סגור
financial times
7YU של שיאומי בתצוגה בשנגחאי
רכב 7YU של שיאומי בתצוגה בשנגחאי (צילום: Qilai Shen/Bloomberg)

מפעל הרכבים של ענקית הסלולר שיאומי כבר הפך לאטרקציה תיירותית

יצרנית הסמארטפונים הגדולה בסין בונה מכונית חשמלית מדי 76 שניות והתברגה שנייה ברשימת יצרניות רכבי הפרימיום הנמכרים ביותר בסין אחרי טסלה. היעד הבא: פיתוח שבבים מתקדמים ומוצרי AI

מפעל לרכבים חשמליים שהקימה יצרנית הסמארטפונים הגדולה בסין הפך לאטרקציה תיירותית בבייג'ינג, כאשר המבקרים נדרשים להזמין מקום חודש מראש, ובשעות השיא אף נאלצים להשתתף בהגרלה כדי לזכות בכניסה.
מעריצי שיאומי הנלהבים מגיעים בהמוניהם מדי יום למפעל על מנת לצפות בפס הייצור מנפיק מכונית חדשה מדי 76 שניות. מדריכי הסיור משווים בגאווה את תהליכי הייצור במפעל לאלה של טסלה, זאת ברקע שאיפות החברה הסינית לחקות את פס הייצור האוטומטי של המתחרה ולייצר בעצמה רכיבים חיוניים למכונית החשמלית.
אף שהחברה השיקה עד כה רק שני דגמים, היקף המכוניות מייצורה צפוי לעקוף בשנה הבאה את כמות מכוניות טסלה הנמכרות בסין, כך לפי הערכות סיטיק סקיוריטיז. רכב השטח החדש של שיאומי קיבל מאות אלפי הזמנות מוקדמות בתוך דקות מהשקתו ביוני האחרון, בעוד דגם הספורט שלה התברג במקום השני במכירות רכבי הפרימיום בסין במחצית הראשונה של 2025, שני לדגם Y של טסלה. הבאזז סביב הרכבים הללו הקפיץ את מניית שיאומי בכ־200% בשנה החולפת.



שיאומי, בעבר חברה שבנתה את הצלחתה על הרכבת חלקים מתוצרת חברות אחרות, שואפת עתה להמציא את עצמה מחדש כמרכז ייצור מוביל.
כאשר הוקמה לפני 15 שנה, היו לחברה שאיפות צנועות יותר. שמה בסינית פירושו דג מליטה (זן קטן), והמייסד ליי ג'ון אמר כי הוקמה בשנת 2010 ברוח "millet plus rifles", בהתייחס לתיאורו של מאו דזה־דונג למשאבים הצבאיים הדלים של המפלגה הקומוניסטית בימי מלחמת האזרחים.
אך במהלך שלוש השנים הראשונות לפעילותה, החברה הפכה למשווקת מכשירי הסלולר השלישית בגודלה בעולם, ולאחר מכן הרחיבה את מגוון המוצרים שלה כך שכללו קשת רחבה, מסירי אורז חשמליים ועד לשואבי אבק רובוטיים. למרות ההצלחה שקצרה בתחילת דרכה, מבקרי החברה חזרו וציינו כי שיאומי נעדרת טכנולוגיות ליבה ומסתמכת יתר המידה על ספקים. "הסיבה שיש לה כל כך הרבה מוצרים באקוסיסטם, היא שלא מדובר במוצרים שהם באמת של שיאומי. יש לה קשת רחבה של שותפים", כך לפי ריצ'רד ווינדזור, מייסד חברת שירותי המחקר Radio Free Mobile.
"נהגנו לומר כי שיאומי רכשה הכל באופן חיצוני והרכיבה את החלקים, כמו סוג של משחק לגו", אמר איוון לאם, אנליסט סמארטפונים בחברת Counterpoint Research. "למעשה, במהלך השנים האחרונות שיאומי המשיכה להשקיע במחקר ופיתוח".

