סגור
מכרה ליתיום בצ'ילה
מכרה ליתיום. "הזהב הלבן" (צילום: Anadolu Agency/ Getty Images)

חבל הצלה כלכלי? מרבץ ענק של ליתיום התגלה באיראן

איראן הודיעה כי גילתה מרבץ המכיל 8.5 מיליון טונה ליתיום בהמדאן. אם ההערכה מדויקת, מדובר במאגר הידוע השני בגודלו בעולם. אם איראן תצליח לייצא את הליתיום, שמשמש מרכיב מפתח בתעשיית הרכב החשמלי ותעשיית הסלולר, הדבר עשוי להיות חבל הצלה לכלכלה המוכה אחרי שנים של סנקציות

איראן הודיעה היום (ב') כי גילתה מרבץ ענק של ליתיום באחת הפרובינציות המערביות שלה.
הליתיום הוא רכיב מפתח בייצור סוללות, בין היתר גם למכוניות חשמליות וטלפונים סלולריים.
"לראשונה באיראן, התגלה מאגר של ליתיום בהמדאן", אמר מוחמד האדי אהמאדי, גורם רשמי במשרד התעשייה, המכרות והמסחר. המדאן היא פרובינציה הררית במערב איראן.
לפי ההערכה הרשמית, המרבץ מכיל 8.5 מיליון טונה ליתיום, חומר שזכה לכינוי "הזהב הלבן", בעקבות הגידול המהיר של תעשיית המכוניות החשמליות הדורשת יותר ויותר כמויות ממנו. אם ההערכה שפורסמה מדויקת, מדובר במרבץ הידוע השני בגודלו בעולם, אחרי המאגר בצ'ילה שכולל 9.2 טונות של המתכת.
מחיר המתכת הרקיע שחקים בשנה שעברה בשל הביקוש הגדול לחלקים מצד יצרניות המכוניות החשמליות (והלקוחות שלהן) לצד השיבושים בשרשרת האספקה העולמית. גם האינפלציה תרמה לעליית המחירים המהירה.
רק בחודשים האחרונים המגמה השתנה והחלה ירידת מחירים, בין היתר על רקע ההאטה הכלכלית שגררה ירידה מהותית במכירות, בעיקר בסין – ירידה שהובילה להוזלת מחירים.
בכל הנוגע לשוק הליתיום העולמי, גילוי של מרבץ בסדר גודל כזה עשוי להביא להורדת מחירים נוספת במתכת. זו מותנית ביכולת של איראן לייצא את הליתיום, שלא לגמרי קיימת כרגע בשל הסנקציות הבינלאומיות. אם הסנקציות יוסרו במסגרת הסכם כלשהו, או תהיה הקלה שתאפשר את היצוא של הליתיום, המרבץ עשוי להיות חבל הצלה של ממש עבור הכלכלה האיראנית המוכה, לאחר שנים של משבר עמוק בעקבות הבידוד מול הכלכלה העולמית.