סגור
מימין מתוך התצוגה של דיור והשער של סנצ'ז למגזין ווג פנאי
מימין: שילובים רדיקליים בתצוגה של דיור. משמאל: השער מעורר ההתנגדות של של סנצ'ז ל”ווג” (צילום: Estrop/Getty Images)

משמלת הכלה של לורן סנצ'ז ועד לפרישת אנה וינטור: שיאים חדשים השבוע בזירת האופנה

מהחתונה הראוותנית של בזוס וסנצ'ז בוונציה, דרך הפרישה המפתיעה של עורכת ווג המיתולוגית ועד המהפך של דיור בפריז - אלה השיאים החדשים של טעם רע וטוב שנשברו בסוף השבוע האחרון, שמוכיחים שוב - שגם 50 מיליון דולר לא קונים סטייל

סוף השבוע היה עמוס שיאים בזירת האופנה הגלובלית. הוא החל בעזיבתה המפתיעה של אנה וינטור את תפקידה כעורכת המהדורה האמריקאית של “ווג” אחרי 37 שנים בתפקיד, נמשך בחתונת המיליונים הראוותנית של המיליארדר ג'ף בזוס ומגישת החדשות לורן סנצ'ז בוונציה והסתיים בפריז בתצוגת האופנה המצופה של העונה, שבישרה את כניסתו של המעצב הכוכב ג'ונתן אנדרסון לבית דיור. האירועים הללו הציבו זה לצד זה טעם רע וטעם טוב, ואפשר להתייחס אליהם גם כאל תפיסות מנוגדות כמעט.

2 צפייה בגלריה
אנה וינטור עורכת ווג לשעבר פנאי
אנה וינטור עורכת ווג לשעבר פנאי
אנה וינטור. המורשת שקידמה נכשלה
(צילום: Angela WEISS / AFP)

לא מזמן הכריז מגזין “ווג” הבריטי על מותו של השיק. ואין הוכחה טובה יותר לכך מאשר הבגדים הממותגים והיקרים להחריד שלבשו אורחי החתונה של בזוס וסנצ'ז, ובראשם הכלה עצמה במראה מלאכותי, עודף טיפולים פלסטיים, שפתיים מנופחות ושתי טבעות יהלומים ענקיות. לחתונה בחרה סנצ’ז בשמלת כלה חסודה מתחרה איטלקית של צמד המעצבים האיטלקים דולצ'ה וגבאנה שבה התאמצה ללא הצלחה להיראות כמו סופיה לורן. בבוקר האירוע נראתה בחליפת חצאית לבנה של דיור וצעיף משי של הרמס, כנראה בהשראת אודרי הפבורן, אף על פי שלא היה במראה הזה דבר רחוק יותר מהקלאסיות האלגנטית והעידון של הכוכבת, ובקבלת הפנים בחרה בשמלה של סקיאפרלי בהשראת ריטה הייוורת' בסרט "גילדה" שבעיקר הזכירה וילון.
על האורחים בחתונה שעלותה הוערכה ב־50 מיליון דולר, נמנו בנות קרדשיאן, איוונקה טראמפ, אופרה וינפרי ועוד, כולן אולי שמעו על טרנד היוקרה השקטה שנפוץ בשנים האחרונות אבל לא יישמו אותו, והוכיחו שוב ושוב ושוב כי סטייל הוא לא עניין של חשבון בנק מנופח ולא קונים אותו בכסף.
על השער הדיגיטלי האחרון של וינטור במגזין “ווג”, לפני פרישתה, מופיעה לא אחרת מסנצ'ז בשמלת הכלה. השער התפרסם באינסטגרם של “ווג” ערב החתונה. על פי "הגרדיאן", וינטור גם ייעצה לסנצ'ז לגבי מלתחת החתונה. כתבת השער במגזין, שצולמה בתחילת החודש במילאנו, מתארת את שאיפתה של סנצ'ז לחתונה קלאסית ואלגנטית. "היא לא רצתה לעשות משהו נוצץ, בלינג בלינג", נכתב שם.

