סגור
יבגני ברנר CRO של Scores 365
יבגני ברנר, CRO של 365scores. "יוזר מבסוט הוא הפרסומת הכי טובה שלנו" (צילום: עומר הכהן)

אפליקציית 365scores מגלה: ישראלים אוהבים כדורסל יותר מאירופאים

לאפליקציית תוצאות הספורט הישראלית 365scores יש 20 מיליון משתמשים מרחבי העולם. הנתונים שהיא אוספת מאפשרים לה למפות את מידת האהדה לענפי ספורט שונים, לפלח את הממצאים לפי ליגות, קבוצות ושחקנים - וגם למצוא את הדמיון וההבדלים בין האוהד הישראלי לאירופאי

אחת מארבע אפליקציות תוצאות הספורט הפופולריות ביותר בעולם נמצאת בבניין ישן מעל מאפייה במרכז תל אביב וגם בבניין מולו. לאפליקציית 365scores יש יותר מ־20 מיליון יוזרים ברחבי העולם שקיבלו ממנה יותר ממיליארד נוטיפקציות - בעיקר על תוצאות של קבוצתם האהודה.
האפליקציה התחילה עם ארבעה מייסדים, שבאופן די נדיר נשארו ביחד ועובדים בחברה שהקימו: עמי סירקיס (39) המנכ"ל; רועי אהרוני (37), סמנכ"ל הטכנולוגיות; יבגני ברנר (36), ה־CRO; ורועי חיומי (36), סמנכ"ל מחקר ופיתוח.
הסיפור של 365scores מתחיל בממר"ם, יחידת המחשב הראשונה שנוסדה בצה"ל. "בצבא היינו אחראים על מערכת ההתרעה של ישראל", אומר יבגני ברנר‎‎. "עבדנו ביחד עם פיקוד העורף ופתרנו איזושהי בעיה. כשהתחלנו את השירות המדינה היתה מחולקת לעשרה אזורים. נשלח טיל לאזור המרכז, מיליון אנשים היו צריכים להיכנס למקלטים באזור המרכז. היה ברור שהאיום העתידי הוא 100 טילים ביום ולא טיל אחד. היינו צריכים לחלק את הארץ למאות או אלפי אזורים שכשיורים טיל לשכונת פלורנטין אז רק בשכונת פלורנטין ייכנסו למקלטים. וצריך לדעת את זה במילי־שניות ולהתריע".


