סגור
דונלד טראמפ מוקף בעיתונאים בפתיחת משפטו בניו יורק
דונלד טראמפ בהצהרה לעיתונאים לפני כניסתו לאולם בית המשפט, היום (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

טראמפ בפתיחת משפטו בניו יורק: "ציד מכשפות מתמשך"

משפטו של נשיא ארה"ב לשעבר נפתח היום, לאחר שבשבוע שעבר קבע בית המשפט כי דונלד טראמפ והעסק שלו אחראים ל"הונאה מתמשכת וחוזרת" במסגרתה ניפחו את שווי נכסיהם במיליארדים. לפני שנכנס לבית המשפט, טען טראמפ כי מדובר בניסיון לפגוע בקמפיין שלו לנשיאות. המשפט יעסוק בעיקר בעונשים הצפויים לו. הסנקציות האפשריות: פיצויים של 250 מיליון דולר וביטול הרישיון העסקי שלו בניו יורק

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הגיע היום (ב') לבית המשפט בניו יורק, שם הוא והעסק המשפחתי שלו אמורים לעמוד לדין בתיק הונאה אזרחי שעלול להוביל מכה קשה לאימפריית הנדל"ן שלו.
התביעה, שהוגשה ב-2020 ע"י התובעת הכללית של ניו יורק לטישה ג'יימס, האשימה את טראמפ ואת העסק שלו בניפוח השווי של נכסים בסכום כולל של יותר מ-2 מיליארד דולר בין השנים 2011 ו-2021. זאת, כדי להשיג הלוואות במאות מיליוני דולרים בתנאים מועדפים וכדי לשלם מסים מופחתים. ג'יימס דורשת פיצויים של 250 מיליון דולר ולאסור על הנאשמים מלשמש כדירקטורים בתאגידים במדינה. "אנחנו מצפים להצגת שאר התביעה שלנו במשפט", כתבה ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר).
2 צפייה בגלריה
התובעת הכללית של ניו יורק לטיסיה ג'יימס בפתיחת משפטו האזרחי של טראמפ
התובעת הכללית של ניו יורק לטיסיה ג'יימס בפתיחת משפטו האזרחי של טראמפ
התובעת הכללית של ניו יורק, לטישה ג'יימס, בבית המשפט
(צילום: REUTERS/Brendan McDermid)
בשבוע שעבר קבע השופט שמוביל את התיק, ארתור אנגורון, כי דונלד טראמפ, בניו הבוגרים והארגון העסקי שלו הם בעלי אחריות חוקית לארגון "הונאה מתמשכת וחוזרת" במסגרתה ניפחו את השווי של נכסים במנהטן ובפלורידה וכן של מגרשי גולף בארה"ב ובסקוטלנד. המשפט שמתחיל כעת יעסוק בעיקר בעונשים הצפויים. הסנקציות האפשריות: פיצויים של 250 מיליון דולר וביטול הרישיון העסקי שלו בניו יורק.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ועורכי דינו באולם בית המשפט ניו יורק 2.10.23
דונלד טראמפ ועורכי דינו באולם בית המשפט ניו יורק 2.10.23
טראמפ ועורכי דינו באולם בית המשפט
(צילום: Brendan McDermid-Pool/Getty Images)
"לא משנה כמה כסף אתה חושב שיש לך, אף אחד לא מעל החוק", אמרה ג'יימס לכתבים לפני שנכנסה לאולם. "החוק הוא גם חזק וגם שברירי, והיום בית המשפט יוכיח את הטענה שלנו".
לפני שנכנס לבית המשפט, אמר טראמפ כי ההליך המשפטי שמנהלת נגדו התובעת הכללית בניו יורק הוא חלק מניסיון לפגוע בקמפיין שלו לבחירות לנשיאות. "זה בטוח קשור להתערבות בבחירות, זה ברור לחלוטין", אמר טראמפ, "הם מנסים לפגוע בי, כדי שלא אצליח כפי שאני מצליח בבחירות. זהו ציד המכשפות המתמשך הגדול אי פעם".
לדבריו, התובעת לטישה ג'יימס, השייכת למפלגה הדמוקרטית, "התכוננה 'לתפוס את טראמפ' לפני שהיא אפילו ידעה משהו עליי. היא משתמשת בתביעה הזו כדי לרוץ למשרת המושלת".
על ההצהרות הפיננסיות שלו, שעומדות במרכז התביעה, אמר טראמפ כי הן "פנומנליות" וציין כי "אף בנק לא הושפע, אף בנק לא נפגע". הוא אמר שלא הכניס לשווי שלו את המותג שלו, שהוא הנכס הכי יקר שלו: "תסתכלו על קוקה קולה, השווי של המותג שלהם הוא הנכס הכי יקר שלהם".
אלינה האבה, עורכת הדין המייצגת את טראמפ, אמרה לפני כניסתה לאולם: "נמשיך להילחם בתקווה שיש רמה מסוימת של חוק וסדר. על אף שהאמונה שלי במערכת זהירה, יש לי אמונה בדונלד טראמפ". עורך דין אחר של טראמפ אמר שהנשיא לשעבר יעיד בבית המשפט.
במהלך הדיון, בעוד טראמפ יושב באולם בית המשפט, התפרסמו בחשבון שלו ברשת החברתית Truth Social שבבעלותו סרטונים בהם רואים את התובעת לטישה ג'יימס מדברת על תביעה נגד טראמפ. בסרטון אחד ניתן לשמוע את ג'יימס אומרת: "אה, אנחנו בהחלט הולכים לתבוע אותו. אנחנו הולכים להיות ממש קוץ בתחת". בסרטון אחר היא אומרת: "מה שמזין את הנשמה שלי כרגע זה טראמפ".
בהצהרת הפתיחה שלה תקפה האבה את ג'יימס על התבטאויות אלו. השופט אנגורון דחה את הטענות לציד מכשפות וטען כי מאחר שפסק הדין שלו אושר בבית המשפט לערעורים בניו יורק, המניעים של ג'יימס כבר לא רלוונטיים.
בהפסקת הצהריים תקף טראמפ את אנגורון וכינה אותו "דמוקרט", ואמר שהתיק נגדו הוא "חרפה". "אנחנו הולכים להיות כאן חודשים עם שופט שכבר החליט. זה מגוחך", אמר טראמפ.