סגור

תחזית מדאיגה: עד שנת 2026 הטמפרטורה בעולם עשויה לעבור את היעד שאסור לחצות

יש סיכוי של 50% שבלפחות אחת מחמש השנים הקרובות ההתחממות הגלובלית תעבור את ה-1.5 מעלות, הגבול שמעליו ההשלכות של משבר האקלים צפויות להיות חמורות והרסניות יותר, כך לפי תחזית מדאיגה של ארגון המטאורולוגיה העולמית. התחזית מייצגת כישלון של העולם המערבי, להוביל מהלכים החלטיים ומהירים לצמצום פליטות גזי חממה

יש סיכוי של 50% שבלפחות אחת מחמש השנים הקרובות ההתחממות הגלובלית תעבור את ה-1.5 מעלות; הגבול שמעליו ההשלכות של משבר האקלים צפויות להיות חמורות והרסניות יותר, והיכולת לעצור את המשבר קטנה הרבה יותר – כך לפי תחזית מדאיגה של ארגון המטאורולוגיה העולמית (WMO).

הסיכוי מייצג גידול מדאיג לעומת תחזיות מהשנים האחרונות: ב-2015 הסיכוי להתחממות של 1.5 מעלות או יותר בחמש השנים הבאות עמד על 0%, ב-2020 על 20% וב-2021 על 40%. בשנה שעברה, הטמפרטורה העולמית היתה גבוהה ב-1.1 מעלות לעומת העידן הטרום-תעשייתי. התחזית העדכנית מייצגת לפיכך כישלון קטסטרופלי של העולם, ובפרט העולם המערבי, להוביל מהלכים החלטיים ומהירים לצמצום פליטות גזי חממה.

1 צפייה בגלריה
קרחון קרחונים נמסים התחממות גלובלית אנטרקטיקה
קרחון קרחונים נמסים התחממות גלובלית אנטרקטיקה
קרחונים נמסים. סבירות של 93% שלפחות אחת מהשנים 2022 עד 2026 תקבע שיא כשנה החמה בהיסטוריה
(צילום: שאטרסטוק)

כן מעריך ה-WMO שיש סבירות של 93% שלפחות אחת מהשנים 2022 עד 2026 תקבע שיא כשנה החמה בהיסטוריה, ותדיח מהמקום הראשון את 2016. הסיכוי שממוצע הטמפרטורה בין 2022 ל-2026 יהיה גבוה יותר מהממוצע בין 2017 ל-2021 עומד גם הוא על 93%, לפי תחזית שערך בעבור ה-WMO השירות המטאורולוגי של בריטניה.
"המחקר מעלה – בוודאות מדעית גדולה – שאנחנו מתקרבים ליעד הנמוך יותר של הסכם פריז", אמר ראש ה-WMO, פרופ' פטרי טאלאס, בהודעה לעיתונות. "1.5 מעלות אינה סטטיסטיקה רנדומלית. היא אינדיקטור לשלב שבו השפעות האקלים יהיו הרסניות יותר בעבור בני אדם והעולם כולו. כל עוד נמשיך לפלוט גזי חממה, הטמפרטורה תמשיך לעלות. במקביל, האוקיינוסים ימשכו להפוך לחמים יותר ולחומציים יותר, קרח ים וקרחונים ימשיכו להינמס, גובה פני הים ימשיך לעלות ומזג האוויר יהיה יותר קיצוני".
ד"ר ליאון הרמאנסון מהשירות המטאורולוגי של בריטניה הוסיף: "שנה אחת שבה ההתחממות היתה גדולה מ-1.5 מעלות אין משמע שחצינו את הסף האייקוני של הסכם פריז, אבל היא תעיד על כך שאנחנו קרובים מתמיד למצב שבו גבול ה-1.5 מעלות יחצה לתקופה ארוכה".