סגור
יו"ר קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גאורגייבה
יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, קריסטלינה גאורגייבה. "זה ירגיש כמו מיתון למאות מיליוני אנשים, גם במדינות שלא יהיו במיתון" (צילום: REUTERS/Michele Tantussi)

יו"ר קרן המטבע: "שליש מהעולם ייכנס למיתון השנה"

קריסטלינה גאורגייבה הזהירה כי 2023 צפויה להיות שנה קשה יותר מקודמתה: "זה ירגיש כמו מיתון למאות מיליוני אנשים, גם במדינות שלא יהיו במיתון". לדבריה, לראשונה מזה 40 שנים הצמיחה השנתית בסין צפויה להיות זהה לצמיחה העולמית או נמוכה ממנה, מה שעשוי למשוך מטה את הפעילות הכלכלית העולמית: "זה מעולם לא קרה לפני כן"

יו"ר קרן המטבע קריסטלינה גאורגייבה הזהירה כי 2023 צפויה להיות שנה קשה יותר מאשר השנה הקודמת וכי שליש מהכלכלה העולמית תיפגע השנה ממיתון.
לדבריה, ארה"ב, האיחוד האירופי וסין חוות האטה בו זמנית. "להערכתנו שליש מהכלכלה העולמית תיכנס למיתון", אמרה בריאיון ששודר אתמול (א') ברשת CBS בארה"ב. עוד הוסיפה כי "מחצית מהאיחוד האירופי יהיה במיתון" השנה. "זה ירגיש כמו מיתון למאות מיליוני אנשים, גם במדינות שלא יהיו במיתון".
האזהרה של גאורגייבה מגיעה לאחר שבאוקטובר הורידה קרן המטבע את תחזית הצמיחה העולמית ל-2023, על רקע השלכות המשך המלחמה באוקראינה, לחצי האינפלציה והעלאות הריבית על ידי הבנקים המרכזיים בעולם. היא ציינה בריאיון כי ההתפשטות המהירה של הקורונה בסין לאחר הסרת מרבית ההגבלות פירושה שהמדינה עומדת בפני מכה כלכלית נוספת בטווח הקרוב.
"בחודשיים הבאים יהיה לסין לא פשוט, וההשפעה על הצמיחה הסינית תהיה שלילית, ההשפעה על האזור תהיה שלילית, ההשפעה על הצמיחה העולמית תהיה שלילית", אמרה. לדבריה, לראשונה מזה 40 שנים הצמיחה השנתית בסין צפויה להיות זהה לצמיחה העולמית או נמוכה ממנה, כך שהכלכלה השנייה בגודלה בעולם עלולה למשוך מטה את הפעילות הכלכלית העולמית. "זה מעולם לא קרה לפני כן", הדגישה.
מדבריה משתמע שבקרן המטבע עשויים להוריד שוב את תחזית הצמיחה לשנה הקרובה. בקרן לרוב מפרסמים תחזיות מעודכנות במהלך הפורום הכלכלי העולמי המתקיים בדאבוס והשנה צפוי להתקיים בהמשך החודש.
לגבי ארה"ב, גאורגייבה מעריכה כי היא תימנע מהחלק הגרוע ביותר של ההאטה, בין השאר הודות לשוק העבודה החזק ושיעור האבטלה הנמוך. "אם העמידות הזו תישמר ב-2023, ארה"ב תסייע לשאר העולם לעבור שנה קשה במיוחד", הסבירה. "הכלכלה האמריקאית היא עמידה ביותר".