ספינה בבעלות אייל עופר שנושאת מאות מכוניות חשמליות עולה באש מול חופי אלסקה
השריפה בספינה Morning Midas המופעלת על ידי חברת זודיאק מריטיים שבבעלות אייל עופר, פרצה כבר ביום שלישי. אנשי הצוות חולצו בשלום אך משמר החופים מאפשר לה להמשיך לבעור מחשש להתפוצצות של סוללות ליתיום - יון. בחודש שעבר הזהירה חברת הביטוח אליאנץ הסכנות המתלוות למשלוחי מכוניות חשמליות
ספינת מטען הנושאת מכוניות חשמליות עולה באש מול חופי אלסקה. ב"ניו יורק טיימס" דיווחו כי השריפה באונייה של זודיאק מריטיים שבבעלות אייל עופר החלה כבר ביום שלישי ועדיין בוערת. 22 אנשי הצוות חולצו בשלום על ידי משמר החופים האמריקאי, והספינה נמצאת במרחק של כ-480 ק"מ דרומית לאי אדאק באלסקה.
דובר של משמר החופים מסר כי הוחלט לאפשר לספינה להמשיך לבעור עד שהשריפה תיכבה באופן טבעי, וזאת מכיוון שהמכוניות על הסיפון כוללות סוללות ליתום – יון ויש חשש שיתפוצצו. עוד הודיעו במשמר החופים כי בכוונתם לחקור בהמשך את הסיבה לשריפה, אך טענו כי בשלב זה עוד מוקדם לקבוע אם היא החלה במכוניות. עם זאת, דובר של זודיאק הודה כי "העשן זוהה בתחילה בסיפון שבו נמצאו המכוניות החשמליות".
באופן כללי סוללות ליתיום – יון הן בעלות סיכון להתחממות יתר שעלולה לגרום לשריפות המשחררות גזים רעילים, שקשה ואף מסוכן לכבות. סכנת ההתלקחות של הסוללות מועצמת בים, שכן מי המלח עלולים לשחוק את החומרים המכסים את הסוללה ולהגדיל את הלהבות. כך, בחודש שעבר הזהירה חברת הביטוח אליאנץ מהסכנות הכרוכות במשלוחי מכוניות עם סוללות לית'יום – יון, ואף ציינו מספר תקריות של שריפות שארעו בתעשיית השילוח הימי וקשורות לסוללות. "נושאות המכוניות החדשות יכולות להעביר עד 10 אלף מכוניות חשמליות", אמר ראול קאהנה מאליאנץ. "אם משהו משתבש, שווי רב יהיה בסכמה, ויהיה סיכון גדול לסביבה ולבטיחות של הצוות".
הספינה, Morning Midas, נשאה 3,000 מכוניות, ביניהן 800 מכוניות חשמליות והייתה בדרכה מסין למקסיקו, שם הייתה אמורה לעגון ב-15 ביוני. יבוא מסין שולט בשוק המכוניות החשמליות של דרום אמריקה. כך, יותר מ60% מהמכוניות החשמליות שנמכרו במקסיקו ב-2023 ו-2024 היו מסין, כך לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית.































