סגור

במאי התיאטרון עמרי ניצן מת בגיל 71

ניצן, מבכירי במאי התיאטרון בישראל, שימש בתפקידו האחרון כמנהל האומנותי של הקאמרי; "היום הלכה הרוח והנשמה של התיאטרון הישראלי", ספד לו נעם סמל, שהיה שותפו המקצועי

במאי התיאטרון עמרי ניצן מת הבוקר (שבת) בגיל 71 אחרי התמודדות עם מחלה קשה. בתפקידו האחרון שימש כמנהל האומנותי של תיאטרון הקאמרי, וזאת עד לפני שנתיים.


"הבוקר הלך לעולמו אחד מגדולי הבמאים שהיו בישראל. 35 שנה של זוגיות מקצועית בינינו הלכה הבוקר לעולמה", ספד לו חברו ושותפו לדרך נעם סמל, יחד ניהלו את התיאטרונים חיפה והקאמרי, "כשחנוך לוין הלך לעולמו יוסי בנאי אמר שהלך הרמטכ"ל של התיאטרון הישראלי, אז אני יכול להגיד שהיום הלכה הרוח והנשמה של התיאטרון הישראלי. 35 שנה צעדנו זה לצד זה בעולם המקצועי, גם בחיפה, גם בקאמרי וגם כשהיה מנהל פסטיבל ישראל ואני הייתי קונסול בניו יורק".
השחקן איתי טיראן מסר כי "עבור עמרי התיאטרון היה החיים עצמם. הוא אהב את התיאטרון ואת חדר החזרות בתשוקה של מאהב. הפעילות שלו כבמאי ומנהל אומנותי מיתולגי נפרשת על פני עשורים רבים והא מותיר אחריו חותם עמוק ומשמעותי. אני נפרד היום בצער רב מחבר ושותף לדרך. סופו של עידן".

2 צפייה בגלריה
פנאי במאי קן הקוקיה עמרי ניצן הקמארי
פנאי במאי קן הקוקיה עמרי ניצן הקמארי
עמרי ניצן
(צילום: יריב כץ)

ניצן נולד וגדל בתל אביב. שירת בלהקת פיקוד מרכז לצד של שלמה בראבא ושם טוב לוי, למד בימוי בדרמה סנטר בלונדון ועם סיום לימודיו ב-1974 ביים את ההצגה הראשונה שלו בתיאטרון רפרטוארי – "על קלות דעת וצביעות" מאת אהרון וולפסון בתיאטרון הבימה. ב-1979 הוזמן לתיאטרון הקאמרי כדי לשמש כחבר בהנהלה האמנותית. במסגרת תפקיד זה ביים את ההצגה "מותו של סוכן" מאת ארתור מילר עם יוסי ידין ואורנה פורת - הצגה שזכתה להצלחה רבה ולפרסים.
ב-1980 הזמין אותו סמל, מנכ"ל תיאטרון חיפה דאז, לשמש לצידו כמנהל האמנותי. בין ההצגות הבולטות שעלו באותן שנים בתיאטרון היו גם "גטו" ו"הפלשתינאית" מאת יהושע סובול.
ב-1985 נבחר ניצן לכהן בתפקיד המנהל האומנותי בתיאטרון הלאומי הבימה, אז ניהל בין השאר את ההצגות "מעגל הגיר הקווקזי" מאת ברכט ו"משרתם של שני אדונים" מאת גולדוני. ב-1991 מונה למנהלו האמנותי של פסטיבל ישראל. עזיבתו את חיפה עוררה כעס בקרב אנשי התיאטרון וההנהלה. ב-1993 חבר שוב לסמל וניהל אמנותית את הקאמרי, שם ביים בין השאר את "רצח" מאת חנוך לוין, "אמדאוס" מאת פיטר שאפר, "היה או לא היה" מאת עדנה מזי"א ו"קברט".
ניצן הוא הבמאי הישראלי שביים את המספר הרב ביותר של מחזות שקספיריים בהם "חלום ליל קיץ", "הלילה ה-12", "ריצ'רד השלישי", "הסוחר מונציה", "קומדיה של טעויות", "כטוב בעיניכם", "המלט" ו"מקבת".

2 צפייה בגלריה
בניין תיאטרון הקאמרי
בניין תיאטרון הקאמרי
בניין תיאטרון הקאמרי
(צילום: ויקפדיה)

באופרה הישראלית ביים את "שיקוי האהבה", "אותלו", "הילד חולם" ועוד. בין עבודותיו בעולם "הימים הטובים" מאת בקט בלונדון, "נבוקו" מאת ורדי בטוקיו, ו"שמשון ודלילה" מאת סן סאנס באופרה בבלגיה.
לפני שנתיים וחצי פרש מניהול אמנותי בקאמרי אחרי 25 שנה. בראיון לכלכליסט סיפר גם על תחושת ההקלה: "להיות מנהל אמנותי זה להיות קבלן חלומות, לקטוף חלומות של אחרים ולגרום להם לקרות, והתענוג הגדול ביותר הוא שהחלום מתממש בפגישה עם קהל. אבל לצד הרגעים היפים ישנם גם העול ורגשות האשם מול תור המאוכזבים, המסורבים והכועסים".
התוכניות של ניצן היו להמשיך לביים בתיאטראות השונים כאשר העול הניהולי כבר לא על כתפיו. "ביום שני היה אמור ניצן להתחיל חזרות להצגה "הרטיטי את ליבי" מאת חנוך לוין בהבימה, אולם מצבו הבריאותי הידרדר.
התיאטרון הקאמרי והתיאטרון הלאומי ‘הבימה׳ יקיימו במשותף את טקס האשכבה של ניצן. ארונו יוצב באולם קאמרי 1 ביום שני ולאחר מכן תתקיים ההלוויה בקרית שאול. ניצן הותיר אחריו אישה, רינה, ושלוש בנות.