סגור
תקרת החוב שלט בוושינגטון ארה"ב המציג את גובה תקרת החוב
שלט בוושינגטון המציג את גובה תקרת החוב (AFP)

פחות משבועיים לפני הדד ליין: מבוי סתום במו"מ על תקרת החוב, ביידן אופטימי

נציגי הממשל והמפלגה הרפובליקאית נועדו אמש לפגישה נוספת - אך ללא תוצאות; לפי אזהרת משרד האוצר האמריקאי, ב-1 ביוני הממשל לא יוכל לשלם את חובותיו; יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארתי: "זה מאוד מתסכל אם הם רוצים להמשיך לבוא לפגישות ולחשוב שאנחנו הולכים להוציא יותר כסף"; ביידן: "אני עדיין מאמין שנוכל להימנע מחדלות פירעון"

עדיין אין פתרון למשבר תקרת החוב בארה"ב: פגישה שנערכה אמש בין צוותי המו"מ של הבית הלבן והמפלגה הרפובליקאית הסתיימה ללא תוצאות. זו היתה הפגישה השנייה שנערכה אתמול, לאחר שבמהלך היום הוכרז על הפסקת המו"מ. בינתיים לא נקבעה פגישה נוספת.
למרות זאת, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, המשתתף בפסגת שבע המדינות המתועשות (G7) ביפן, אמר כי אינו מודאג. לדבריו, "אני עדיין מאמין שנוכל להימנע מחדלות פירעון, ולהגיע להסכם הגון".
תקרת החוב היא הסכום המרבי שהממשל יכול ללוות כדי לשלם את החשבונות שלו. הכסף הזה מיועד בין השאר למשכורות של עובדי הממשל ושל אנשי הצבא, לתשלומי ביטוח לאומי וביטוח בריאות וכן לתשלום ריבית על החוב הלאומי. התקרה עומדת כיום על 31.4 טריליון דולר והיא כבר נשברה בינואר, אך אז השתמשו במשרד האוצר ב"צעדים יוצאי דופן" כדי לספק לממשל עוד כסף עד למציאת פתרון ארוך טווח. כעת מזהירים במשרד כי אם התקרה לא תועלה עד 1 ביוני - הממשל לא יוכל לשלם את כל חשבונותיו.
יו"ר בית הנבחרים, קווין מקארתי (רפובליקאים), אמר אמש: "זה מאוד מתסכל אם הם רוצים להמשיך לבוא לפגישות ולחשוב שאנחנו הולכים להוציא יותר כסף בשנה הבאה מאשר הוצאנו השנה. זה לא נכון. וזה לא הולך לקרות".
הרפובליקאים מתעקשים שתקרת החוב לשנה הבאה צריכה להישאר זהה לזו של 2022. "בואו נוציא פחות, בואו נשמור את כספי הקוביד שלא הוצאנו. בואו נעשה משהו שיאפשר רפורמה. אני חושב שנוכל להגיע להסכם די טוב שיעזור לנו לנוע קדימה", אמר מקארתי.
כל הסכם על העלאה או הקפאה של תקרת החוב יצטרך לקבל אישור הן של בית הנבחרים שבשליטת הרפובליקאים, והן של הסנאט שנמצא בשליטת הדמוקרטים. מחוקקים מרכזיים הכירו בכך שהפשרה הסופית עשוי להיות לא מקובלת על חלקים בשתי המפלגות. "ישנם הבדלים של ממש בין המפלגות בנושא החוב, והשיחות קשות", אמר דובר של הבית הלבן ל-CNBC. "הצוות של הנשיא עובד קשה על פיתרון דו מפלגתי סביר, שיוכל לעבור בבית הנבחרים ובסנאט".
ג'נט ילן, שרת האוצר האמריקאית, הזהירה כמה פעמים בשבועות האחרונים כי אי העלאת תקרת החוב תוביל לקטסטרופה כלכלית ולפגיעה ביציבות הפיננסית.