סגור

ניתוחים קוסמטיים של דור ה־Z הם הבאים בתור על הכוונת של הדרקון הסיני

תוכנית סין לצמצום אי־השוויון כבר הפילה את מניות לואי ויטון, הרמס וברברי. משקיעים מהמרים כי תעשיית הניתוחים הקוסמטיים הפופולרית בקרב צעירים תהיה הבאה להיכנס להגדרה של תרבויות מזיקות

מאז שיצאו לדרך מהלכי הרגולציה הנרחבים בסין, אנליסטים מנסים לנחש מי התעשייה הבאה שעל הכוונת. מוקדם יותר החודש דיווח ה"פייננשל טיימס", כי כ־60 מיליארד יורו גולחו משווי השוק המצרפי של ענקיות היוקרה המערביות, ובהן LVMH, הרמס וברברי מאז אמצע אוגוסט, בעקבות הודעת ממשלת סין על כוונתה לתעדף "שגשוג עבור כולם" וחלוקה שוויונית יותר של העושר.
אלה חדשות רעות עבור בתי האופנה המובילים. לפי נתוני חברת הייעוץ ג'פריז, צרכנים סינים, בהובלת פלח בני דור המילניום ודור ה־Z הצומח במהירות, צפויים לרכוש 45% מכלל מוצרי היוקרה שיימכרו השנה בעולם לעומת 37% ב־2019.

בכירי ממשל יוותרו על פריטי יוקרה

על פי דיווח בפייננשל טיימס, קבוצה קטנה של אולטרה־עשירים, ג'פריז מעריכה את מספרם בכ־110 אלף המוציאים כל אחד למעלה מ־100 אלף דולר בשנה על אופנה ותכשיטים, אחראית על כ־25% מכלל מכירות היוקרה לסינים. אם הם ירגישו כי הנפנוף שלהם בסמלי סטטוס ייהפך לטאבו בסין של הנשיא שי ג'ינפינג, התעשייה צפויה להרגיש בקרוב האטה.
בינתיים, בכירים בחברות היוקרה המובילות באירופה מבצעים הערכת מצב. יִשו וואנג, יועצת שבסיסה בלונדון ואשר הסוכנות שלה Half A World מסייעת למותגי יוקרה להתרחב בסין, מקבלת פניות רבות מלקוחות מודאגים. "אני אומרת להם שהמצב עשוי שלא להשתנות באופן דרמטי מיד, אבל לפרק זמן מסוים אנשים עשירים מאוד, מנכ"לים מובילים וגורמים בכירים בממשלה יהיו בוודאי זהירים יותר בבחירה של הפריטים שהם לובשים או מציגים בציבור", היא אמרה לפייננשל טיימס. "ייתכן שיהיה זה נכון למותגי היוקרה להוריד פרופיל לעת עתה. הם יכולים לשקול מיתון של קמפיינים שהם מתכננים לסתיו ולחורף הקרובים כדי לא לשדר אקסקלוסיביות או אליטיזם".
כעת, לפי הערכות משקיעים, תעשיית הניתוחים הקוסמטיים עשוייה להיות הבאה בתור לספוג מכה מבייג'ינג במסגרת אסטרטגיית ה"שגשוג עבור כולם". ניתוחי יופי הם פופולריים במיוחד בקרב בני דור ה־Z בסין, כך עולה מדו"ח שפרסם בקיץ האחרון בנק UBS שבו סקר את תרבות הצריכה של הדור שנמצא בדרכו להפוך לצרכן המוביל במדינה.
2 צפייה בגלריה
סין לואי ויטון
סין לואי ויטון
חנות של לואי ויטון בסין
(Getty Images)
לפי הדו"ח, 18% מהצעירות האמידות מדור ה־Z עברו ניתוח קוסמטי אחד לפחות ו־28% ציינו כי יבצעו ניתוח כזה בחודשים הקרובים. על הניתוחים הפופולריים ביותר נמנים ניתוחי אף ועפעפיים ושאיבות שומן, כאשר גם גברים צעירים שותפים לטרנד. בני דור ה־Z הם גם צרכנים נלהבים של תוספי מזון, משקאות בריאות, קוסמטיקה ובגדי ספורט, והם צפויים להתעשר בקצב המהיר ביותר בסין.
מאז תחילת יולי, שווי השוק של שלוש חברות האסתטיקה הרפואית הגדולות בסין צנח בשליש - ירידה המשקפת הפסד מצרפי של כ־17 מיליארד דולר, זאת למרות הפופולריות הרבה של הניתוחים. "זה בהחלט אפשרי שנחזה בהיעלמותה של תעשייה נוספת", ציין מרק טאנר, מנכ"ל חברת השיווק צ'יינה סקיני. בחצי השנה האחרונה, מניית Shangahi Haohai איבדה 77%, מנייתSo Young International נשחקה ב־61% ואילו International AIH צללה ב־53%.

