סגור
זלנסקי ופוטין והאש בקייב
פוטין, זלנסקי והאש בקייב הבוקר (צילום: AP, רויטרס, AFP)

פוטין מאיים: "אם נותקף שוב – התגובה תהיה קשה". זלנסקי: "רוצה לזרוע כאוס ופאניקה"

שעות לאחר שארצו ירתה 75 טילים על אוקראינה, נשיא רוסיה הודיע שמדובר בתגובה לפיצוץ גשר קרים. זלנסקי האשים שמוסקבה תקפה גם עם מל"טים איראניים מתאבדים, וכי לפחות 10 ערים נפגעו: בקייב הותקף "גשר הזכוכית" הפופולרי, בחרקוב ובלבוב דווח על שיבושים באספקת החשמל והמים. מולדובה האשימה: 3 טילי שיוט חלפו מעלינו. המערב מגנה: "זו הפגנת חולשה מצד פוטין, לא עוצמה". בלארוס תפרוס כוח משולב עם רוסיה בגבולותיה, סין קוראת לרגיעה

הנקמה של ולדימיר פוטין מביאה לאחת מההסלמות החמורות ביותר במלחמה באוקראינה בחודשים האחרונים, והבירה קייב שוב על המוקד: לפי הדיווחים מאוקראינה במתקפת הטילים הרוסית הבוקר (יום שני) נפגעו תשתיות ומבנים אזרחיים בלפחות עשר ערים ברחבי המדינה, בראשן קייב שכבר חודשים זכתה לשקט מהקרבות וחזרה אט-אט לשגרה. לפחות שמונה בני אדם נהרגו בקייב, שם נמשכים בצהריים פעולות לחילוץ לכודים מבין הריסות מבנים שקרסו, וגם בדניפרו דווח על גופות ששרועות ברחובות. גם חרקוב שבמזרח אוקראינה ולבוב שבמערב הותקפו, ודיווחו שתיהן על שיבושים באספקת המים והחשמל.
שעות ספורות לאחר מתקפת הטילים הרוסית, פרסם הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי סרטון שלו מדבר מחוץ למעון הנשיאותי בעיר הבירה, במפגן של התרסה כפי שנהג לעשות בשבועות הראשונים של הפלישה, אז עוד ניסתה רוסיה לכבוש את הבירה. בסרטון טען זלנסקי כי לצד עשרות הטילים ששיגרה הבוקר רוסיה, היא השתמשה גם במל"טים איראניים מתאבדים מסוד "שהאד", מל"טים שבהם החלה לעשות שימוש הולך וגובר במלחמה באוקראינה. לפי הצבא האוקראיני, המל"טים הללו שוגרו הבוקר משטחה של בלארוס.
זלנסקי מסר כי במתקפה נפגעו תשתיות אזרחיות רבות, בעיקר תשתיות אנרגיה. לדבריו תשתיות נפגעו באזורי קייב, לבוב, דניפרו, ויניציה, זפוריז'יה, סומי, חרקוב, ז'יטומיר, קרופיבניצקי וערים נוספות. "הם רוצים לזרוע פאניקה וכאוס, הם רוצים להשמיד את כל מערכת האנרגיה שלנו. הם חסרי תקנה", אמר זלנסקי, וטען כי יעד נוסף של הרוסים במתקפות היה פגיעה בבני אדם – וכי הן תוזמנו לשעות העומס של הבוקר על מנת לחולל כמה שיותר נזק. אף שהוא עצמו הצטלם תחת כיפת השמיים, הוא קרא לאוקראינים להישאר במקלטים ובאזורים מוגנים. "בזכות הצבא שלנו, הכול יהיה בסדר", הבטיח. בצהריים, אחרי כשש שעות של התראות מפני מתקפות טילים, הודיעו הרשויות בקייב על חזרה לשגרה.
שעה קלה לאחר שזלנסקי פרסם את הסרטון שלו, נאם בטלוויזיה הרוסית גם הנשיא ולדימיר פוטין, ומסר כי ארצו תקפה עם טילים ארוכי טווח תשתיות אנרגיה, צבא ותקשורת באוקראינה. הוא הבהיר כי מתקפות הטילים הללו היו תגובה לפיצוץ גשר קרים שלשום, שמחבר את רוסיה לחצי האי שאותו היא כבשה וסיפחה מאוקראינה ב-2014.
