סגור
מימין הזמרים שלמה ארצי ו דקלון
שלמה ארצי ודקלון (צילום: צפריר אביוב, ערן גרנות)

שלמה ארצי ויתר על פרס ישראל "בגלל הפילוג והקרע" - דקלון יקבל במקומו

ארצי הודיע כי "בעיתוי הנוכחי, כשהמדינה שלנו פצועה ושסועה, אני מרגיש שקשה לי לקבל את הפרס"; בעקבות כך החליטה ועדת הפרס להעניק את הפרס לדקלון: "ידוע באישיותו הנעימה והצנועה ונערץ על קהל מאזינים מכל גווני הקשת בחברה הישראלית"

הזמר והיוצר שלמה ארצי, שהיה אמור לקבל את פרס ישראל ביום העצמאות הקרוב, הודיע כי הוא מוותר על הפרס בשל הקרע בעם בעקבות ההפיכה המשטרית. בעקבות כך הודיע שר החינוך יואב קיש כי חתן פרס ישראל בתחום הזמר העברי הוא יוסי לוי (דקלון), מחלוצי המוזיקה הים תיכונית הישאלית
ועדת הפרס החליטה פה אחד להעניק את הפרס לארצי. כבר בשבוע שעבר אמור היה שר החינוך להודיע לו על כך, אך בשל שהותו של ארצי בחופשה הם דחו את ההודעה. כשהוא חזר הבינו אנשי משרד החינוך מסביבתו של ארצי שהוא לא מעוניין לקבל את הפרס בעת הזו.
ארצי אמר: "אני מודה מאוד לוועדת פרס ישראל שהחליטה להעניק לי את הפרס בתחום הזמר העברי. זה מרגש אותי וזה כבוד גדול עבורי כזמר וכיוצר. אבל בעיתוי הנוכחי, כשהמדינה שלנו פצועה ושסועה, אני מרגיש שקשה לי לקבל את הפרס ולכן אני נאלץ בצער לוותר על הכבוד הגדול הזה.
"אני שר למעלה מ-50 שנה לכולם, וכולם תמיד היו אהובים וראויים בעיניי, מבלי להבדיל בין חשיבה פוליטית, חילונית, דתית, עדתית או מגדרית. להיות חלק מהפסקול של מדינת ישראל – זה הפרס האמיתי בו זכיתי.
"אני רועד בכל גופי ונפשי כי אני מלא בדאגה מהפילוג, מהקרע, מהשבר שנקלענו אליו. אנא עצרו, דברו, ותשקוט הארץ. כי פרס ישראל שאני הכי מאחל לנו ולעצמי זה את ישראל האהובה, המחבקת, הדמוקרטית שאליה שרתי כל חיי ושעליה גדלתי ב-73 שנותיי וגידלתי בה את ילדיי ונכדיי.״
לפני דקות אחדות הודיע שר החינוך יואב קיש כי חתן פרס ישראל בתחום הזמר העברי לשנת תשפ"ג הוא מר יוסי לוי המכונה דקלון, מחלוצי המוזיקה הים תיכונית הישאלית
בנוגע לבחירת דקלון, מסרה ועדת הפרס בראשותה של מרגלית צנעני ובהשתתפותם של אבי אוחיון וד"ר אורי רום, כי "בשירתו דקלון העניק נופך ייחודי לזמר העברי ובה משתקפת אישיותו הייחודית: נעים זמירות ישראל. דקלון ידוע באישיותו הנעימה והצנועה ונערץ על קהל מאזינים מכל גווני הקשת בחברה הישראלית וכן הוא מושא להערכה וחיקוי על ידי חבריו האמנים".
דקלון מסר בתגובה: "שמחתי והתרגשתי מאד לקבל את הבשורה על זכייתי בפרס ישראל היוקרתי. בשעה זו מאחל לעם ישראל שימצא את הדרך לפיוס ואחדות , זה הפרס הכי גדול בשבילי".
ברשתות החברתיות קיבל ארצי תגובות חמות מקולגות. אביב גפן צייץ: "עוד נגיע לארץ חדשה, כל הכבוד לשלמה ארצי על האומץ והיושרה".
שר התרבות מיקי זוהר: "אני מצר על ההחלטה אני סבור שהשסע הגדול שנוצר בעם ישראל מחייב את כולנו לפנות לצד המאחד ולא למפלג. דקלון ראוי לפרס ושמחתי לשמוע על בחירתו".
ח"כ גלעד קריב: "שלמה ארצי, תודה על הפרס שהענקת לחברה הישראלית בוויתור האצילי והמתבקש שלך על פרס ישראל. ממשלה שמפלגת את העם ומרסקת את הדמוקרטיה - לא ראויה שתקבל מידיה את פרס ישראל".
פרס ישראל הוא הפרס החשוב והיוקרתי ביותר הניתן במדינה בתחומים שונים ומגוונים בהוויית העשייה והיצירה. הפרסים יוענקו במוצאי יום העצמאות ה- 75 ל-11 חתני וכלות הפרס.