סגור
קורונה ניו יורק
בדיקות קורונה בניו יורק (ארכיון) (גטי)

בתחילת עונת החגים: תת זן האומיקרון שמדאיג את ארצות הברית

לפי המרכז למניעת ובקרת מחלות, תת זן האומיקרון BQ אחראי ל-57% מההדבקות החדשות. הוא מסכן במיוחד אנשים עם מערכת חיסון שלא מתפקדת כראוי, כמו מושתלי איברים ואנשים שמטופלים בכימותרפיה

תת זן האומיקרון BQ של נגיף הקורונה הפך לדומיננטי בארצות הברית לאחר שהופץ על ידי אנשים שמתאספים ונוסעים לרגל עונת החגים. הזן מסכן במיוחד אנשים עם מערכת חיסון שאינה מתפקדת כראוי.
זני ה-1.BQ וה-1.1.BQ אחראים ל-57% מההדבקות החדשות בארצות הברית, כך על פי מידע שפורסם על ידי המרכז למניעת מחלות (CDC) אתמול. תת הזן אומיקרון 5.BA, שהיה הדומיננטי עד כה, אחראי כעת לחמישית מהמקרים החדשים.
תתי הזן ממשפחת ה-BQ יודעים לחמוק טוב יותר ממערכת החיסון, והם כנראה עמידים יותר לטיפולי נוגדנים, כמו אבושלד (Evusheld) ובבטלווימב, שבהם משתמשים אנשים שסובלים ממערכת חיסון מוחלשת, הכוללים מושתלי איברים וחולים המטופלים בכימותרפיה. לא קיימות כיום חלופות לתרופות האלה.
הנשיא ג'ו ביידן אמר בנאום באוקטובר שעל אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת להתייעץ עם הרופא ולנקוט אמצעי זהירות מוגברים החורף. "הזנים החדשים עלולים להפוך חלק מההגנות לבלתי יעילות עבור אנשים עם מערכת חיסון מוחלשת. לצערנו, זה אומר שחלק מכם עלולים להיות בסיכון מוגבר החורף", הוא אמר.
תת הזן XBB נפוץ גם הוא כעת ברמות נמוכות יותר, ואחראי לכ-3% מההדבקות החדשות. היועץ הרפואי של הבית הלבן, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר בתדרוך לכתבים ביום שלישי ש-XBB טוב בלחמוק ממערכת החיסון אף יותר מה-BQ. פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיות ומחלות מדבקות, אמר שזריקות הדחף החדשות, היעילות נגד האומיקרון 5.BA, כנראה אינן יעילות נגד הידבקות במחלה קלה של ה-XBB, אך שהזריקות עדיין מגנות מפני מחלה קשה. סינגפור רשמה גם היא עלייה במספר מקרי ה-XBB, אם כי זו לא לוותה בעלייה במספר האשפוזים, הוא הוסיף. מודרנה ופייזר אמרו בשבוע שעבר שזריקות הדחף שלהן מעוררות תגובה חיסונית נגד ה-1.1.BQ, שמוצאו הוא תת הזן 5.BA.