"רגולציה אחידה ללא דיחוי"

הצרת צעדי התעשייה עלולה להביא לסופו של תהליך הצמיחה המהיר שאפיין אותה בשנים האחרונות. כך למשל, לפי נתוני חברת Qimai, אפליקציית So Young הורדה למעלה מ־400 מיליון פעמים בסין מאז הושקה ב־2014. קהילת משתמשי האפליקציה מונה צרכנים, אנשי מקצוע וספקי שירות בתחום האסתטיקה הרפואית. מוקדם יותר החודש דיווחה החברה על הכנסות של 70 מיליון דולר לרבעון השני, זינוק של 37.7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מספר ספקי השירות הרפואיים המשלמים עבור שירותי האפליקציה הגיע ל־4,899, עלייה של 31% לעומת הרבעון השני ב־2020.
בנק ההשקעות סיטיק מעריך כי ההכנסות משוק הניתוחים הקוסמטיים בסין עמדו על 51 מיליארד דולר בשנה שעברה, זאת בעקבות פריחה בשנים האחרונות וביקושים גואים לניתוחים להרחבת העיניים או הגבהת האף.
לפי נתוני iResearch, כ־17% מהגברים בני מעמד הצווארון הלבן עברו ניתוח קוסמטי, רובם לפני גיל 30. So Young מציינים כי עיקר הביקוש בקרב גברים הוא גם לניתוחי עיניים או אף. ברקע העלייה בפופולריות, המגזר סופג ביקורת על כך שאינו מזהיר את הצרכנים מפני הסיכונים הטמונים בניתוחים מסוימים. כעת גובר הסיכוי כי הרגולטור הסיני יטיל מגבלות מחמירות, אם יקבע כי ההשפעה החברתית השלילית של המגזר עולה בקנה אחד עם זו של החינוך הפרטי והגיימינג - תעשיות שבהן רגולציות מחמירות ריסקו את שווי השוק של חברות מובילות בחודשים האחרונים.
במאמר מערכת שפורסם בשבוע שעבר בעיתון הממשלתי "פיפלז דיילי" נטען כי הפרסומות לניתוחים הללו "חצו את הגבול הרגולטורי התחתון". העיתון הזהיר מפני מודעות המציגות תצלומי לפני ואחרי של סלבריטאים סינים שנועדו "לפתות צרכנים" וקרא לכינון "רגולציה אחידה של התעשייה הרווחית החדשה, ללא דיחוי".
עוד ציין העיתון, כי מודעות מסוימות קושרות בין יופי חיצוני לבין "הצלחה והתמדה" וממציאות סיפורים על "ניתוחים פלסטיים שמשנים את גורלו של אדם".
ברוח זו, הרגולטור הסיני ניסח בחודש שעבר הנחיות לגבי בקרה הדוקה של הפרסומים במגזר האסתטיקה הרפואית בטענה כי הם מקדמים לחץ חברתי בכל הנוגע למראה החיצוני.
על פי הפייננשל טיימס, במקביל לחששות להתערבות קרבה של הרגולטורים, קרנות פרטיות, שבדרך כלל נלהבות להשקיע בחברות סטארט־אפ בתחום הניתוחים הקוסמטיים, עושות כעת סיבוב פרסה. "הוצאנו את התעשייה כולה מהמשוואה", כך לפי חברת השקעות פרטית מוכוונת סין.