סגור

ארגנטינה זכתה בקופה אמריקה
הרגע הזה, של מסי על הברכיים אחרי שריקת הסיום - שווה את הכל

הוא לא היה צריך את התואר הזה כדי להיחשב לגדול בכל הזמנים אבל לשמחתם של אוהבי הכדורגל זה מה שמסי עשה אחרי שסחב את נבחרתו לזכייה היסטורית

קצת לפני הדקה ה-95, כשארגנטינה מובילה על ברזיל 0-1, השופט שרק לסיום וליאו מסי נפל על הברכיים. הוא שם את פניו בכפות ידיו ולקח לעצמו חצי שניה לפני שכל חבריו לקבוצה כיסו אותו בחיבוקים.


בדרך כלל, בשריקת הסיום של משחקי גמר, שחקנים קורסים מאושר או ייאוש איפה שהם עומדים. בגמר קופה 2021, כל הארגנטינאים ניצלו את שארית כוחם כדי לרוץ לפינה של מסי ולחגוג איתו. מה ששלו, שלו.

5 צפייה בגלריה
ליאו מסי בוכה על כר הדשא אחרי ש ארגנטינה ניצחה את ברזיל ב גמר הקופה אמריקה
ליאו מסי בוכה על כר הדשא אחרי ש ארגנטינה ניצחה את ברזיל ב גמר הקופה אמריקה
ליאו מסי על כר הדשא מיד עם שריקת הסיום, אחרי שארגנטינה ניצחה את ברזיל בגמר הקופה אמריקה
(איי פי)

"אני אהיה מאושר עבורי לזכות במונדיאל או קופה אמריקה" אמר אמיליאנו מרטינס, שוער ארגנטינה לפני הטורניר. "אבל אני אהיה מאושר עוד יותר עבור מסי".
טורניר שלא היה אמור להתקיים
טורניר קופה אמריקה 2021 לא היה אמור להתקיים בכלל בברזיל. ארגנטינה וקולומביה וויתרו על האירוח בגלל חוסר שקט חברתי ומגפת הקורונה מספר שבועות לפני שריקת הפתיחה. הטורניר גם לא ממש היה אמור להתקיים בברזיל מוכת הקורונה, שקורסת כלכלית וחברתית. הכדורגלנים לא ממש רצו לשחק בטורניר הזה, הנבחרות איבדו שחקנים ואנשי צוות לקורונה והקהל בכלל לא היה אמור להגיע למגרשים.

5 צפייה בגלריה
ליאו מסי עם קופה אמריקה ארגנטינה ניצחה את ברזיל
ליאו מסי עם קופה אמריקה ארגנטינה ניצחה את ברזיל
מסי מנשק את הגביע. 28 שנה ארגנטינה לא זכתה בתואר - עד הלילה
(איי פי)

אבל העסקנים של התאחדות הכדורגל הדרום אמריקאית התעקשו על הטורניר. והטורניר הזה, למרות המגפה הגלובלית, ייזכר תמיד כטורניר של מסי. יהיו כאלה שגם ברטרוספקטיבה יאמינו שהכל היה שווה את זה בשביל החצי שניה של מסי על הברכיים עם הפנים בתוך הידיים.
השתלטות לא עוינת על טורניר
זה היה הטורניר הבינלאומי העשירי של מסי ובגיל 34 זה היה הטורניר שהוא פשוט החליט להשתלט עליו. מסי כבש או בישל 9 מ-12 השערים של ארגנטינה בקופה אמריקה 2021. בשני שערים אחרים היה זה שמסר את הכדור למי שבישל (מה שנקרא "בישול הוקי"). השער היחיד שלא היה מעורב בו בכלל היה שער הניצחון בגמר של אנחל די מריה מבישול נהדר של רודריגו דה פול. פאן פאקט: אנחל די מריה כבש גם את שער הניצחון בגמר של נבחרת ארגנטינה עם מסי באולימפיאדת בייג'יינג 2008.
לא ניצחון מובן מאליו
זה בכלל לא היה מובן מאליו הניצחון הזה על ברזיל. זה ההפסד הראשון של ברזיל בגמר קופה אמריקה מאז 1995 (6 מ-6 עד הלילה) והפסד הבית הראשון שלהם במשחק רשמי שאינו במונדיאל מאז 1975. זה גם ההפסד הראשון של ברזיל במשחק תחרותי במארקנה מאז ההפסד בגמר מונדיאל 1950 נגד אורוגוואי. בסך הכל ברזיל הפסידה רק שני משחקים תחרותיים במארקנה.

