מותגים זרים מתכווצים בשוק הסיני: פנדורה ומוג’י סוגרות עשרות חנויות
מותגים בינלאומיים נאלצים לצמצם פעילות בסין, על רקע העדפת הצרכנים למוצרים פרקטיים וזולים יותר. פנדורה מרחיבה את תוכנית סגירת החנויות ל־100 סניפים, מוג’י מתמודדת עם ביקורת גוברת ברשתות, והאנליסטים מזהירים: עידן הקמעונאות הזולה כאן כדי להישאר
בעוד שעוד ועוד חנויות שנסגרות בסין זוכות לכותרות, ממצאים בתעשייה ותגובות של גולשים ברשתות החברתיות מסבירים כיצד המותגים הסיניים עוקפים בהתמדה את החברות הזרות, כך לפי פרסום ב-South China Morning Post (SCMP).
מותג התכשיטים הדני פנדורה, מתמודד כעת עם גל סגירות חנויות ברחבי סין – מהלך שממחיש צמצום נרחב של פעילות מותגים זרים, על רקע שינוי בהעדפות הצרכנים למוצרים פרקטיים שמספקים תמורה גבוהה יותר לכסף.
פנדורה, חברת התכשיטים הגדולה בעולם לפי נפח מכירות, הידועה בקצב השקות מהיר ובמכירות עולמיות של יותר מ־100 מיליון פריטים בשנה, הודיעה בדו"ח הרווחים לרבעון השני שפורסם ב־15 באוגוסט כי היא מרחיבה את התוכנית המקורית לסגור 50 חנויות בסין השנה ל־100 חנויות.
אנליסטים מסבירים כי צמצום פעילות מסוג זה נובע חלקית מהאטה בצריכה המקומית תחת לחצי דפלציה, לצד אי־ודאות מתמשכת לגבי תחזית הכלכלה הסינית. "בעשור הקרוב ומעבר לו, נהיה בעידן של קמעונאות במחירים נמוכים. זהו מגה־טרנד", אמרה פרופ’ צ'ן ליפינג מאוניברסיטת הבירה לכלכלה ועסקים בבייג'ינג, בהתייחסות שפורסמה החודש בחשבון מדיה חברתית של פלטפורמת הקמעונאות הסינית. "עבור חלק מהחברות, זה כבר לא רק אתגר תפעולי, אלא שאלה של הישרדות".
מדד המחירים לצרכן בסין ביולי נותר ללא שינוי לעומת שנה קודם לכן, והדפלציה במחירי היצרן נמשכה – סימן לביקושים חלשים ומתמשכים בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, על רקע שיבושים בסחר. וונג, צרכנית צעירה, סיפרה כי בתחילה היא נמשכה לצמידי הקסם של פנדורה בזכות הקונספט השיווקי "חרוז אחד, סיפור אחד", שאיפשר לה ליצור זיכרונות מותאמים אישית. אך תשומת לבה, כמו זו של רבים מבני דור הצעיר, החלה לנדוד להשקעות משתלמות יותר. "עבר לי החשק, כי בהשוואה לזהב, פנדורה לא שומרת על הערך", הסבירה. "גם אנשים סביבי לא הבינו למה אני מוציאה כל כך הרבה על תכשיטי כסף".
במקביל, מותג הלייף־סטייל היפני מוג’י, המציע אורח חיים מינימליסטי למעמד הביניים, הגיע אף הוא לכותרות בעקבות גל של סגירת חנויות בסין. רשת China Business Network שבשנגחאי דיווחה לאחרונה כי מספר סניפי מוג’י – בבייג’ינג, שנגחאי, סוז’ואו וצ’אנגשה, וכן במחוז ג’ג’יאנג – נסגרו בחודשים האחרונים.
בפלטפורמת המדיה החברתית הסינית Rednote, ההאשטג "מוקשים במוג’י" צבר בשנים האחרונות 1,800 פוסטים ויותר מ־334 אלף צפיות. המשתמשים ביקרו את איכות מוצרי החברה וטענו שחלקם יקרים מדי ביחס לתועלת שהם מציעים לשימוש יומיומי. באחד הפוסטים מחודש מאי, שזכה ליותר מ־1,000 לייקים, התלונן גולש על מחיר של 68 יואן (כ־9.50 דולר) לארנק כרטיסים – מחיר שלדבריו היה מתאים יותר לתיק גב. "בכסף הזה אני מעדיף לקנות שתי קערות לחתולים – זה יהיה הרבה יותר שימושי," כתב. מוג’י צוטטה החודש ב־China Business Network באומרה כי סגירה סלקטיבית של חנויות היא התאמה שגרתית שנועדה לשפר את היעילות התפעולית.































