סגור

הבימה עובר לבעלות עיריית ת"א: זיוה פתיר תעמוד בראש הדירקטוריון

התיאטרון שהגיע לגירעון של יותר מ-100 מיליון שקל, יפעל כתאגיד עירוני חדש, בכפוף לאישור משרד הפנים. העירייה מינתה דירקטוריון שבין חבריו גם המפיק מוטי רייף. נעם סמל מונה לראש מנהלת המעבר במעמד של מנכ"ל

לאחר שהגיע לגירעון של למעלה מ-100 מיליון שקל ועמד רגע לפני פירוק ואחרי חודשים של משא ומתן, תיאטרון הבימה יעבור לבעלות עיריית תל אביב-יפו ויפעל כתאגיד עירוני חדש תוך שמירה על מעמדו כתיאטרון הלאומי של ישראל, כפוף לאישור משרד הפנים.



כחלק מהשינוי מינתה העירייה דירקטוריון חדש לתיאטרון בראשו תעמוד הגברת זיוה פתיר, שכיהנה כמנכ"לית מכון התקנים וחברה בדירקטוריונים רבים. לכלכליסט נודע כי בין חברי הדירקטוריון הנוספים מטעם העירייה ומועצת העיר יהיו גם מנהל אגף התרבות בעירייה גיורא יהלום, סגנית ראש העיר מיטל להבי, היזם והמפיק מוטי רייף, מנהלת אגף קהילה דרום עלמה שירן ויו"ר מועצת העיר ליאור שפירא. עוד יכהנו - הסופרת אדיבה גפן, המחזאית והשחקנית חוה טיזזו ומזכיר המועצה הדתית של תל אביב דורון המאירי. כמו-כן מונה נעם סמל לראש מנהלת המעבר במעמד של מנכ״ל.
"זה תפקיד שצריך לקחת בחרדת קודש", אמרה פתיר בשיחה עם כלכליסט. "זה לקחת תיאטרון שקם לפני מעל מאה שנה, ערש התרבות העברית, להחזיר עטרה ליושנה ולהפוך אותו לחי, בועט רלוונטי ושורד בזכות כישורים וכישרון. אני צריכה מצד אחד להתנהל הכי שקוף ומקצועי ומצד שני לאפשר להנהלה לעבוד בלי להתערב בתכנים, כדי להבטיח שהוא יהיה התיאטרון הלאומי של ישראל וגם ישרוד.
"אני רוצה להוריד את הכובע בפני רון חולדאי שהרים את הכפפה כי הוא מבין שתיאטרון זה הלב הפועם בתרבות של עיר, וזה לא מובן מאליו. גם לשופט ולנאמנים המסורים שעשו הכל להציל את הבימה, וכמובן לנעם סמל שינצח על המלאכה. הוא כישרון גדול ומנהל נהדר ואפשר יהיה לבנות איתו תיאטרון שלא מספיק שישרוד, אלא צריך שיבטיח את התכנים המייצגים את היותו לאומי. אני מקווה לייצר אסטרטגיה ותכנית אב ולהבטיח שמצד אחד לא יהיה גירעון ומצד שני כולם יתנו את נשמתם לתאגיד הזה שניצל בנס".

2 צפייה בגלריה
זיוה פתיר על רקע תיאטרון הבימה
זיוה פתיר על רקע תיאטרון הבימה
זיוה פתיר על רקע תיאטרון הבימה
(צילום: אוראל כהן, עמית שעל)

המתווה לקליטת התיאטרון כתאגיד עירוני חדש יבטיח את התנהלותו המאוזנת לשנים הבאות לאחר עבודת מטה מול המדינה, הנאמנים והעובדים. כחלק מהמתווה ההסתדרות, שח"ם, ועדי העובדים והשחקנים בתיאטרון, משרד התרבות והספורט, הנהלת התיאטרון והעיריה, הגיעו בערב חג הפסח להבנות מוסכמות באשר לאופן קליטת עובדים ושחקנים בעתיד.
במקביל ובהמשך להחלטות בית המשפט והפעלת התיאטרון על ידי הנאמנים, העירייה הגישה בקשה למשרד הפנים להקמת תאגיד עירוני חדש שיקבל עליו את האחריות להמשך הפעילות של תיאטרון הלאומי - הבימה. לאחר קבלת אישור משרד הפנים, יוקם תאגיד חדש שיקלוט ויעסיק עובדים ושחקנים בהתאם להבנות ולהסכמים שהושגו.
ממשרד הפנים נמסר כי "בקשת עיריית תל אביב להפוך את התיאטרון הלאומי הבימה לתאגיד עירוני עדיין נבחנת על ידי משרד הפנים. האישור יינתן רק לאחר בחינת כל המרכיבים כנדרש ובכפוף לאישור התקנון המעודכן של התיאטרון".
מנכ"ל הבימה נעם סמל מסר: ״בשם משפחת הבימה ובשם מיליוני הצופים שלו מאז 1918 ועד היום, אנו מודים לעיריית תל אביב-יפו ולראשה על ההחלטה הציונית לאמץ את הבימה לחיקה ולהירתם למען התיאטרון הלאומי של ישראל".
ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי מסר: "האחריות הציבורית של עיריית תל אביב-יפו לא אפשרה לנו להניח לתיאטרון הלאומי להיסגר. בזכות הקמת הבימה החדש כתאגיד עירוני, ימשיך התיאטרון בן ה-100 להתקיים ולשמש שחקן מרכזי בשדה התרבות הישראלי. אני שמח וגאה על המהלך, ונעשה כל שביכולתנו על מנת שתיאטרון הבימה ישגשג ויפיק תוצרים משובחים".

2 צפייה בגלריה
ראש העיר תל אביב יפו רון חולדאי 15.7.19
ראש העיר תל אביב יפו רון חולדאי 15.7.19
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי
(צילום: יאיר שגיא)
שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר: ״אני שמח שלאחר שנים של משבר כלכלי וסכנת קיום אמיתית, הצלחנו להציל את התיאטרון הלאומי והוא ימשיך בפעילותו החשובה והערכית. בתום תהליך ארוך ובשיתוף עיריית תל אביב-יפו הצלחנו לשמור על קיומו של מוסד תרבותי זה, כולל במעמדו הייחודי.
"ההסכם החדש יבטיח את המשך יצירת התוכן הייחודי שלו וכן את העסקת עובדיו. היצירה התרבותית העצומה בת למעלה ממאה שנה תמשיך ותתפתח הודות להסדר החדש וחרב הסגירה מעל תיאטרון הבימה הוסר. אני מודה לעיריית תל אביב-יפו, להסתדרות, לשח"ם, לנאמנים מטעם בית המשפט, למשרד האוצר ולכל השותפים בפתרון זה״.