כפי שעשה גם אמש, כינה פוטין את הפיצוץ בגשר "מתקפת טרור" - ואיים כי מתקפות נוספות נגד רוסיה יביאו לתגובה "קשה" נוספת מצד מוסקבה. "התגובות יהיו באותו מדרג של האיומים על רוסיה", אמר פוטין בכינוס של מועצת הביטחון הרוסית בסנט פטרבורג – כינוס שנערך על רקע התבוסות הצבאיות של רוסיה במלחמה, כשאוקראינה משחררת עוד ועוד שטחים כבושים במזרח ובדרום. "במקרה שבו יהיו ניסיונות נוספים להוציא לפועל מתקפות טרור בשטחינו, התגובה של רוסיה תהיה קשה", הזהיר פוטין.
הפיצוץ בגשר גרם לקריסתו החלקית ולמותם של שלושה בני אדם. הייתה זו השפלה קשה עבור פוטין, שקידם באופן אישי את בניית הגשר אחרי הסיפוח במה שתואר כ"פרויקט הדגל" שלו – במטרה להעיד על נצחיות הסיפוח לכאורה – והשיק אותו ב-2018. מלבד היותו סמל בולט ביותר של הכיבוש הרוסי בקרים, יש לגשר חשיבות אסטרטגית רבה עבור מוסקבה: הוא משמש נתיב מרכזי להעברת ציוד צבאי מרוסיה לכוחות שלה שפועלים בדרום אוקראינה. אוקראינה כבר איימה בעבר לתקוף את הגשר, שאמור היה להיות על פי הצהרותיה של מוסקבה תחת אבטחה כבדה, ותיארה אותו כ"יעד מס' 1" שלה בשל חשיבותו הסמלית והאסטרטגית. התנועה בגשר, יש לציין, חודשה שלשום באופן מוגבל.
ראש ממשלת אוקראינה, דניס שמיהאל, מסר לקראת הצהריים כי עד כה ידוע על 11 מתקני תשתית ואנרגיה שנפגעו במתקפות הרוסיות, בשמונה אזורים ברחבי המדינה. "אזורים מסוימים ינותקו כעת. יש להיערך לשיבושים זמניים בתאורה, באספקת מים ובתקשורת", הזהיר. לקראת הצהריים מסר רמטכ"ל הצבא האוקראיני, הגנרל ואלרי זלוז'ני, כי לפחות 75 טילים נורו לעבר המדינה הבוקר. לטענתו 43 מהטילים יורטו. משרד ההגנה האוקראיני הבטיח "להעניש את האויב" בעקבות המתקפות. שר החוץ האוקראיני, דמיטרו קולבה, האשים כי פוטין הוא "טרוריסט שמדבר עם טילים".
המתקפות הבוקר ברחבי אוקראינה ספגו במהרה גינויים במערב, ושר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי מסר כי שיגור טילים לעבר יעדים אזרחיים הינו דבר בלתי מתקבל על הדעת. "זוהי הפגנת חולשה מצד פוטין, לא עוצמה", אמר. שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר כי הוא "המום" מהמתקפות. "לפעולות שכאלו אין מקום במאה ה-21. אני מגנה אותן בצורה החמורה ביותר. אנחנו עומדים לצד אוקראינה. סיוע צבאי נוסף מצד האיחוד האירופי בדרך", כתב בציוץ טוויטר.
הנשיא זלנסקי ערך במקביל "שיחה בהולה" עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, ודחק בו ובמנהיגי אירופה להגיב בחומרה למתקפות הרוסיות. מקרון מסר מצדו כי הוא ממשיך לעמוד לצד אוקראינה והביע "דאגה עמוקה" מההתפתחויות הבוקר. זלנסקי שוחח גם עם קנצלר גרמניה אולף שולף, ומסר כי הוא הסכים לבקשתו לערוך כינוס חירום של מנהיגי ה-G7. במולדובה האשימו בצהריים כי שלושה טילי שיוט רוסיים ששוגרו הבוקר מספינה בים השחור חצו את המרחב האווירי של המדינה – וזימנו את השגריר הרוסי בבירה קישינב לשיחת הבהרה.
