סגור
מטה נציבות האיחוד האירופי בריסל בלגיה

בתגובה לזעם הציבורי: אירופה מטילה מס מיוחד על רווחי השיא של החברות

בעוד שהיבשת מתמודדת עם משבר יוקר המחיה החמור ביותר מזה עשורים, חברות רבות שפועלות בה נהנות מרווחי שיא. בתגובה, יותר ויותר ממשלות באיחוד האירופי, מאיטליה ועד להונגריה ובולגריה, מטילות מס חד-פעמי על הרווחים הללו

ממשלות ברחבי אירופה פונות יותר ויותר לאפשרות של הטלת מסים חד-פעמיים על רווחי החברות. הן עושות זאת כדרך לאזן את התקציבים ובתגובה לזעם הציבורי נגד חברות הנהנות מרווחי שיא בתקופה שבה הצרכנים מתמודדים עם משבר יוקר המחיה החמור ביותר מזה עשורים, כך לפי דיווח בפייננשל טיימס.
הצעד המפתיע של הממשלה האיטלקית משבוע שעבר, שבו הטילה מס על רווחי הבנקים, הוא הדוגמה האחרונה עד כה למדיניות. המגמה החלה לאחר הזינוק במחירי החשמל בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה וסיפקה הכנסות שיא לחברות האנרגיה.
בהתאם, המסים הושתו בתחילה רק על חברות האנרגיה, אך לאחרונה המהלך התרחב גם לסקטורים נוספים ומהווה חלק ממאמצי קובעי המדיניות לסתום גירעונות תקציביים שנפערו בעקבות העלאות שיעורי הריבית וההוצאות הממשלתיות הגדלות. "אנחנו חווים גל אירופי של הטלת מסים חד פעמיים, וזו בוודאות תגובה לירידה בהכנסות של הממשלות", אמר גרנט וורדל – ג'ונסון מפירמת KPMG.
לפי הנתונים שאספה הפירמה, מאז תחילת 2022 הוטלו או הוכרזה הכוונה להטיל מעל 30 מסים חד פעמיים על רווחים במגוון סקטורים. המסים הללו הושתו, הוצעו או הוכרזו ב-24 מדינות באיחוד האירופי. בנוסף, גם בבריטניה הטילו מס על רווחים של חברות הנפט והגז מקידוחים בים הצפוני.
עם זאת, היעד העיקרי למהלכים מסוג זה נותרו הבנקים – צ'כיה, ליטא, ספרד ואיטליה הן המדינות שכבר הטילו את המס, ולטביה צפויה להצטרף לרשימה בקרוב.
במדינות אחרות, הסקטורים עליהם מוטל המס החד פעמי הם מגוונים יותר. כך למשל, בהונגריה, הוטל מס דומה על מוסדות פיננסיים וחברות ביטוח וכן על חברות תרופות, ואילו בפורטוגל השיתו מס של 33% על חברות הפצת מזון עם רווחים עודפים בשנתיים האחרונות. בקרואטיה לקחו את העניין צעד נוסף קדימה, והטילו מס שיחול על כל החברות שדיווחו על הכנסה של מעל 40 מיליון יורו ב-2022. בבולגריה מתכננים מס דומה.
אולם, חלק מהמומחים טוענים כי הפנייה הזו של ממשלות למס חד פעמי היא למעשה "הודאה בכישלון המדיניות" ועלולה להבריח השקעות עתידיות. מנגד, ארגונים חברתיים גורסים שלממשלות יש זכות למסות חברות שמדווחות על רווחי שיא בתקופה שבה העלות של מוצרי בסיס כמו חשמל ומזון הותירו רבים במצוקה פיננסית. "מסים חד פעמיים על רווחים הם הוגנים במהותם", אמר כריסטיאן הלום מארגון אוקספ"ם. "יש לנו מצב שבו מיליוני אנשים מתקשים לגמור את החודש ותאגידים רושמים רווחי שיא, וזה פשוט לא הוגן".