סגור
מטות הבנקים BBVA ו בנקו סבאדל Sabadell ב ספרד
מטות סבאדל ו-BBVA (צילום: DANI POZO and Josep LAGO / AFP)

"סיטואציה מוזרה ביותר": בנק BBVA הספרדי הגיש הצעת השתלטות עוינת על סבאדל

BBVA הגיש את ההצעה ישירות לבעלי המניות של בנקו סבאדל המתחרה - לאחר שמוקדם יותר השבוע  נדחתה הצעה נפרדת בגובה 12 מיליארד יורו; ההצעה ספגה ביקורת מצד ממשלת ספרד: "עשויה לגרום נזק למערכת הפיננסית"

הבנק הספרדי BBVA הפתיע היום (ה') את השווקים כשהכריז שהגיש הצעת השתלטות עוינת ליריבו המקומי, בנקו סבאדל (Banco Sabadell), כך לפי דיווח ב-CNBC. מדובר בצעד נדיר למדי, או כפי שהגדירה אחת מחברות ההשקעות, "סיטואציה מוזרה ביותר".
ההצעה העוינת הועברה ישירות לבעלי המניות של הבנק, לאחר שמוקדם יותר השבוע נדחתה הצעה נפרדת בגובה 12 מיליארד יורו (12.87 מיליארד דולר) על ידי דירקטוריון סבאדל. לפי ההודעה, ההצעה הראשונית הזו של BBVA "לא מעריכה מספיק" את אפשרויות הצמיחה של הבנק, שכן האסטרטגיה שלו תיצור שווי גבוה במיוחד. בדירקטוריון סאבדל דחו גם היום את הצעת ההשתלטות.
לפי BBVA, ההצעה הנוכחית כוללת את אותם תנאים פיננסיים כמו הצעת המיזוג שהועברה לדירקטוריון. בבנק תיארו את ההצעה, שאם תצא לפועל תיצור את הבנק השני בגודלו בספרד, כ"אטרקטיבית ביותר".
"אנחנו מציגים בפני בעלי המניות של בנקו סבאדל הצעה אטרקטיבית במיוחד ליצירת בנק בהיקף גדול יותר באחד השווקים החשובים ביותר", מסר יו"ר BBVA קרלוס טורס וילה. "ביחד תהיה לנו השפעה חיובית גדולה יותר באיזור הגיאוגרפי בו אנחנו פועלים, כולל יכולת מתן הלוואות הגדולה ב-5 מיליארד יורו נוספים בשנה בספרד".
ההצעה ספגה ביקורת גם מצד ממשלת ספרד. ממשרד הכלכלה נמסר כי הממשלה מתנגדת להצעת ההשתלטות העוינת, והזהירו כי העסקה המוצעת "יכולה לגרום לנזק פוטנציאלי למערכת הפיננסית הספרדית"
הצעות השתלטות עוינת הן מאורע נדיר למדי בתחום הבנקאות האירופי, כך שהמהלך של BBVA הפתיע רבים. דויד בן אמו, סמנכ"ל ההשקעות הראשי ב-Axiom, אמר בריאיון כי ההצעה הזו מייצגת "סיטואציה מוזרה ביותר". עם זאת, הוא הוסיף כי ההצעה "הגיונית" מבחינת בעלי המניות של סבאדל, ולהערכתו היא תאושר, בין השאר מכיוון שהיא מייצגת פרמיה של 30% ממחיר הסגירה של שני הבנקים ב-29 באפריל. "ההוצאה לפועל של העסקה הזו תהיה מורכבת, אף שמדובר באותו אזור גיאוגרפי כך שמבחינה תיאורטית התרבות דומה בניגוד למיזוגים של בנקים ממדינות שונות".