יחסים של אמון עם אוסטרליה והאמון הזה נפגע", אמר שר החוץ הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן.

1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון מכריזים על ברית ביטחונית חדשה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון וראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון מכריזים על ברית ביטחונית חדשה
ביידן, מוריסון וג'ונסון במסיבת העיתונאים הווירטואלית
(AP)

התנהגותו של ביידן במהלך מסיבת העיתונאים עוררה את החשד ששכח את שמו של מוריסון, זאת לאחר שקרא לו בכינויים כמו "חבר" ולא בשמו. אולם מוריסון צחק מהביקורת. "בדרך כלל בשיחות פרטיות בינינו הוא קורא לי חבר", הסביר. בכל מקרה מוריסון מתוכנן לבקר בשבוע הבא בוושינגטון, לראשונה מאז נבחר ביידן לנשיאות. הם יערכו פגישה ביחד עם מנהיגי הודו ויפן, ובה ידונו בנושאים ביטחוניים.
צוללת גרעינית מונעת עם מנוע קיטור על ידי חום המופק מביקוע גרעיני מבוקר, ומשמשת בדרך כלל כצוללת צבאית שנושאת טילים בליסטיים. צוללות שאינן גרעיניות נדרשות לאספקה של חמצן אחת לפרק זמן קצר כדי לאפשר את המשך הבעירה שתפעיל את המנועים, ולשם כך עליהן לצוף ולהישאר בגובה פני הים למשך זמן ארוך יחסית ולהסתכן בחשיפתן.
בארצות הברית הבהירו כי שיתוף הפעולה בין שלוש המדינות יסייע לאוסטרליה בפיתוח צוללות גרעיניות בלבד, וכי לאוסטרליה אין שאיפה להשיג נשק גרעיני. "אנחנו לא מדברים על צוללות בעלות נשק גרעיני", הבהיר ביידן. "מדובר בצוללות חמושות שמונעות על ידי כורים גרעיניים. הטכנולוגיה הזו מוכחת, היא בטוחה, וארצות הברית ובריטניה משתמשות בה כבר שנים". שלוש המדינות כבר הודיעו לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית על כוונתן.