דווקא מאיחוד האמירויות הגיעה הבוקר תגובה אחרת: אבו דאבי הודיעה כי נשיאה מוחמד בן זאיד ייפגש מחר במוסקבה עם הנשיא פוטין. ממש במקביל למתקפה הרוסית, גם סין התייחסה למלחמה באוקראינה – וקראה לרגיעה. "אנחנו מקווים שכל הצדדים יוכלו לפתור את המחלוקות ביניהם באמצעות דיאלוג. סין מוכנה לקחת חלק קונסטרוקטיבי בקידום הפחתת המתיחות של המצב", אמרה דוברת מטעם משרד החוץ הסיני. בייג'ינג, נזכיר, נחשבת אמנם לבעלת ברית קרובה של מוסקבה – אבל נמנעה מלתמוך בפלישה הרוסית לאוקראינה.
גל התקיפות הראשון בקייב אירע בסביבות 08:15 לפי השעון המקומי. דקות לאחר שאזעקות הופעלו שם נשמעו במרכז העיר שלושה פיצוצים עזים, ועשן נראה מיתמר מכמה נקודות שם. פחות משעה לאחר מכן, ב-09:19, דווח על פיצוצים נוספים בקייב, ושלושה פיצוצים לפחות נשמעו גם בסביבות 10:09. הרשויות הזהירו את התושבים בעיר כי המתקפה שם נמשכת, והודיעו על השבתת שירותי הרכבת התחתית על מנת להפוך את התחנות התת-קרקעיות בה למקלטים.
כמה מהפגיעות בקייב אירעו סמוך לרובע הממשלתי בעל המשמעות הסמלית בלב העיר, ותושבים נראו שם עם דם על בגדיהם וידיהם. סרטונים ממצלמות אבטחה שהופצו הראו כי אחד הטילים פגע בגשר להולכי גל ולרוכבי אופניים במרכז קייב, ליד "אנדרטת קשת החירות" בעיר, אנדרטה שהוקמה בתקופת ברית המועצות לסימול האחדות בין האוקראינים לרוסים. הגשר, שנפתח רק ב-2019, נחשב ליעד תיירותי פופולרי וחלק ממנו עשוי זכוכית. עובר אורח תועד מטרים אחדים מהפגיעה בגשר, והוא ניצל בנס. בתיעוד נוסף נראה מכתש בפארק בקייב, סמוך למתקן שעשועים, ובסרטון אחר שצולם ממכונית נראה כדור אש לאחר פגיעה במבנה כלשהו בעיר.
בצל ההסלמה הבוקר, נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו – בעל בריתו הקרוב של פוטין – הודיע בצהריים כי ארצו תפרוס יחד עם רוסיה כוח צבאי משולב בגבולותיה המערביים. על פי סוכנות הידיעות הממלכתית בבלארוס, לוקשנקו מסר כי מדובר בתגובה למה שכינה "החמרה במתיחות". לוקשנקו, נזכיר, אפשר לפוטין לפלוש לאוקראינה משטח ארצו בתחילת המלחמה, אבל מאז התעקש שכוחותיו שלו לא יצטרפו לקרבות. בקייב הזהירו שוב ושוב מאז החלה הפלישה מהאפשרות שישנה את עמדתו וישלח את כוחותיו כדי לסייע לפוטין.
זמן קצר לפני נאומו בצהריים של פוטין, מסר דוברו דמיטרי פסקוב התייחסות תמציתית למתקפות הטילים, ואמר שמדובר בחלק מ"המבצע הצבאי המיוחד" – הכינוי שבו מתעקש הקרמלין לכנות את המלחמה באוקראינה. פרשנים במערב הזכירו כי המתקפות הגיעו לאחר ששלשום מינתה מוסקבה מפקד חדש לכוחותיה באוקראינה: סרגיי סורוביקין, גנרל בן 55 שפיקד על חיל האוויר משנת 2017 והוביל בין היתר את הכתישות הרוסיות של העיר חלב בסוריה. לפי משרד ההגנה הבריטי מדובר ב"גנרל אכזר ומושחת בצורה ידועה לשמצה – אפילו בסטנדרטים של הצבא הרוסי".