סגור
נשיא איראן איבראהים ראיסי 8.10.23
איבראהים ראיסי (צילום: WANA NEWS AGENCY via REUTERS)

איראן הודיעה רשמית: נשיא המדינה ראיסי ושר החוץ נהרגו בהתרסקות המסוק

אחרי כ-14 שעות של חיפושים, הסהר האדום הודיע כי כוחותיו איתרו את מסוקם של נשיא איראן ושר החוץ שלו, שהתרסק אתמול בדרך חזרה מאזרבייג'ן. גורם איראני לרויטרס: "כלי הטיס נשרף לחלוטין". זה המחליף הצפוי לראיסי, וזה מועד הבחירות 

כ-16 שעות לאחר התרסקות המסוק שבו היו נשיא איראן איברהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדוללהיאן, טהרן הודיעה הבוקר (שני) רשמית כי השניים נהרגו בתקרית. הסהר האדום הודיע הלילה, לאחר כ-14 שעות של חיפושים, כי איתר את שרידיו של המסוק. גורם איראני אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" לאחר ההודעה על איתור המסוק כי "כלי הטיס נשרף לחלוטין, הסיכויים נמוכים שראיסי יימצא בחיים. נראה שכל הנוסעים מתים".


מוקדם יותר הצטרפו משלחות נוספות למאמצי האיתור - בתנאי מזג אוויר קשים. "אנחנו סורקים ביסודיות כל סנטימטר מאזור ההתרסקות", אמר אחד ממפקדי הצבא של איראן טרם איתור המסוק, "יש פה תנאי מזג אוויר קרים מאוד, גשומים וערפיליים. הגשם הופך בהדרגה לשלג". לפי דיווח של סוכנות הידיעות הממלכתית האיראנית IRNA, הצוותים ערכו את החיפושים לאורך הלילה במדרונות תלולים על צלע הר, כשברקע התחוללה סופת שלגים.
רוסיה, טורקיה וקטאר, כולן מדינות בעלות יחסים הדוקים עם טהרן, הציעו לרפובליקה האיסלאמית סיוע, הצטרפו למאמצי החיפושים - ושלחו לאזור ההתרסקות צוותי חילוץ והצלה. "לבקשת טהרן, כוחות הצלה מהמשרד הרוסי למצבי חירום יסייעו בפעולות החיפוש אחר המסוק", הודיעה מוסקבה בטלגרם. "הצוות נוסע לכיוון תבריז, וכולל 47 מומחים עם ציוד הנדרש, רכבי שטח ומסוק BO-105".

3 צפייה בגלריה
צוותי החילוץ בחיפושים אחר מסוקו של נשיא איראן איבראהים ראיסי
צוותי החילוץ בחיפושים אחר מסוקו של נשיא איראן איבראהים ראיסי
זירת ההתרסקות

