סגור
פיצה פיצרייה עסקים קטנים
פיצה מפיצרייה (צילום: שאטרסטוק)

מתכננים לטייל בקרוב באיטליה? הפיצה תעלה לכם יותר משחשבתם

הפיצה באיטליה מתייקרת בשל עלייה של 30% בעלות מצרכיה. מלבד מחירי האנרגיה, נרשמה בחודש האחרון קפיצה משמעותית במחירי המוצרלה- כ-27%, והקמח כ-22%

הפיצה מרגריטה האייקונית של איטליה מתייקרת בצורה ניכרת. ההתייקרות נובעת מעלייה של 30% שנרשמה בדצמבר בעלות המצרכים הדרושים להכנתה, זאת בהשוואה לדצמבר 2021.
שיעור התייקרות המוצרים עולה בהרבה על שיעור האינפלציה במדינה, שעמד בחודש הקודם על 12.3%, והונע בעיקר בשל עליית מחירי האנרגיה והמזון. הפער מדגיש כיצד גם סיוע ממשלתי של 75 מיליארד יורו לתשלום חשבונות הגז והחשמל של האיטלקים, לא יכול לעצור לגמרי את השפעת עליות המחירים במדינה.
ניתוח עלות הכנת פיצה מרגריטה בנאפולי הוא הבסיס ל"מדד הפיצה מרגריטה" החודשי של בלומברג, שנותן קנה מידה לזעזוע יוקר המחיה שסופגים האיטלקים ע"י חישוב המרכיבים הנחוצים להכנת אחד המאכלים העממיים והקלים ביותר להכנה של המדינה. המדד, שמחשב נתונים שמתקבלים ממשרד הסטטיסטיקה הלאומי של איטליה, עוקב אחר עליות מחירי המצרכים הבסיסיים: קמח, עגבניות, גבינת מוצרלה ושמן זית, וכן את עלות האנרגיה הנחוצה לאפיית הפיצה בתנור ביתי.
בדצמבר עלות הכנת פיצה ביתית עלתה יותר מזו של הכנת פיצה קפואה, שמחירה עלה ב-9.9% בלבד. מלבד מחירי האנרגיה, הקפיצה המשמעותית ביותר במחיר נרשמה בגזרות המוצרלה, עם עליהי של כמעט 27% בדצמבר; והקמח, עם עלייה של כ-22%.
המרגריטה, ואחותה הסגפנית נטולת המוצרלה – המרינרה, הן כנראה הגרסאות הכי נפוצות שנאפות מתוך כ-8 מיליון פיצות שמוכנות באיטליה מדי יום, כך על פי אומדן של מדריך האוכל איל גמברו רוסו. על פי המסורת, הפיצה מרגריטה נקראת על שמה של מרגריטה מסבויה, המלכה הראשונה של איטליה לאחר איחודה, ועל פי אחד המיתוסים, היא הוכנה לראשונה לכבוד ביקורה של המלכה בנאפולי ב-1889. בנוסף, כאשר לפיצה מתווסף עלה בזיליקום, צבעיה זהים לאלה של הדגל האיטלקי – ירוק, אדום ולבן. האיחוד האירופי הכיר בפיצה מרגריטה כמאכל ייחודי מסורתי של איטליה.