סגור
אנטוניו קושטה ראש ממשלת פורטוגל המתפטר
אנטוניו קושטה (צילום: AP/Rene Rossignaud)

לקח אחריות: ר"מ פורטוגל הסתבך בפרשת שחיתות והתפטר

המשטרה ערכה שורה של פשיטות על מעונו של רה"מ אנטוניו קושטה ועל משרדי ממשלה, ועצרה כמה ממקורביו; זאת לאחר שהתביעה הודיעה על חקירת הקלות שניתנו לפרויקטים של מכרות ליתיום במדינה ולפרויקט לייצור מימן ירוק; בעקבות כך אמר קושטה כי "האמון של העם בשלטון אינו עומד בקנה אחד עם רה"מ שמתמודד עם חשדות לגבי יושרתו"

ראש ממשלת פורטוגל, אנטוניו קושטה, הודיע היום (ג') על התפטרות מתפקידו לאחר שהמשטרה ערכה שורת פשיטות במעונו הרשמי במסגרת חקירת שחיתות ועצרו כמה ממקורביו.
התובעים הממשלתיים בפרשה הודיעו שהם חוקרים הקלות שהוענקו לפרויקטים של מכרות ליתיום במדינה ולפרויקט ייצור מימן ירוק. המשטרה הפורטוגלית פשטה גם על משרדי הגנת הסביבה והאנרגיה והתשתיות במסגרת החקירה. בסך הכל בוצעו 40 פשיטות כאלו.
קושטה נימק את התפטרותו במסגרת הצהרה לכלי התקשורת ואמר כי למרות שלא היה מודע לחקירה, "תפקידו המכובד של ראש הממשלה והאמון שיש לעם הפורטוגלי במוסדות השלטון אינם עולים בקנה אחד עם ראש ממשלה שמתמודד עם חשדות לגבי יושרתו".
משרד התובע הראשי בפורטוגל מסר בהצהרה לתקשורת שחמישה אנשים נעצרו במסגרת החקירה, ביניהם ויטור אסקריה, ראש הסגל של קוסטה ויועץ עסקי. לפי התקשורת המקומית, יועץ עסקי נוסף בשם דיוגו לסרדה מצ'אדו נחקר, והוא ידוע כחברו של קושטה.
התובעים חוקרים כאמור שחיתות לכאורה והתערבות בזיכיונות חיפושי ליתיום בצפון פורטוגל, בפרויקט למפעל מימן בנמל סינס ובהשקעה במגה סנטרים שם. ראש עיריית סינס, נונו מסקרנה, נעצר אף הוא.
שר התשתיות ז'ואאו גלמבה ונשיא הסוכנות לאיכות הסביבה, נונו לקסטה, הוגדרו כחשודים גם הם ויופיעו בפני שופט. במהלך החקירה, התובעים אמרו שנודע להם כי החשודים השתמשו בשמו ובסמכותו של קושטה כדי "לבטל הליכים" הקשורים לעסקאות. הם הוסיפו כי בית המשפט העליון יבדוק את תפקידו האפשרי של קושטה בעסקאות.
התפטרותו של קושטה תוביל ככל הנראה להקדמת הבחירות.
ממשלתו הסוציאליסטית של קושטה תמכה בהתלהבות רבה בתוכניות רבות להפקת ליתיום באזורים שונים בפורטוגל, כחלק מהדחף הנרחב של האיחוד האירופי להבטיח לעצמו חומרי גלם קריטיים. אולם הפרויקטים הללו כרוכים במחלוקות בשל האיכות הנמוכה של החומרים המיועדים להפקה, אל מול הנזק הסביבתי הלא מידתי הצפוי מכרייתם. חקירת העיתון "פוליטיקו" בשנת 2021 בצפון מונטאלגרה הובילה בסופו של דבר לביטול אחד הפרויקטים באזור, בשל המחלוקות והשאלות המשמעותיות שעלו בשטח.
משרדו של ראש הממשלה גם תמך באופן משמעותי בהקמת האב לייצור מימן ירוק בנמל העיר סינס, פרויקט שמומן במיליארדי יורו על ידי רשות החדשנות של האיחוד האירופי. החקירה בוחנת גם את היחס החיובי לכאורה שניתן לחברות הפורטוגזיות EDP, Galp ו-REN במסגרת המכרז התעשייתי הגדול סביב הפיכת הנמל מאזור של עסקים מזהמים לאזור של כלכלת מימן ירוקה והפחתת פליטות.
ממשלתו של קושטה סובלת משערוריות שצצות באופן קבוע. בתוך פחות משנתיים התפטרו יותר מתריסר שרים מסיבות שונות, בהן פרשת שחיתות הקשורה לחברת התעופה הלאומית.