סגור
אילון מאסק בכנס של ניוראלינק
אילון מאסק בכנס של ניוראלינק. מסייע למטופלים עם שיתוק חמור לבצע פעולות במחשב (צילום: FLICKR BY Steve Jurvetson)

צפו: המטופל הראשון של ניוראלינק משחק שחמט באמצעות כוח המחשבה

סטארט אפ שבבי המוח של אלון מאסק, פרסם שידור חי של המטופל נולנד ארבו, בן ה-29, שהשתמש בשבבים של החברה כדי להזיז עכבר ולשחק שחמט במחשב. לדבריו: "זה לא מושלם אבל זה שינה את החיים שלי"

ניוראלינק, סטארט אפ שבבי המוח של אלון מאסק, פרסם שידור חי ביום רביעי של מטופל המשתמש בשבבים של החברה כדי להזיז עכבר ולשחק שחמט במחשב, כך לפי דיווח ב-CNBC.
כוכב הסרטון הוא נולנד ארבו (Noland Arbaugh) בן ה-29, שהפך למטופל האנושי הראשון אי פעם שהשתילו לו את המכשיר של ניוראלינק. המכשיר אותו מפתחת החברה נועד לסייע למטופלים עם שיתוק חמור לשלוט בטכנולוגיות חיצוניות באמצעות שימוש באותות עצביים בלבד. בינואר חשף מאסק בפוסט ב-X כי המוצר הראשון של החברה נקרא טלפתי (Telepathy).


בסרטון, ששודר בסטרימינג בפלטפורמת המדיה החברתית X, מספר ארבו כי הפך למשותק לפני שמונה שנים בעקבות תאונת צלילה. עוד הוסיף כי הניתוח להשתלת השבב של ניוראלינק, המחייב הסרת חלק מהגולגולת של המטופלים כדי להחדיר את האלקטרודות למוח, היה "ממש קל", והוא שוחרר מבית החולים כבר ביום למחרת הניתוח. "זה לא מושלם, כן נתקלנו במספר בעיות", אמר. "אני לא רוצה שאנשים יחשבו שזה סוף המסע, יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות, אבל זה כבר שינה את החיים שלי".
מטרת השבבים והאלקטרודות המושתלים היא לפענח את האותות מהמוח ולתרגם אותם להוראות לטכנולוגיות חיצוניות. אם המערכת מתפקדת כמו שצריך, מטופלים עם מחלות ניווניות קשות כמו ALS יוכלו לכתוב הודעות או לגלול במדיה החברתית באמצעות המחשבות שלהם.
ניוראלינק קיבלו במאי השנה שעברה את אישור מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) להתחיל בניסויים בבני אדם, ובספטמבר החלו בגיוס המטופלים. מאסק הכריז בינואר שהחברה השתילה את השבב הראשון שלה בבן אדם, וכי המטופל – שכעת נחשף שהוא ארבו – "מתאושש היטב". מעבר לכך לא נחשפו פרטים רבים על הניסוי, והוא אפילו לא רשום באתר clinicaltrials.gov, שבו מרבית חברות הציוד הרפואי חולקות מידע על המחקר שלהן. לפיכך, לא ברור מה מספר המטופלים שמשתתפים בניסוי של ניוראלינק, או אפילו מה הניוסוי מנסה להדגים. בכל מקרה החברה תצטרך לעבור מספר סבבים של בדיקות בטיחות ויעילות לפני שתזכה באישור ה-FDA לשווק את המוצר.