סגור
משבר אקלים
Joe Biden ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. סערה פוליטית סביב סוגיית האקלים (צילום: AP Photo/Susan Walsh)

מפלורידה ועד צפון דקוטה: מחוקקים בארה"ב לא רוצים השקעות אחראיות

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציב את המאבק במשבר האקלים כנושא דגל, ובצד השני של המפה הפוליטית מסרבים ליישר קו. במדינות שונות מחוקקים העלו על סדר היום הצעות שמטרתן למנוע מגופים כמו קרנות פנסיה לעשות עסקים עם מוסדות פיננסיים העוקבים אחר עקרונות ה־ESG

חברות הביטוח הגלובליות התכוונו לקחת חלק במאמץ העולמי לבלימת שינויי האקלים, אך מצאו את עצמן במרכזו של קרב פוליטי רותח. הן לא נמנעו מגלי ההדף במקרה.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציב את המאבק במשבר האקלים כנושא דגל, ובצד השני של המפה הפוליטית מסרבים ליישר קו. בחודשים האחרונים מתנהל קרב שבמרכזו העיסוק של השווקים ב־ESG (Environmental, Social, Governance), מדיניות עסקית שנהפכה לכלי סימון וניגוח עבור פוליטיקאים רפובליקנים.
העיקרון מאחורי ESG הוא שהמשקיעים נדרשים להסתכל לא רק על שורת הרווח, אלא לקחת בחשבון גורמים כמו ההשפעה הסביבתית והחברתית או אמות מידה של ממשל תאגידי. בתגובה, מצפון דקוטה ועד מיסיסיפי, מחוקקים העלו על סדר היום הצעות שמטרתן למנוע מגופים כמו קרנות פנסיה לעשות עסקים עם מוסדות פיננסיים העוקבים אחר עקרונות ה־ESG. פלורידה למשל, הורתה לקרנות לשקול רק תשואות כספיות בעוד שטקסס הכניסה לרשימה השחורה חברות כמו בלאקרוק, שלדבריה מענישות את תעשיית האנרגיה.
בתגובה, ביידן השתמש לראשונה בזכות הווטו שלו. ב־20 במרץ הוא דחה הצעה רפובליקנית למנוע ממנהלי קרנות פנסיה לבסס החלטות השקעה על גורמים כמו שינויי אקלים. בעקבות הווטו, מתנגדי ESG, במיוחד במדינות הנסמכות על תעשיות הנפט והגז, שלחו מכתב ל־53 הקרנות הגדולות בארה"ב, לרבות בלאקרוק וקרן של ג'יי.פי מורגן, וטענו לפגיעה באינטרסים הפיננסיים של הלקוחות.
כיום, אין מדד המצביע על אפקטיביות מוכחת של ה־ESG, אך מנגד, השוק הפרוץ אינו מייצר סטנדרטיזציה מחייבת שתחשוף את השפעת הצהרות החברות או השפעת שיקולי ה־ESG במכלול הדברים. בנוסף, קרנות ESG רבות משתמשות בקריטריונים מעורפלים ולעתים סותרים, המאפשרים להכניס את המדדים גם לחברות נפט ועברייניות סביבה.