סגור

לראשונה: גלון בנזין בארה"ב עומד על 4 דולר, וזה ממש לא הסוף

מתחילת השנה זינקו מחירי הדלק בכל המדינות בארה"ב ב-40%. זאת בשל מחירי הנפט שעולים, צמצום בתפוקת בתי הזיקוק בעולם והמלחמה באוקראינה. לפי ההערכות, עד חגיגות ה-4 ביולי, יעלה המחיר הממוצע לגלון בנזין לפחות מעל 5 דולר

בארה"ב מציינים בסוף השבוע את ממוריאל דיי, המייצג את תחילת עונת הנסיעות והחופשות, אך רבים בחרו הפעם להישאר בבית ולא בגלל החשש מקורונה אלא בשל מחירי הדלק המזנקים לשיא בארה"ב.
על פי הנתונים שאספו בחברת AAA, הממוצע הארצי לגלון דלק עמד בסוף השבוע על 4.610 דולר (1.2 דולר לליטר). מדובר על זינוק של 40% מאז תחילת השנה והרבה מעל הממוצע של 3.04 דולר לגלון (0.8 דולר לליטר) שנרשם בשנה שעברה.
לפי מרבית הערכות, עד חגיגות ה-4 ביולי ביותר מדינות ברחבי ארה"ב המחיר הממוצע יטפס מעל 5 דולר לגלון (1.32 דולר לליטר). האנליסטים בג'יי.פי מורגן אף חוזים שהמחיר הממוצע יעלה מעל 6 דולר (1.58 דולר לליטר) לגלון עד תחילת יולי. בשלב זה המחיר לגלון עומד על מעל 4 דולר בכל 50 המדינות בארה"ב, לראשונה אי פעם.

2 צפייה בגלריה
מחיר בנזין תחנת דלק קליפורניה ארה"ב
מחיר בנזין תחנת דלק קליפורניה ארה"ב
תחנת דלק בקליפורניה
(צילום: רויטרס)

המחירים משתנים במדינות השונות, כך למשל הממוצע של גלון בנזין בקליפורניה טיפס בשבוע שעבר לראשונה מעל 6 דולר לגלון ועומד כעת על 6.139 דולר לגלון (1.62 דולר לליטר), בעוד שבג'ורג'יה הוא שווה 4.13 דולר. המחיר הממוצע בקליפורניה עלה ב-1.36 דולר מאז תחילת השנה. עם זאת, צרכנים רבים טענו שבשל העלייה החדה במחירים הם לא מתכוונים למלא דלק בתכיפות גדולה, והירידה הזו בביקוש עשויה לבלום מעט את קצב עליית המחירים.
"אני לא חושב שנחווה את הכמויות הגדולות הרגילות של אנשים שנוסעים לטייל, ואני חושב שהרוב יעדיפו להישאר קרוב לבית", הגיב לאתר CNBC פטריק דה האן, אנליסט לענייני דלק ב- GasBuddy. "המחירים הגבוהים משאירים את האנשים קרוב לבית, ויש גם את העניין של העבודה מהבית ששינתה מעט את המצב".

2 צפייה בגלריה
מחיר בנזין תחנת דלק קליפורניה ארה"ב
מחיר בנזין תחנת דלק קליפורניה ארה"ב
תחנת דלק בקליפורניה, ארה"ב
(צילום: AP)

מחירי הנפט בארה"ב נסחרים סביב 115 דולר לחבית ומהווים את אחת הסיבות לעליית מחירי הדלק. אולם לטענת מומחים בתעשייה, הגורם העיקרי הוא הצמצום בתפוקת בתי הזיקוק ברחבי העולם.
הביקוש לבנזין ולדיזל אמנם התאושש מאז השפל אליו צנח בימי המגפה, אך הבעיה היא שכיום פועלים פחות בתי זיקוק שאחראיים על הפיכת הנפט לדלקים ומוצרים נוספים. עליית מחירי הדלק נובעת גם מהפלישה הרוסית לאוקראינה והסנקציות שהושתו בתגובה על רוסיה - ספקית מרכזית של נפט ודלק לאירופה.
גם בישראל מזנקים מחירי הדלק, משרד האנרגיה מסר היום כי ביום שלישי בחצות יעודכנו מחירי הבנזין, כך שהמחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי (כולל מע"מ) לא יעלה על 7.72 שקל לליטר. מדובר בעלייה של 66 אגורות לליטר. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מהעדכון קודם.