בחמש שפות ועם רמקולים ניידים: יצירת המחול החדשה של אוהד נהרין ולהקת בת שבע
ב-11 בדצמבר תעלה בסוזן דלל ZŌ, שנוצרה בשיתוף המוזיקאי והדיג'יי תאי רונה. "המשמעות של ZŌ ביפנית היא פיל", הסביר נהרין. "יש את הפיל הקולקטיבי ואת הפילים האישיים של כל אחד"
יצירה חדשה של אוהד נהרין ולהקת המחול בת שבע, ZŌ, תעלה ב-11 בדצמבר במרכז סוזן דלל. כמו ביצירות "ממותות", "החור" ו-"2019", גם הפעם נבחר סטודיו ורדה - חלל אינטימי וייחודי שמאפשר קרבה בין הקהל לרקדנים ומזמן חוויית מופע יוצאת דופן. ב-ZŌ משתף נהרין פעולה עם המוזיקאי והדיג'יי תאי רונה, ויחד הם יצרו חוויית סאונד ייחודית ואימרסיבית ליצירה, עם מעצב התאורה אבי יונה בואנו (במבי) ומעצבת התלבושות ארי נקמורה.
למופע שני קאסטים ("זאנה" ו"צ'יפס"), בכל אחד מהם עשרה רקדנים ורקדניות. יש קבוצה שרוקדת וקבוצה שתומכת והן מתחלפות ביניהן בכל מופע. הרקדנים, כמו תמיד אצל נהרין, שותפים ליצירה, ובחדר החזרות הוא מנסה איתם רעיונות ודברים חדשים תוך כדי תנועה. שותפה נוספת ליצירה היא רקדנית הלהקה לשעבר אניקה וורפלנקה מבלגיה, שעזבה את הלהקה בזמן המלחמה. "יוצרת מוכשרת שרציתי לצדי בתהליך והיא שדרגה ועזרה מאוד", אמר נהרין. "היא גם למדה את כל תפקידי הבנות, ואם אחת הרקדניות נפצעת היא תחליף אותה".
"היצירה הזו, יותר מעבודות אחרות שלי, תהיה שלמה רק עם הקהל שלה", אמר הבוקר נהרין בחזרה פתוחה בסוזן דלל. "המשמעות של ZŌ ביפנית היא פיל, אז יש פה פיל בחדר וגם בתהליך היה לנו פיל בחדר. יש את הפיל הקולקטיבי ואת הפילים האישיים של כל אחד". כשנהרין התבקש להסביר מהו הפיל ענה: "זה הפיל הענק שיש לנו בארץ הזו - הקולקטיבי והפרטי שמתערבב. לא הבאתי את הפיל לעבודה, הוא פשוט היה שם וכיבדתי את הנוכחות שלו. כל בר דעת יודע מה הפיל הקולקטיבי שלנו".
כמו תמיד אצל נהרין, יש טקטסים מדוברים ומושרים ביצירה. הפעם מדובר בחמש שפות שונות – איטלקית, סינית, ג'יבריש, עברית ויפנית. "זה מגדל בבל אחרי שפירקו אותו", אמר נהרין. במסגרת השירים יש טייק חדש ומקורי לשיר "כשאור דולק בחלונך" (סשה ארגוב). "התאהבתי בקאבר הזה של קבוצת מוזיקה אלטרנטיבית", אמר נהרין. "אני מאוד אוהב לשמוע זמרים ששרים בשפה שהם לא מבינים, ואהבתי את הביצוע הזה. לגבי השירים שלא בעברית המשמעות לא משנה לי, אלא החיבור של המוזיקה להתרחשות המחולית. כי אם היא היתה משנה לי, לא הייתי משתמש בהם לאנשים שלא מבינים אותם".
לסאונד ולשירים יש משקל כבד ביצירה. "יש לזה משמעות גם בעבודות קודמות, אבל כאן קרה משהו שעוד לא קרה לי, לא תכננתי את זה, זה קרה בתהליך. כמו אמבה או יצור שגדל ואני נותן לו לגדול ולהפתיע אותנו. אני מגיע לעבודה עם קרש קפיצה ואז קופץ ומגלה אותה", אמר נהרין.
מה היה קרש הקפיצה הפעם?
"אני עובד קשה כדי ליצור אותו ומחפש תמיד אווירה. ידעתי שזה יהיה החלל, ידעתי איך העבודה תתחיל ואיך תיגמר. ידעתי חלק מהפסקול ושיהיו רמקולים. השתקמתי מפציעה וחלק מהשיקום היה לשחות בבריכה. ליד הבריכה שמתי רמקול עם מוזיקה, וכששחיתי התקרבתי והתרחקתי מהסאונד. אהבתי את זה - וזה מה שקרה". בחלק מהמופע הרקדנים מסתובבים עם הרמקולים מהם בוקע סאונד שמתרחק ומתקרב אל הצופה. ברגעים מסוימים זה קורה כשהאולם מוחשך ורק הצליל נשמע.
הרקדנים המשתתפים: אייר אלעזרא, זאקרי בורוס, עדי בלומנרייך, אמיל ברוקמן, ירדן ברקת, אדיעומר גונזלס קסטילו, גיא דוידסון, שון האו, ירדן זאנה, גילי יניב אמודאי, אדריאן ליפסון, בו מתיוס, יוני (יונתן) סימון, דנאי פורת, איגור פטשנצ'וק, סופיה פיקלובה, נייתן צ'יפס, לונדיווה קוזה, הולדן קול, קליס רובינסון, ליאן רייזר.































