סגור
בנק מונטה די פסקי איטליה
בנק מונטה די פסקי איטליה. המניה צונחת (צילום: בלומברג)

איטליה עצרה את חגיגת הבנקים עם מס על רווחי יתר

אחרי שהבנקים רשמו זינוק חד ברווחיהם בשל העלאות הריבית, הממשלה הטילה מס חד-פעמי של 40% על רווחיהם. בכוונת הממשלה להעביר 3 מיליארד יורו שיתקבלו מהמס לתמיכה בבעלי משכנתאות ולהורדת מסים

ממשלת איטליה הפתיעה את השווקים כשאישרה אתמול הטלת מס חד-פעמי של 40% על רווחי הבנקים במדינה. המס הוא תגובה לכך שהרווחים זינקו הודות לשיעורי הריבית הגבוהים. לפי הצהרת הממשלה, בכוונתה להשתמש בהכנסות מהמס לסייע לבעלי המשכנתאות שהתשלומים החודשיים שלהם עלו משמעותית.
הבנק האירופי המרכזי העלה את הריבית בשנה האחרונה לרמה של 3.25%, זאת במסגרת המאמצים לבלימת האינפלציה. אולם התייקרות ההלוואות הניבה לבנקים בגוש היורו רווחי שיא. בהתאם לכך במדינות כמו ספרד והונגריה כבר נקטו צעד דומה של הטלת מס על הרווחים הללו. הפרלמנט הספרדי אישר בדצמבר הטלת מס של 4.8% על הרווח מהריבית של הבנקים וכן הטלת מס חד-פעמי על חברות אנרגיה עם רווחים של מעל מיליארד יורו.
בממשלה האיטלקית, בראשותה של ג'ורג'ה מלוני, העבירו ביקורת נוקבת על החלטת הבנק האירופי להמשיך בהעלאות הריבית. כך למשל בחודש שעבר פנה שר האוצר אנטוניו טאג'אני לבנק האירופי המרכזי בבקשה להפסיק את העלאות הריבית בטענה שהן פוגעות בלווים ולא מצליחות לבלום את האינפלציה.
גם מלוני לא הסתירה את דעתה השלילית, וביוני טענה כי "זה נכון להילחם בנחישות נגד האינפלציה, אך המרשם הפשטני הזה של העלאות ריבית שנוקט הבנק האירופי המרכזי לא נראה כמו המסלול הנכון. אי אפשר להתעלם מהסיכון שהעלאות הריבית הקבועות הללו עושות יותר נזק מתועלת".
לפי איגוד הבנקאים האיטלקי פאבי, קרוב למיליון משפחות במדינה לא הצליחו לעמוד בחודש מרץ בתשלומים על הלוואות או משכנתאות בסכום כולל של 14.9 מיליארד יורו, זאת בשל הריבית הגבוהה שייקרה את ההלוואות. לפי האיגוד, התשלומים החודשיים של משכנתא ל־30 שנים שהונפקה ב־2021 הוכפלו.
ההחלטה על הטלת המס אושרה בישיבת קבינט אמש, אך ב"פייננשל טיימס" דיווחו כי שר האוצר ג'נקרלו ג'יורג'טי לא נכח בישיבה. המס האיטלקי יחול רק על רווחי 2023 ויעמוד על 40% משיעור הרווח מהריבית (NIM), כלומר הפער בין הריבית שבה הבנקים משיגים הלוואות לבין הריבית שבה הבנקים נותנים הלוואות.
לפי הערכות הממשלה, המס יכניס קצת פחות מ־3 מיליארד יורו, אף שלפי חלק מהאנליסטים ההכנסות יהיו גבוהות יותר. הבנק האיטלקי אינטסה סנפאולו, הנחשב לאחד הגדולים במדינה, מסר בסוף החודש שעבר כי התחזית היא לרווח של 13.5 מיליארד יורו השנה משיעור הרווח מהריבית.
לפי הערכות האנליסטים בסיטיבנק, המס החד-פעמי יהיה מקביל ל־19% מהרווח הנקי של הבנקים השנה. "לתפיסתנו, המס הזה הוא צעד הפוגע בבנקים הן בשל ההשפעה על ההון והרווחים וכן בשל הירידה במחיר המניות של הבנקים", נמסר בדו"ח שפרסמו.
מניות הבנקים האיטלקיים הגיבו בירידות לאחר אישור המס, ונכון לשעות הצהריים נמחקו מעל 10 מיליארד יורו משווי השוק של הבנקים. הירידות התפשטו גם לבנקים הגרמניים כמו קומרזבנק ודויטשה בנק.
עבור הרבעון האחרון דיווחו כל הבנקים הגדולים באיטליה על תוצאות פיננסיות טובות מהתחזיות, ואף העלו את תחזית הרווח שלהם לשנה כולה הודות לדחיפה מצד הריביות הגבוהות יותר. חמשת הבנקים הגדולים באיטליה דיווחו על רווח מצרפי של 10.5 מיליארד יורו במחצית הראשונה של השנה, זינוק של 64% לעומת שנה קודם לכן, כך לפי נתונים שאספה חברת הדירוג DBRS מורנינגסטאר. "מספיק להסתכל על רווחי הבנקים במחצית הראשונה של השנה כדי להבין שאנחנו מדברים פה על מיליארדים", אמר סגן ראש הממשלה מתאו סלביני במסיבת עיתונאים שקיים שלשום. "אם זה נכון שהריבית שמשלמים משקי בית ועסקים הוכפלה, אז הכסף שמרוויחים בעלי הפיקדונות בהחלט לא הוכפל", הוסיף. לדבריו, יש פער גדול בין הריבית על הלוואות לזו על הפיקדונות. סלביני אף הכריז כי ההכנסות מהמס ישמשו להורדת מסים ולהענקת תמיכה נוספת לבעלי המשכנתאות.