סגור

בעקבות הזינוק בביקוש לרכבים חשמליים: סכנת מחסור והתייקרות של מינרלים

סוכנות האנרגיה הבינלאומית קוראת ליצרני הרכב ולספקיהם להתכונן לקשיי אספקה וצווארי בקבוק שעלולים להיגרם כתוצאה מעליית ביקושים גלובאלית, שתביא להתייקרות של הסוללות ולמחסור ברכבים חשמליים. מתחילת 2021 ועד היום זינקו מחירי הליתיום פי 7

הזינוק במכירת מכוניות חשמליות עלול להשפיע במהרה על מחירי המינרלים הדרושים לייצור סוללות המכוניות, כך מתריעה סוכנות האנרגיה הבינלאומית בדו"ח מיוחד בנושא רכב חשמלי. הסוכנות קוראת ליצרני הרכב ולספקיהם להתכונן לקשיי אספקה וצווארי בקבוק אשר עלולים להיגרם כתוצאה מעליית ביקושים גלובאלית, שתביא להתייקרות של הסוללות ולמחסור ברכבים חשמליים.
1 צפייה בגלריה
טסלה 3 רכב חשמלי טעינה הטענה
טסלה 3 רכב חשמלי טעינה הטענה
טעינת רכב חשמלי
(צילום: AP)
"בטווח הקרוב המכשולים הגדולים ביותר להמשך מכירות חזקות של מכוניות חשמליות הם מחירים מאמירים של מינרלים חיוניים ליצור סוללות' כמו גם הפרעות לשרשרת האספקv הנגרמות כתוצאה מהמלחמה באוקראינה וסגרי קורונה בסין".
לפי עיקרי הד"וח, בשנת 2021 הגיעו מכירות רכבים חשמליים ורכבי כלאיים חשמליים (פלאג אין הייבריד) ל-6.6 מיליון יחידות ברחבי העולם, כלומר כמעט פי 2 מהיקף מכירות הרכב החשמלי בעולם בשנת 2020. מתוך מכירות הרכב החשמלי בשנת 2021, 3.3 מיליון מכוניות נמכרו בשוק הסיני לבדו.
עוד חושף הדו"ח נתונים על אודות התמורות שחלו בשנה האחרונה במחירי המתכות הנדרשות לייצור הסוללות: מחירי הליתיום זינקו פי 7 מתחילת 2021 ועד היום - מה שמצביע על גל עליות מחירים צפויות במחירי מכוניות חשמליות כתוצאה מעלייה של עד 15% במחירי הסוללות, כך לפי הסוכנות.
עוד עולה כי במהלך השנים האחרונות שואפות ממשלות באירופה וארה"ב לעודד פיתוח של רכב חשמלי בשטחן, אבל בפועל הן תלויות בסין: כך, מחצית מהגרפיט, הקובלט והליתיום אשר נדרשים לתעשיית הרכב העולמית מגיעים מסין - אשר שולטת ב-75% מיhצור סוללות הליתיום איון העולמי.