הצרכנים מתרגשים מהחזון

ליי, שהודה בעצמו בהתנהלות הזו של החברה, היה נחוש להיפטר מתדמית "מפעל ההרכבה" שלה באמצעות הקמת מפעלים שבהם ניתן יהיה לייצר מוצרי פרימיום. הצעד הראשון לכיוון ייצור עצמי הגיע ב־2020, עם פתיחת מפעל בפאתי בייג'ינג בהשקעה של 83 מיליון דולר, שיועד לייצור מצומצם של מכשירי הסלולר המתקפלים הראשונים של החברה.
ברקע שאיפתו של ליי להשתמש באפל כ"בנצ'מרק" לחברה, שיאומי העבירה את פעילות הייצור של דגמי הסלולר היקרים ביותר שלה למפעלים שלה בתחילת 2024. ברבעון הראשון של 2025 רשמה שיאומי זינוק שנתי של 81% במשלוחי מכשירי הפרימיום לעומת 3% צמיחה בכלל משלוחי הסמארטפונים שלה, כך לפי נתונים של חברת המחקר קנאליס.
החברה מקדמת את קטגוריית הפרימיום גם עבור המכוניות שלה. אחרי שהלכה בעקבות אפל בייצור הסמארטפונים, חלפו שלוש שנים בלבד מהרגע שבו הכריזה שיאומי על כוונתה לבנות מכונית ועד להשקה של הדגם הראשון שלה בחודש מרץ שעבר - דגם הספורט Speed Ultra 7 שיוצר במפעל החדש שלה. בניגוד לכך, אפל זנחה חודש קודם לכן את הפרויקט שלה בן העשור לבניית מכונית אפל.
מלבד יכולות נהיגה אוטונומית, ומערכת הפעלה שמתחברת לטלפונים ומכשירי חשמל ביתיים, החברה מתגאה בהשקעתה ברכיבים ובציוד שפיתחה וייצרה בעצמה, החל בסגסוגת אלומיניום ייחודית וכלה בפלדה אולטרה־חזקה לייצור שלדת הרכב.
צרכנים נוהרים אחרי החזון. אחרי שה־7SU הפך לאחד הדגמים הנמכרים ביותר בשוק הרכבים התחרותי מאוד של סין, דגם הספורט שחשפה באחרונה החברה ואשר נועד להתחרות בדגם Y של טסלה קיבל 200 אלף הזמנות מוקדמות בשלוש הדקות הראשונות של ההשקה - "נס", לדברי ליי. "תקראו לי 'ליי מנהל המפעל'", כתב המייסד המיליארדר בפוסט ברשתות החברתיות, כשהוא משבח את מעלות מפעלי הרכבים החשמליים והסמארטפונים של החברה.
האובססיה שלו בתחום הייצור לא עוצרת כאן. החברה מקימה בימים אלה את השלב השני של מפעל הרכבים החשמליים שלה, שצפוי להכפיל את קיבולת הייצור ולהשיג את יעד המשלוחים השנתי של 350 אלף רכבים. מפעל מזגנים נמצא גם הוא בהקמה, בעיר ווהאן.
המעבר מחברת ייצור של מוצרי אלקטרוניקה דלה בנכסים ליצרנית־על עולה בקנה אחד עם הקריאה של ממשלת בייג'ינג לחברות מקומיות לפתח "משאבי ייצור חדשים ואיכותיים".

שבחים מהממשל בבייג'ינג

מאמר מערכת אוהד שהתפרסם ב"People's Daily", השופר של המפלגה הקומוניסטית, השווה בין מאמצי המהנדסים הסינים בשנות החמישים למיין פלדה מיובאת בתקווה למצוא שם חלקי רכב, לשימוש שעושה שיאומי ביותר מ־700 רובוטים במפעל הרכבים החשמליים שלה.
האסטרטגיה של שיאומי מתרחבת לתחומי תחרות מובילים מול ענקיות טק אמריקאיות, וגם כאן היא הולכת בעקבות אפל ומפתחת רכיבי סיליקון (שבבים) משל עצמה. מוקדם יותר השנה, שיאומי השיקה את Xring O1, מערכת על שבב שנבנתה בתהליך ייצור אולטרה־חדשני של 3 ננומטר.
המעבד משמש כמקור אנרגיה לסמארטפונים ולטאבלטים החדישים ביותר של החברה, ובכך מציב אותה בשורה אחת עם שחקניות מובילות, כולל אפל, וואווי וסמסונג, שהגיעו לדרגה גבוהה של אינטגרציה אנכית. "שבב בעיצוב עצמי יכול לעזור לשיאומי לבנות אקוסיסטם מתקדם יותר, בכך שיאפשר תקשורת פשוטה בין מכשירים שונים", אמר לאם מקאונטרפוינט, כשהוא מזהיר מפני החשיפה לסנקציות אמריקאיות.
יצרנית השבבים הקבלנית הטיוואנית TSMC מייצרת את מערכת השבבים, כך לפי דיווח של "פייננשל טיימס" ביוני.
שיאומי אמרה כי תשקיע כ־7 מיליארד דולר לפחות במהלך העשור הקרוב בפיתוח שבבים מתקדמים, עם כ־28 מיליארד דולר נוספים שיוקצו לפיתוח טכנולוגיות ליבה, כולל מערכות הפעלה ומוצרי בינה מלאכותית, במהלך חמש השנים הבאות.
לו ווייבינג, נשיא שיאומי, אמר בשיחה עם משקיעים מוקדם יותר החודש, כי היכולת של החברה לייצר שבבים בעצמה תהווה משתנה משמעותי עבור חברות טכנולוגיה. "בעתיד יהיו רק שני סוגים של עסקים. אלה שמפתחים את השבבים של עצמם, ואלה שלא. בין השניים יתפתח פער דורי בכל הנוגע לתחרות הליבה", ציין.