סגור

האיחוד האירופי לאזרחיו: עבדו מהבית, ותסייעו לניצחון על פוטין

מדינות אירופה תלויות באספקת מוצרי אנרגיה מרוסיה, מה שמקשה על הידוק הסנקציות נגדה בשל הפלישה לאוקראינה; לפיכך ניסחו באיחוד האירופי שורת צעדים וולונטריים שיסייעו להתנתק מתלות זו - כולל שימוש מופחת במזגנים ובכלי רכב פרטיים ועבודה מהבית שלושה ימים בשבוע; הערכה היא שהדבר יביא לחיסכון ממוצע של 450 יורו בשנה לכל משק בית

האיחוד האירופי מבקש מהאזרחים לנהוג פחות, לכבות את המיזוג ולעבוד מהבית שלושה ימים בשבוע, וזאת כחלק מהמאמצים להפחית את התלות באנרגיה הרוסית. באתר ה-BBC דיווחו כי הצעדים, עליהם הוחלט ביחד עם סוכנות האנרגיה הבינלאומית, יחסכו למשק בית טיפוסי 450 יורו בשנה.


לפי ה-BBC, באיחוד האירופי ציינו כי רכישת מוצרי אנרגיה מרוסיה (כמו נפט וגז טבעי) מסייעת לה לתמוך בכלכלתה ולממן את המלחמה שלה באוקראינה אך הם לא מצליחים למצוא ספקים חלופיים ולכן מבקשים מהאזרחים להתאים את אורח החיים שלהם למצב הנוכחי. אירופה למעשה תלויה ברוסיה בתחום זה, והדבר מקשה על הידוק הסנקציות נגדה.

1 צפייה בגלריה
גז טבעי נוזלי רוסיה LNG
גז טבעי נוזלי רוסיה LNG
מתקני גז טבעי ברוסיה
(צילום: בלומברג)


התוכנית כוללת תשע נקודות ונקראת "לעשות את חלקי" (Playing My Part). היא קוראת לאזרחים לנהוג פחות ולהשתמש במקום זאת בתחבורה הציבורית או לעבוד מהבית שלושה ימים בשבוע. נקודות נוספות כוללות: לחמם פחות את הבתים בחורף ולכבות את המיזוג בקיץ; לנהוג במהירות איטית יותר במחלפים בלי להדליק את המיזוג באוטו, מה שיעזור להפחית את צריכת הדלק; שימוש ברכבות במקום במטוסים; ונסיעה בתחבורה ציבורית או בחירה ללכת ברגל או באופניים במקום שימוש במכונית.
באיחוד האירופי קראו גם לרשויות המקומיות לקדם יוזמות כמו ימי ראשון בלי מכונית. "לנוכח התמונות המחרידות של סבל אנושי שראינו מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, אנשים באירופה רוצה לנקוט בפעולה", הגיב פאתיח בירול (Fatih Birol) מסוכנות האנרגיה הבינלאומית, "המדריך כולל צעדים שקל לבצעם, ועם מעט אי נוחות מצידנו יצמצמו את הזרמת הכסף לצבא הרוסי ויעזרו להציב אותנו על מסלול לכדור הארץ נקי ובר קיימא יותר".
לפי החישובים של סוכנות האנרגיה, אם כל האזרחים יצייתו להנחיות, ניתן יהיה לחסוך 220 מיליון חביות נפט ביום. הצעדים יחסכו גם 17 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי, שיספיקו כדי לחמם קרוב ל-20 מיליון בתים.
באיחוד האירופי ממליצים לאזרחים גם להשקיע בבידוד לבתים, בתרמוסטט דיגיטלי חכם ובמכוניות דיגיטליות - צעדים שיכולים לעזור להפחית את השימוש בדלקי מאובנים.