סגור
פנאי מותג סניקרס P448 שתפ עם סקייטרים
הסקייטר ים בכר בסניקרס מתוך הקולקציה המשותפת שלו עם המותג (צילום: יח"צ)

בעלי מותג הסניקרס P448: "כולם מחפשים נוחות, זה לא ישתנה"

P448 הוא מותג סניקרס קטן וקולי שמיוצר באיטליה ואהוד על כוכבים כמו טיילור סוויפט ונהגי פורמולה 1. בריאיון לכלכליסט מסביר הבעלים וין קולקין איך מתמודדים בשוק הסניקרס הרווי והתחרותי ולמה הוא עדיין מאמין בחנויות הפיזיות

לפני ראש השנה מול חוף ימה הדרומי של תל אביב התאספו גולשי סקייטבורד מסצנת הסקייטרים העולמית והמקומית להשקת yam, קולקציה משותפת למותג הסניקרס P448 ולאלוף ישראל בסקייטבורדינג ים בכר. על רמפה שנבנתה במיוחד גלשו, בין השאר, בכר, המדורג בין 20 הסקייטרים הטובים בעולם, לצדם של אלוף העולם האמריקאי ליאם פייס ואלופת אנגליה בומבט מרטין. האירוע אורגן על ידי P448, החביב על ספורטאים וסלבריטאים, בהם מרק וולברג שגם השקיע בחברה, ברדלי קופר, טיילור סוויפט ורבים אחרים, והוא נערך בנוכחות הבעלים שלו וין קולקין, שביקר בארץ. קולקין עבד במשך 25 שנה באימפריית נעלי היוקרה סטיוארט ויצמן, שבמהלכן גם שימש כמנכ"ל החברה. הוא התוודע למותג סניקרס עצמאי המיוצר בכפר קטן במרכז איטליה וראה בו פוטנציאל, וב־2019 רכש את P448 ממייסדיו. "אפילו כשהייתי בעסקי העקבים והתפרנסתי מהם יפה, ידעתי שעולם הסניקרס יגדל. כולם מחפשים נוחות, גם היום, וזה לא ישתנה".
ההימור שלו הוכיח את עצמו: המותג, שהולך וצובר קהל לקוחות נאמן, משלב עבודת אמן איטלקית, עיצוב בהשראת אמנות, מוזיקה ובידור, ושיתופי פעולה עם מוזיקאים וספורטאים. ב־2022, למשל, הושקה קולקציית קפסולה למותג המרוצים היוקרתי פורמולה 1 שזכתה להצלחה בקרב אוהדי הקבוצה ונהגיה, בהם יוקי צונודה. ב־2020, דווקא בימי הקורונה, חווה המותג גידול של 120% במכירות לעומת השנה הקודמת, ובשנתיים הבאות עוד גידול של 30% במכירות בכל שנה.
למרות הפופולריות העצומה של חברות הספורט ומותגי הסניקרס בפרט, על פי נתונים באתר Business of Fashion, הגידול האינטנסיבי במכירות סניקרס בשנים האחרונות נבלם. מכירות הסניקרס הגלובליות הסתכמו ב־2022 ב־152.4 מיליארד דולר, זהו גידול של 2.7% במכירות לעומת השנה הקודמת, אבל האטה דרמטית בהשוואה לעלייה של 19.5% ב־2021. הצפי הוא שעד 2027 שוק הסניקרס יגדל בשיעור של לא יותר מ־3.6%. קולקין מודה ש"השנה קשה יותר מהמשבר הפיננסי ב־2008 וממשבר הקורונה". לדבריו, ניכר שינוי בדרך שבה אנשים צורכים וקונים. "אנשים מעדיפים לחוות דברים מאשר לקנות דברים. אני נוסע הרבה בעולם, וערים אירופיות כמו פריז, פירנצה, מילאנו וגם תל אביב עמוסות תיירים, אבל החנויות ריקות. אנשים מעדיפים ללכת לחוף הים, לצאת לטיול, לאכול אוכל טוב. על פי נתוני חברות גלובליות רבות, ניכרת רגרסיה במכירות של כ־10% פחות לעומת השנה שעברה. גם אצלנו ניכרת האטה אבל אנחנו חברה בראשית דרכה ועדיין יש עלייה של 30%".
וין קולקין: יש האטה גלובלית במכירות, אנשים מעדיפים חוויות על פני קניות. למרות זאת אנחנו מצליחים להמשיך לצמוח"
תחום מותגי נישה, הוא מודה, רווי. אבל קולקין בטוח במותג שלו. "אנחנו לא רק יצרני נעליים אלא גם יוצרים תוכן, וזה מה שאנשים מחפשים בצד נוחות". שיטת השיווק שלו מעניינת: "אנחנו פותחים חנויות לזמן מוגבל של כשנתיים, והן לא רק חנויות נעליים אלא שילוב של מועדון, גלריה לאמנות, די.ג'יי שמשמיע מוזיקה, מקום לבוא ולספוג בו. בקורונה היו לנו כ־12 חנויות, לטווח קצר תמיד, אבל במיקומי פריים, למשל בסן הונורה בפריז בסמוך להרמס. אנחנו בוחרים לוקיישנים יוקרתיים שפנויים, אם בגלל המצב הכלכלי ואם בגלל פשיטת רגל של הבעלים. בניו יורק נפתחת בימים אלה חנות בשדרה החמישית בגודל של 1,000 מ"ר. בכל מקום כזה ששכרנו, נמצא שוכר קבוע בעקבותינו. אנחנו כמובן לא משלמים את ערך השוק של הנכס, אלא רק שבריר ממנו, ובתמורה בעל הבית מקבל תשומת לב ועניין לבניין שלו. אנחנו מקבלים לוקיישן שלא היינו יכולים לשלם עבורו בימים כתיקונם וחשיפה".
מכירות אונליין מהוות רק 27% מסך המכירות של P448. קולקין מסביר זאת בכך שיש יותר מדי אתרים, השיווק הדיגיטלי התייקר משמעותית, והכל, הוא אומר, נעשה מסובך יותר. "עלות משלוח של קופסה גבוה מאוד, שלא לדבר על טביעת הרגל הפחמנית הגבוהה שעולה בגלל משלוחים והחזרות בחינם". בארץ נמכרות הסניקרס של P448 ברשת story של אורי רייז (1380 שקל לזוג). "אני לא מאמין בעסק מצליח באזור אחד, אלא בעסקים קטנים שמקדמים ערכים דומים לשלנו", אומר קולקין.
כמו כל מותג צומח, הוא מודע לחשיבות האקולוגית. "אנחנו מעורבים בפרויקטים סביבתיים, למשל בניסיון לדלל באופן מבוקר חיות פולשות שמזיקות לסביבה, בהן דג הזהרון שמשנה בקצב מטריד את המאזן האקולוגי. אנחנו משתמשים בפיסות עור שלו בעיצוב הנעליים”.