את עניין ההתרעות על אירועים - אירועים טובים, לא אירועים שהם טילים של חיזבאללה או חמאס - לקחו לאפליקציה, שמעדכנת את המשתמש בתוצאות וחדשות מעולם הספורט בזמן אמת. "חלק גדול מהמוצר הזה הוא הנוטיפקציה על התוצאות מרחבי העולם", אומר ברנר. "זה המידע הזה על כדורגל, מה שקורה במגרשים. האדג' שלנו הוא איסוף הכי מהר, סינון מהיר, הפצה מהירה. וזה מה שעשינו בצבא. יש לנו את הדאטה מכל המגרשים. עמי, מנכ"ל החברה, היה המפקד שלנו. והוא היה הרעיון. שחקן בנוער של מכבי חיפה לשעבר.
"ב־2010 הבנו שאנחנו רוצים להקים את 365. הבעיה שזיהינו היתה בתחום הפרסונלזיציה - עורך התוכן היה בוחר בשבילך את התוכן באתר. דבר שני היה נוטיפקציות בזמן אמת. היה צריך לעשות ריפרש באתר כדי לדעת מה המצב של התוצאות. המוצר הראשון היה אקסטנשן לכרום. אז אנחנו נתנו את האפשרות לקבל את הנוטיפקציות שאתה בוחר - אתה עוקב אחרי ליגות וקבוצות שאתה בוחר. אפילו שחקנים.
"עבדנו שנתיים בלי מימון במשרד בראשון לציון, ואחרי שיצרו את המוצר הראשוני גייסו 50 אלף שקל מהאנג'ל טל אלישיב. השוק מטורף וגלובלי, וחיכה למוצר עם פרסונליזציה של הנוטיפקציות".
ההשקעות האחרות הגיעו מקרן ההשקעות בהייטק ישראלי סידר, שהיא המשקיעה המובילה בחברה, ומקרן ההשקעות הרוסית לטה. הכסף הושקע בפיתוח האפליקציה למובייל, ויותר מ־99% מהיוזרים משתמשים באפליקציה במובייל. בכניסה לאפליקציה כל משתמש מקבל את האופציה לבחור את הנוטיפיקציות - מאילו ליגות, קבוצות ואפילו שחקנים. זה תורם ליוזר אבל גם לאפליקציה. "ברגע שאנחנו מבינים את האוהדים, רובם גברים בני 18 עד 34, אנחנו יודעים גם מתי הם יותר שמחים ופתוחים לקבל הצעות", אומר ברנר. "זה מעניין מאוד את המפרסמים - כי אנחנו יודעים שאחרי ניצחון של הקבוצה שלו, משתמש יהיה פתוח יותר לקבל הצעה מעניינת ממפרסם. יותר מזה, אנחנו אחת מהאפליקציות הכי מדורגות בעולם. למה? כי אנחנו מבקשים מהמשתמש שידרג אותנו כשאנחנו יודעים שהוא שמח. אז זה הטיימינג המושלם מבחינתנו לקבל דירוג".
וכל כך הרבה נתונים והעדפות של יוזרים גם יכולים לספק כמה תובנות מעניינות על אוהדי הכדורגל בעולם בכלל ובישראל בפרט. למשל רמת האינטראקציה של הישראלים מדי יום (6.93 כניסות לאפליקציה ביום) גבוהה יותר משאר העולם: 28% יותר מהאירופים (5.41) ו־25% יותר משאר העולם (5.53). זה קשור לעניין של האוהד הישראלי בליגה המקומית שלו, אבל גם בליגות אחרות ובשחקנים ישראלים בליגות אחרות (למשל היתה עלייה גדולה מאוד, של כ־15 אלף יוזרים, במעקב אחר הליגה האוסטרית לאחר החתמתו של אוסקר גלוך ברד בול זלצבורג האוסטרית). הישראלים עוקבים אחרי 11 ליגות ו־25 קבוצות בממוצע. באירופה הממוצע הוא 13 ליגות ו־21 קבוצות, ובעולם: 16 ליגות ו־28 קבוצות בממוצע.
כמו כן המשתמש הממוצע בישראל הוא "חוקר" גדול יותר מהמשתמש האירופי. מתוך המשתמשים שנכנסים מדי יום לאפליקציה 14.6% מהישראלים נכנסים לעמודי הסטטיסטיקות והנתונים. זה כמעט פי שלושה משאר העולם (5.1%).
מה אפשר ללמוד על דפוסי אהדה דרך האפליקציה? בישראל ובעולם שלוש הקבוצות המובילות הן ריאל מדריד (58% מהמשתמשים נרשמו לנוטיפיקציות שנוגעות לריאל מדריד), ברצלונה (57%) וליברפול (45). גם בעולם הן הקבוצות הנעקבות ביותר - ריאל מדריד (56%), ברצלונה 53%) וליברפול (47%). בישראל ובעולם - שלוש הליגות המובילות שאינן ליגת האלופות (הנעקבת ביותר - 75% מהמשתמשים): פרמיירליג, לה ליגה, סרייה A. כ־75% מהמשתמשים בישראל עוקבים אחרי הפרמיירליג, 61% אחרי לה ליגה ו־61% אחרי הסריה A. בעולם 66% עוקבים אחרי הפרמיירליג ולה ליגה, ו־57% אחרי הסריה A.
הישראלים מגלים פחות עניין בליגות הגרמנית (36%) והצרפתית (30%), לעומת אירופה והעולם (45% לכל ליגה). כמו כן רק 34% מהישראלים עוקבים אחרי ליגת אירופה לעומת 48% מהאירופים (44% בעולם). בישראל 3.8% מהאוהדים עוקבים אחרי ליגת המשנה לפרמיירליג, וכ־1% אחרי הלה ליגה 2 הספרדית.
הישראלים גם אוהבים כדורסל יותר מאשר האירופאים. בישראל כ־77% מהמשתמשים באפליקציה עוקבים אחרי תוצאות של כדורגל ו־15% אחרי תוצאות כדורסל, ואילו באירופה היחס עומד על 89% לכדורגל ו־3.64% בלבד לכדורסל.
מעל 200 אלף משתמשים ישראלים עוקבים אחרי מכבי חיפה, 154,000 אחרי מכבי ת"א. בעולם: 229,000 נוספו למעקב אחרי מכבי חיפה (בעיקר בזכות ליגת האלופות) ו־75,000 נוספים אחרי מכבי תל אביב. בעולם: ההצטרפות של כריסטיאנו רונלדו לליגה הסעודית הביאה למעל מיליון עוקבים חדשים מתוך האפליקציה לליגה הסעודית, וכ־720 אלף עוקבים אחרי הקבוצות השונות בליגה הסעודית.
ומה לגבי עתיד האפליקציות? "כל המאמצים שלנו מתרכזים בשיפור המוצר", מסכם ברנר. "אנחנו לא מוציאים שקל על פרסום כי יוזר שמבסוט מהשימוש באפליקציה שלנו הוא הפרסומת הכי טובה שלנו. הוא יגיד לחבר שלו, ואז 95% מהיוזרים מגיעים אלינו אורגנית - מפה לאוזן. כמו כן הרבה מהפיצ'רים שלנו מגיעים מפידבק של יוזרים. אנשים רואים כדורגל עם האפליקציה שלנו כי הם יכולים לצאת מהמשחק ולדעת מה קרה בעשרה משחקים אחרים. ואנחנו לא חוששים מתחרות כי לייצר עכשיו אפליקציה חדשה שתוכל להתחרות זה קשה. היריבים שלנו ותיקים וקשה לעשות לעשות משהו ייחודי ופורץ דרך באמת".