סגור
דגלי נאט"ו ו פינלנד מונפים בסמוך לבניין משרד החוץ ב הלסינקי
דגלי נאט"ו ופינלנד מונפים בסמוך לבניין משרד החוץ בהלסינקי (AP)

יום היסטורי באירופה: פינלנד הצטרפה לברית נאט"ו

הברית הצבאית אישרה רשמית את הצטרפותה של פינלנד, שתהפוך למדינה ה-31 בה. פינלנד חולקת עם רוסיה גבול של 1,300 ק"מ, והגישה את בקשת ההצטרפות בעקבות הפלישה של מוסקבה לאוקראינה. רוסיה זועמת על הלסינקי: "מתקפה על הביטחון שלנו, נאט"ו ארגון עוין"

חברות נאט"ו אישרו היום (ג') רשמית את צירופה של פינלנד לברית הצבאית. פינלנד, שהגישה את בקשת ההצטרפות שלה בעקבות המלחמה באוקראינה, היא החברה ה-31 בנאט"ו. ההצטרפות של פינלנד לנאט"ו נחשבת למכה פוליטית ואסטרטגית שסופג נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שבמשך תקופה ארוכה גינה את ההתרחבות של נאט"ו וההתקרבות שלה לגבולות רוסיה.
מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר היום כי צירופה של פינלנד הוא אירוע היסטורי ותוצאה ישירה של הפלישה הרוסית לאוקראינה (שאינה חברה בנאט"ו). הוא הוסיף כי הברית הצבאית תוודא שגם שבדיה – שהגישה את בקשת ההצטרפות שלה יחד עם פינלנד – תהפוך לחברה. בעקבות הפלישה הרוסית החליטו שבדיה ופינלנד לשים סוף לניטראליות צבאית של עשרות שנים, ופנו לנאט"ו.
סטולטנברג אמר כי פוטין פלש לאוקראינה כדי להחליש את נאט"ו - אך "מקבל בדיוק את ההפך. היום פינלנד תהפוך לחברה מן המניין בברית, ובקרוב גם שבדיה". כדי לצרף חברה חדשה דרוש אישור של כל המדינות החברות בנאט"ו. שבדיה ממתינה לאישורן של שתי חברות - טורקיה והונגריה.
"לא יהיו חיילים של נאט"ו בפינלנד ללא הסכמתה", הצהיר סטולטנברג, כמה שעות לפני השלמת ההצטרפות של הלסינקי. עם זאת הוא סירב לשלול אפשרות שתרגילים צבאיים יתקיימו באזור, והדגיש שהדרישות של רוסיה לא יכתיבו את ההחלטות שמתקבלות בברית הצבאית.
סטולטנברג אמר כי הצטרפותה של פינלנד לברית הצבאית תהפוך אותה למדינה "חזקה ובטוחה יותר, וכולנו נהיה בטוחים יותר". אמנת נאט"ו קובעת כי ברגע שאחת המדינות החברות נמצאת תחת מתקפה, שאר החברות נדרשות להתגייס להגנתה.
בקרמלין, כצפוי, הגיבו בחריפות להשלמת ההצטרפות של פינלנד, שחולקת עם רוסיה גבול של 1,340 ק"מ. צירופה של פינלנד כמעט ומכפיל את אורך הגבולות שנאט"ו חולקת עם רוסיה. מוסקבה אמרה אתמול כי היא תחזק את היכולות הצבאיות שלה באזורי הגבולות עם חברות נאט"ו.
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר היום כי צירופה של פינלנד לנאט"ו פוגע בביטחונה של רוסיה, ובמסר מאיים להלסינקי הוא אמר שמוסקבה תהיה חייבת לנקוט צעדים שיבטיחו שביטחונה נשמר.
פסקוב מאמין כי ההצטרפות של פינלנד תגרום להסלמה. לטענת דובר הקרמלין, ההתרחבות של נאט"ו מהווה "מתקפה על הביטחון והאינטרסים הלאומיים שלנו". הוא הדגיש כי פינלנד מעולם לא הייתה מדינה "אנטי-רוסית", ולכן הצטרפותה לנאט"ו יכולה רק להזיק ליחסי שתי המדינות. דובר הקרמלין הגדיר את נאט"ו כארגון "לא-ידידותי בעל יחס עוין כלפי רוסיה".
מאז תום המלחמה הקרה ב-1991 התרחבה נאט"ו מארגון צבאי בן 16 מדינות לארגון של 30 חברות המשתרע ממש עד לגבול הרוסי, תוך שהיא מצרפת אליה את רוב מדינות "ברית ורשה" לשעבר, הברית הצבאית המזרחית שהובילה רוסיה מול נאט"ו בימי המלחמה הקרה.
רוסיה רואה בנאט"ו את האיום הצבאי הגדול ביותר עליה, ולמאבק בין הצדדים היה חלק מרכזי בפלישה של פוטין לאוקראינה. פוטין שאף להשתמש בקייב כקלף מיקוח כדי לגרור את ארה"ב ואת שותפותיה בנאט"ו למשא ומתן נרחב יותר על פריסת הכוחות ואזורי ההשפעה ברחבי אירופה, בצל התפשטות הברית הצפון-אטלנטית עוד ועוד מזרחה, לעבר רוסיה.
"זה יום נפלא לפינלנד - וגם לנאט"ו", אמר היום שר ההגנה הפיני אנטי קיקונן. היום, לפני כינוס שרי החוץ של חברות נאט"ו, יתקיים במטה הברית הצבאית שבפרברי בריסל טקס חגיגי שבו יונף דגלה של פינלנד לצד דגלי שאר המדינות החברות בברית הצבאית. פינלנד מצטרפת לנאט"ו בתאריך היסטורי: ה-4 באפריל הוא יום השנה ה-74 להקמת הברית הצבאית.