סגור
קניות אונליין חג ההודיה
קניות אונליין בחגים (צילום: גטי אימג'ס)

ותודה לחג ההודיה: עלייה של 5.5% במכירות המקוונות בארה"ב

זאת לעומת השנה שעברה; העלייה נרשמה למרות שלמחרת החג שחל ביום חמישי החלו המבצעים המסורתיים של הבלאק פריידי, שם נרשמה חולשה יחסית; מכירות הצעצועים זינקו ב-182%, הבגדים והתכשיטים - במעל 120%

המכירות המקוונות בארה"ב בחג ההודיה שחל שלשום (ה') עלו ב-5.5% לעומת השנה שעברה, זאת על אף שלמחרת יצאו לדרך בחנויות המבצעים המסורתיים של הבלאק פריידי - שם נרשמה חולשה יחסית. לפי הנתונים שאספו בחברת אדובי אנליטיקס, המכירות המקוונות עמדו על 5.6 מיליארד דולר בחג, כמעט כפול הסכום שהוציאו הצרכנים ב-2017, שעמד על 2.87 מיליארד דולר.
ההערכה היא כי המכירות המקוונות המשיכו לעלות גם ביום שישי, ויעמדו בסופו של דבר על 9.6 מיליארד דולר - עלייה של 5.7% לעומת השנה שעברה.
הנתונים של אדובי מבוססים על יותר מטריליון ביקורים באתרי קמעונאות אמריקאים, 100 מיליון פריטים ייחודיים ו-18 קטגוריות מוצרים. הם לא כוללים קניות בחנויות עצמן, שם עדיין מתבצעות מרבית המכירות בארה"ב. בשנה שעברה 70% מכלל המכירות התקופת החגים האמריקאית היו בחנויות פיזיות, כך לפי פדרציית הקמעונאים הארצית (NRF).
ההנחות שהוצעו בחג ההודיה כללו השנה 28% על צעצועים, 27% על מוצרי אלקטרוניקה ו-22% על מחשבים, כך לפי אדובי. בהתאם, המכירות המקוונות של צעצועים זינקו ב-182% לעומת הממוצע היומי באוקטובר, מכירות התכשיטים עלו ב-126% ומכירות בגדים - ב-124%. הפריטים הנמכרים ביותר בחג ההודיה היו בובות ברבי, צעצועים של גיבורי העל של מארוול, קונסולות משחקים כולל פלייסטיישן 5 ומשחקי מחשב כמו האחים סופר מריו. מוצרים פופולריים נוספים כללו שואבי אבק רובוטיים וטאבלטים.
במקביל, לפי דיווחים בארה"ב, מכירות הבלאק פריידי היו נמוכות יותר אתמול לעומת בשנים הקודמות. בהתאם, בחברת TD Cowen הורידו את התחזית להוצאות האמריקאים בעונת החגים שהתחילה ביום חמישי לצמיחה של 2%-3% מתחזית קודמת של צמיחה בשיעור 4%-5%. הסיבה לטענתם היא שהנחות שהציעו הקמעונאים באוקטובר ובנובמבר הורידו מההתלהבות והדחיפות סביב מבצעי בלאק פריידי. "אנשים כבר קיבלו את מה שהם רוצים", אמר לסוכנות רויטרס דיוויד קלינק, אנליסט בכיר בהנטינגטון פרייבט בנק. "יש גבול לכמות המסכים הגדולים ואלקסות שאפשר לקנות". לפי ה-NRF, בעונת החגים תירשם עלייה של 3%-4%.
הסברים נוספים לצמיחה הנמוכה קשורים לאינפלציה הגבוהה ושיעורי הריבית בארה"ב, כך שההערכה היא שהצמיחה בהוצאות תהיה הנמוכה ביותר בחמש השנים האחרונות. "יש צריכה פרטית, אבל אנשים מוציאים באופן שמרני יותר", הוסיפה ברברה קאהן מבית הספר לניהול וורטון באוניברסיטת פנסילבניה.
העלייה במכירות המקוונות הורידה אף היא מהחשיבות של בלאק פריידי כאירוע חד שנתי. כך למשל, בחנות וולמארט בקונטיקט דיווחו על חניון חצי ריק בשעות הערב, זאת בניגוד לשנים קודמות. "אין כבר כל כך את ההתרגשות של לחכות בתורים של בלאק פריידי. הרבה אנשים מעדיפים להישאר בבית ולחפש דילים", הוסיף ג'יימי לי, מנכ"ל חברת ייעוץ.
גם בבלאק פריידי היה קשה להתחמק מהמלחמה בעזה, ובארה"ב נערכו מספר הפגנות תמיכה בפלסטינים. כך למשל בבוסטון עשרות אנשים מחו מחוץ לחנות של פומה זאת מכיוון שהיא ספקית המדים של נבחרת ישראל בכדורגל.