סגור
משבר אקלים

כל גל חום בישראל מביא לתמותה עודפת של 45 איש בממוצע

לפי ניתוח נתונים מהשנים 2012-2020 שנערך באוניברסיטת ת"א בהזמנת המשרד להגנת הסביבה, בני 70 ומעלה נמצאים בסיכון מוגבר במיוחד ומהווים כמעט 90% מהתמותה העודפת. המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ' נגה קרונפלד-שור: "הממצאים מטרידים"

כל גל חום בישראל מביא לתמותה עודפת של 45 איש בממוצע, כאשר בני 70 ומעלה נמצאים בסיכון מוגבר במיוחד ומהווים כמעט 90% מהתמותה העודפת – כך לפי ניתוח ראשוני שערכו חוקרים מאוניברסיטת תל אביב במימון המשרד להגנת הסביבה.
"משבר האקלים הוא איום ממשי לבריאות ולחיים", אמרה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, באירוע מקוון עם עיתונאים. "השפעת שינוי האקלים על הבריאות הוא תחום דרמטי, במיוחד בישראל. המסקנות הן דרמטיות במובנים של הערכות לשינוי אקלים עם משמעויות של הגנה על החיים עצמם. זו קריאה מהדהדת להאיץ ולטייב את ההערכות שלנו. הממצאים מצביעים על הצורך הדחוף בפעולות ההיערכות למשבר האקלים וכן שעל כלל גופי הממשלה והרשויות המקומיות להיערך לגלי החום, על מנת להפחית תמותה מוקדמת, סבל והוצאות רפואיות".
את הניתוח ערכו ד"ר דן ימין, ראש המעבדה לחקר התפשטות מחלות מידבקות בפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב, וד"ר ארז שמואלי, ראש מעבדת ביג דאטה במחלקה להנדסת תעשייה באוניברסיטת תל אביב וחוקר אורח ב-MIT. הוא נערך בהזמנת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, פרופ' נגה קרונפלד-שור. לא מדובר במחקר אקדמי מלא, אלא רק בניתוח ראשוני בסיסי שטרם עמד לביקורת עמיתים.
1 צפייה בגלריה
גל חום ילדי בית שאן ב פארק העירוני
גל חום ילדי בית שאן ב פארק העירוני
ילדי בית שאן מתקררים בפארק העירוני
(צילום: גיל נחושתן)
עם זאת, הממצאים מספקים תמונה כמותית ראשונה של ההשפעה של גלי חום על בריאות הציבור והתמותה בישראל, בעלת השלכות מהותיות על ההערכות של ישראל להשפעות משבר האקלים. במסגרת הניתוח הצליבו חוקרים נתונים תמותה יומיים של הלמ"ס עם נתונים יומיים על גלי חום מהשירות המטאורולוגי לתקופה שבין 2012 ל-2020. "תחילה, הגדרנו 'שבוע חשוד' כשבוע שבו התקיים בכולו או בחלקו גל חום או שבוע עוקב לשבוע שבו התקיים גל חום", כתבו החוקרים במסמך שמסכם את ממצאי הניתוח. "לאחר מכן, ביצענו ניתוח סטטיסטי לבחינת חשד לתמותה עודפת בשבועות החשודים. הניתוח התבצע על ידי בדיקת חריגה בתמותה עודפת ממודל שבבסיסו נתונים יומיים של טמפרטורה, לחות, ותחלואה נשימתית. "ב-2020 לא שוקללו מקרי תמותה שמקורם בתחלואת קורונה. בניתוח אלטרנטיבי, בחנו האם ניתן להצביע על שינוי מגמה ב'שבועות חשודים' לעומת שבועות סמוכים".
בתקופת הניתוח זוהו 8 מקרים של גלי חום כהגדרתם על ידי השירות המטאורולוגי. מהניתוח הסטטיסטי עולה שגלי החום הביאו לעלייה חדה ומובהקת בתמותה, כאשר כל גל חום מביא לתמותה עודפת של 45 איש בממוצע. "לדוגמה, לאחר גל החום שהחל ב-26 באפריל 2013, נפטרו 871 אנשים, בעוד שתחזיות המודל צפו לתמותה שבועית של 811 איש (כלומר, תמותה עודפת של 60 איש, ע"כ). בפרט, בשמונת מקרי גלי החום נמצאה בסך הכל עלייה בתמותה עודפת של 363 אנשים, מתוכם 321 אנשים מעל גיל 70 (88.5%) לעומת 42 איש מתחת לגיל 70 (11.5%). עיקר החריגה בתמותה נצפתה במבוגרים מעל גיל 70, וזו כשלעצמה מהווה סטייה מהנורמה שכן בשגרה אוכלוסייה זו מהווה 70%-73% מסך הנפטרים".
בשיחה עם עיתונאים אמר ימין שהממצאים הם רק בגדר "טעימה ראשונית". "חשוב לעשות מחקר מקיף עם נתונים מפורטים כדי להבין את גודל התופעה", הוסיף. " לא נבחנו אשפוזים או ביקורי רופא, זו הסתכלות גסה וייתכן שיש אוכלוסייה עם סיכון מוגבר באזורים מסוימים. אפשר להערך לגלי חום ולעשות צעדים שיפחיתו את כמות התמותה".
קורנפלד-שור אמרה: "הממצאים מטרידים. אם יש תמותה עודפת הרבה יותר אנשים נפגעים מגלי חום ולא מגיעים למצב של תמותה. יכול להיות עומס גדול על בתי החולים. זה דורש מחקר של בדיקת התמותה לפי פיזור גיאוגרפי ומעמד סוציו-אקוונמי כדי שאפשר יהיה לבצע פעולות ממוקדות לצמצום הפגיעה באוכלוסיות מוחלשות. נמשיך לעבוד על הנושא כדי להבין מי האוכלוסיות שנפגעות ולהניע פעולות ברמת משרדי הממשלה השונים כדי להערך לגלי חום שצפויים להיות יותר קיצוניים ויותר ממושכים לאור שינוי אקלים".