סגור
בארי שטרנליכט 30.1.24
בארי שטרנליכט (צילום: Eva Marie Uzcategui/Bloomberg)

אחרי שנכנעה למפגינים: המיליארדר בארי שטרנליכט עוצר התרומות לאוניברסיטת בראון

איל הנדל"ן היהודי ביקר את החלטת האוניברסיטה לדון באפשרות להפסיק את השקעותיה בישראל וטען כי הסטודנטים המוחים נגד המלחמה בעזה הם "בורים בנושא". להערכתו, הוא תרם עד כה לבראון יותר מ-20 מיליון דולר

ההחלטה של אוניברסיטת בראון להיענות לדרישות המפגינים הפרו פלסטינים ולערוך באוקטובר הצבעה על המשך השקעות בחברות הקשורות בישראל, עוררה ביקורת קשה מצד אחד התורמים הגדולים של האוניברסיטה. בניו יורק טיימס דיווחו כי איל הנדל"ן היהודי בארי שטרנליכט טען כי מדובר בהחלטה "נטולת עקרונות" והכריז כי בשל כך הוא "מפסיק" את התרומות שלו לאוניברסיטה.
בראון היא אחת ממספר מצומצם עד כה של אוניברסיטאות בארה"ב שהסכימו להיענות לדרישות המפגינים ולדון באפשרות להפסיק את ההשקעות בחברות הפועלות בישראל. בתמורה הסכימו הסטודנטים לפרק את המאהל שהקימו בקמפוס. שטרנליכט טען כי ההסדר הזה פירושו הפגנת סימפתיה כלפי חמאס. במכתב ששלח לנשיאת האוניברסיטה כריסטינה פקסון ולמערכת הניו יורק טיימס טען כי הסטודנטים המוחים נגד המלחמה בעזה הם "בורים בנושא".
"לעולם לא אמורה להתקיים הצבעה כשלאנשים אין את כל העובדות", כתב. "זה לא חינוך, זו תעמולה". עוד הוסיף שטרנליכט כי ההסכם עם המפגינים לא יצא לפועל מכיוון ששני הצדדים כלל לא מסכימים על "העובדות וההבנה המוסרית", וכן לגבי היקף התמרון הצבאי בעזה בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. הוא המשיך וציין את מאות אלפי האזרחים שנהרגו במלחמות באוקראינה, סוריה, אפגניסטן וסוריה ושאל "איפה היו אז המפגינים?" והוסיף כי ביחס למלחמות "ישראל די מאופקת".
המחאות הנרחבות בשבועות האחרונים באוניברסיטאות ברחבי ארה"ב עוד לא הובילו לחרם כולל על האקדמיה הישראלית, אך כן הובילו לשינוי בשיח. עד לפני כשבוע הדיון על הפסקת ההשקעות נחשב טאבו, אך כעת גם באוניברסיטאות מיניסוטה, נורת'ווסטרן וראאגרס הסכימו לדון באסטרטגיית ההשקעות שלהן בתמורה לפירוק המאהלים והפסקת המחאות. עם זאת, בשלב זה, אף אוניברסיטה לא נקטה בצעד קונקרטי להפסקת ההשקעות, והאפשרות עדיין נחשבת כלא סבירה במיוחד.
שטרנליכט הוא דמות ידועה בתעשיית הנדל"ן האמריקאית. הוא משמש כיו"ר וכמנכ"ל סטארווד קפיטול גרופ, הפועלת בתחום נדל"ן היוקרה ומפתחת קניונים, בתים ובתי מלון. החברה החזיקה בעבר ברשת המלונות שרתון ו-W וכיום היא מנהלת נכסים בשווי 115 מיליארד דולר. הוא מתגורר כיום במיאמי וידוע בתמיכתו בארגונים יהודיים וישראליים. להערכתו, הוא תרם עד כה לבראון יותר מ-20 מיליון דולר, אך הכריז כאמור כי לא יתרום עוד. לפי מגזין פורבס, הונו מוערך ב-3.8 מיליארד דולר.
במכתב שלו קרא שטרנליכט לנשיאה פקסון להיות ביקורתית יותר כלפי חמאס ולהיות מוכנה להדיח מרצים שעוסקים בשיח שנאה. הוא פנה גם למוחים, וקרא לסטודנטים "שחושבים שארגון חמאס הא אצילי" לעזוב את האוניברסיטה. "אני לא יודע עליכם יותר מדי", הוסיף. "אבל אני לא הלכתי לאוניברסיטה עם אוהל". מאוניברסיטת בראון נמסר בתגובה כי "יש נושאים מעטים בלבד שהם יותר רגישים מאלו הקשורים לישראל".