טורקיה מסרה כי היא שלחה כטב"ם, מסוק, כלי רכב וצוות חילוץ, לאחר בקשה של הרשויות האיראניות. סוכנות הידיעות הטורקית "אנאדולו" דיווחה כי הכטב"ם זיהה מקור חום שעל פי החשד הוא חלק של המסוק ההרוס. הסוכנות הוסיפה כי נקודות הציון של האתר שותפו עם הרשויות האיראניות, וכי משרד ההגנה הטורקי הקצה גם מסוק המצויד בראיית לילה כדי להשתתף בחיפושים. במקביל, האיחוד האירופי הציע לסייע בטכנולוגיית מיפוי לווייני חירום.
לרשימת המדינות המביעות הזדהות עם איראן הצטרפה גם סעודיה, שהודיעה כי היא עוקבת ב"דאגה גדולה" אחר הדיווחים על ההתרסקות. ריאד הביעה תמיכה בטהרן ונכונות לעזור לה בכל דרך אפשרית.
באיראן ובעולם כבר תהו אתמול מה צופן העתיד למערכת הפוליטית של הרפובליקה האיסלאמית אם יתברר שראיסי אכן נהרג. אף שהמנהיג העליון עלי חמינאי הוא בעל המילה האחרונה בענייני ניהול המדינה, לנשיא – שנבחר לתפקיד רק אם הוא נושא חן בעיני חמינאי וראשי המשטר – שמורות סמכויות לא מעטות, במיוחד בנושאי פנים.
לפי סעיף 131 לחוקת הרפובליקה האיסלאמית של איראן, אם נשיא מת במהלך מילוי תפקידו – סגנו הראשון ממלא את מקומו, אחרי שהוא מקבל אישור לכך מהמנהיג העליון. לאחר מכן צריכה מועצה המורכבת מהסגן הראשון של הנשיא, מיו"ר הפרלמנט ומראש מערכת המשפט לארגן בחירות חדשות לנשיאות שייערכו בתוך 50 ימים לכל היותר. ראיסי נבחר לנשיא איראן בשנת 2021, ופירוש הדבר שהבחירות הבאות לנשיאות היו אמורות להיערך בשנה הבאה.
3 צפייה בגלריה
חוסיין אמיר עבדוללהיאן היה שר החוץ של איראן נהרג בתאונת מסוק עם הנשיא
חוסיין אמיר עבדוללהיאן היה שר החוץ של איראן נהרג בתאונת מסוק עם הנשיא
חוסיין אמיר עבדוללהיאן
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
בתוך כך, הבית הלבן מסר אמש כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עודכן בתקרית באיראן, ומחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי היא עוקבת מקרוב אחר הדיווחים המגיעים משם. מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט האמריקני צ'אק שומר צוטט ברשת NBC כי לפי גורמי המודיעין אין שום ראיות ל"פעילות עוינת" שגרמה להתרסקות המסוק שבו היה ראיסי. "היה מזג אוויר גרוע מאוד, ערפילי, בצפון-מערב איראן, שם התרסק המסוק. התקרית נראית כמו תאונה, אך היא עדיין נחקרת", ציין שומר.

3 צפייה בגלריה
צוותי חילוץ בחיפושים אחר המסוק של ראיסי
צוותי חילוץ בחיפושים אחר המסוק של ראיסי
באזור שורר מזג אוויר קשה
(צילום: Azin Haghighi/Moj News Agency/WANA (West Asia News Agency)/ REUTERS)

אמש דיווחה התקשורת הממלכתית באיראן כי כי אות התקבל מהמסוק שהתרסק אתמול בצהריים בצפון המדינה, בדרך חזרה מאזרבייג'ן. לפי הדיווחים, אות התקבל גם מטלפון סלולרי של אחד מאנשי הצוות שהיו במסוק. כאמור, הדיווח בא אחרי שעות ארוכות שבהן התקשו צוותי החילוץ לאתר את המסוק, בשל הגשם, הערפל והרוחות באזור.
קודם לכן, אמש אישר גורם איראני רשמי לסוכנות הידיעות רויטרס כי יש חשש לחייהם של ראיסי, עבדוללהיאן ושאר נוסעי המסוק, וכי המידע המגיע מהשטח "מדאיג מאוד". בהמשך חשף עוזרו המנהלי של ראיסי, מחסן מנסורי, כי הרשויות הצליחו ליצור קשר כמה פעמים עם אחד מנוסעי המסוק ועם איש צוות שלו, אך לא הבהיר עם מי בדיוק נוצר הקשר הזה ומתי.
תקרית המסוק אירעה סמוך לג'ולפה, עיר השוכנת ליד הגבול עם אזרבייג'ן, כ-600 קילומטרים צפונית-מערבית לטהרן. ראיסי ביקר אתמול בבוקר באזרבייג'ן לצורך חנוכת סכר יחד עם הנשיא האזרי אילהאם אלייב, כשברקע היחסים המתוחים בין שתי המדינות, בין השאר בשל הקשרים ההדוקים של אזרבייג'ן עם ישראל. התקרית האווירית אירעה כנראה בדרכו חזרה משם.