2 צפייה בגלריה
מעצב האופנה ג'ונתן אנדרסון פנאי
מעצב האופנה ג'ונתן אנדרסון פנאי
ג'ונתן אנדרסון. מיטב המעצבים התייצבו לתצוגה הראשונה שלו
(צילום: Michael Tran / AFP)

במשך ארבעה עשורים הפכה וינטור את “ווג” ל"תנ"ך של האופנה", קבעה מגמות וסדר והגדירה מהו טעם טוב. נראה כי בשער האחרון שלה היא הבינה לאן הרוח נושבת, או כפי שכתבה מרינה הייד ב"גרדיאן": "אנה וינטור הקדישה עשורים לבסס מראה מסוים לאנשים עשירים. ואז הגיעה סנצ'ז. המהפכה של אנה הסתיימה. היא הפסידה. לא אישית כמובן אבל מה שהיא מייצגת, והחתונה בוונציה מעידה על כך יותר מכל".
התגובות לשער לא איחרו לבוא. "עכשיו אני מבינה למה אנה החליטה להודיע על עזיבתה לפני הפרסום שלו", נכתב באחת מהן. "לא ידעתי שאפשר עכשיו פשוט לקנות שער", נכתב בתגובה אחרת. "מתי המראה נהפך חשוב יותר מהתוכן? זו סופה של תקופה ב’ווג’ לווינטור, והיה אפשר לצפות שהשער האחרון יהיה אמירה נוקבת, מחווה לנשים מנהיגות, פורצות גבולות או כאלה שמובילות לשינוי אמיתי. במקום זאת מופיעה עליו אשה שמזוהה יותר מכל עם עושר מופלג עם הגבר החזק בעולם".
ואם הסופשבוע הזה בוונציה היה התגלמות הטעם הרע במעוז התרבות של העולם הישן, הרי שבפריז, מעוז הטעם הטוב, התקיים אירוע שעולם האופנה כולו נשא את עיניו אליו. במסגרת שבוע אופנת הגברים לקיץ 2026 הציג המעצב המוערך והמדובר אנדרסון קולקציה ראשונה מרעננת למותג הגברים של דיור, במה שסימן את כניסתו למותג הצרפתי הוותיק מבית LVMH. אנדרסון יהיה המעצב הראשון מאז כריסטיאן דיור עצמו שיעצב את המותג כולו: גברים, נשים, קוטור ואביזרים. על יריעת האוהל הענק שנבנה לרגל הופעת הבכורה שלו הודפס תצלום מונוכרומטי של סלון הקוטור של דיור, ואנדרסון שאב השראה מההיסטוריה העשירה של בית האופנה וגם מהמורשת התרבותית שלו - נתלו בו שני ציורים של ז’אן־בטיסט סימאון שארדן, צייר מן המאה ה־18 שהיה חביב על דיור, וגם על אנדרסון. הוא שילב עיצוב קלאסי עם טוויסט עכשווי, ז'קטים מחויטים עם מכנסי ברמודה נפוחים בסגנון דגמ"ח, חולצות עם צווארון מורם ועניבות רפויות ונונשלנטיות, סוודרים סרוגים ואלמנטים רוקוקואיים. אנדסון נולד באירלנד ובתצוגה שילב בין אלמנטים צרפתיים לאיריים, בין סגנון רשמי לאלמנטים ספורטיביים ופריטים יומיומיים כמו ג'ינס וסניקרס ונעליים שהיו מבוססות על סנדלים שהוא עצמו נעל לבית הספר. "בעבורי זה בעצם רדיקליזם שקט", אמר למגזין "ביזנס אוף פאשן". "בעבור הלקוח זה אולי ייראה פרוע, אבל בראש שלי זה נורמלי".
לא מעט מעצבים וסלבריטאים הגיעו לצפות בקולקציה הראשונה והמדוברת שלו, בהם דונטלה ורסצ'ה, פארל וויליאמס, פייר פאולו פיוצ'ולי שעזב את ולנטינו, סילביה ונטורי פנדי, וגם הזמרות ריהאנה וסברינה קרפנטר, השחקן דניאל קרייג ועוד רבים. כל אלה ודאי מצפים עכשיו לתצוגת הנשים שלו לדיור שצפויה בפריז באוקטובר.