5 צפייה בגלריה
ליאו מסי מניף את קופה אמריקה ארגנטינה ניצחה את ברזיל
ליאו מסי מניף את קופה אמריקה ארגנטינה ניצחה את ברזיל
ליאו מסי מניף את הגביע הנכסף, מוקף בחבריו לנבחרת
(איי פי)

מנגד, הפעם האחרונה שארגנטינה כבשה בגמר בינלאומי היתה בגביע הקונפדרציות 2005. הפסד 4-1 לברזיל. מאז ארגנטינה שיחקה ב-4 גמרים, 450 דקות, וכבשה 0 שערים. בגלל המאזן הנוראי הזה בגמרים ארגנטינה לא זכתה בתואר 28 שנה. בסך הכל הפסידה ב-5 הגמרים האחרונים שלה, כששניים היו נגד ברזיל. כמו כן, רק שבעה שחקנים של ארגנטינה היו בחיים בפעם האחרונה שהיא זכתה בקופה אמריקה. זכרונות מהתהילה נעלמו מאחוריי כתמי הזמן. הנבחרת הזו לא באמת עשויה מחומרים של אלופת דרום אמריקה.
יש לציין שארגנטינה אף פעם לא הפכה את החיים של מסי לקלים. הוא לא רק התמודד עם יריבים ששמו לו מטרה על הגב, הוא גם התמודד נגד התאחדות מושחתת ולא מתפקדת, לחץ היסטרי והיסטורי שמוטט אותו וםג חברים לקבוצה, ונבחרות שפתחו פער מקצועי אדיר מאומת הכדורגל השנייה הכי בכירה בדרום אמריקה.

5 צפייה בגלריה
ליאו מסי מניף את קופה אמריקה ארגנטינה זכתה אחרי הניצחון על ברזיל
ליאו מסי מניף את קופה אמריקה ארגנטינה זכתה אחרי הניצחון על ברזיל
מסי עם הגביע, ברגע של אושר מזוקק
(איי פי)

עם כל המעמסה הזו הגיעה לקופה אמריקה ואיתה על הגב מסי סחב את ארגנטינה לתואר.
"ליאו מסי לא צריך לזכות בקופה אמריקה כדי להיחשב לגדול השחקנים בכל הזמנים" אמר ליונל סקלוני, מאמנו של מסי בנבחרת, לפני המשחק. "הוא הגדול ביותר בלי קשר לתוצאה בגמר וגם היריבים שלו מזהים זאת". הוא צודק. לפי הברכות של כולם, קפטנים של נבחרות בדרום אמריקה, שחקנים מכל העולם, נראה שאין להם ספק מי זה מסי ומה הסטטוס שלו בהיסטוריה של הכדורגל.
גדול מכולם בגיל 34
מסי, בגיל 34, סיים את עונת 2020/21 ככובש המוביל בלה ליגה, הכובש המוביל בקופה אמריקה, המבשל המוביל בקופה אמריקה ועם זכייה גביע ספרדי וקופה אמריקה. זאת בזמן שהמערכת בברצלונה קרסה מריקבון מוסדי ובארגנטינה, כאמור, הוא מתמודד עם רשות כדורגל שבורה ומושחתת כבר שנים.
הוא גם לא היה צריך את העונה הזו כדי שיגדירו אותו כשחקן אגדי וחד פעמי. המספרים שלו יראו בעתיד כמו טעות. משהו לא סביר. כמו 100 הנקודות של ווילט צ'מברליין במשחק NBA.
778 משחקים במדי ברצלונה, 672 שערים, 305 בישולים. הוא כובש כל 94 דקות, מעורב בשער כל 70 דקות. כל השערים הללו הם לא רק סטטיסטיקה אישית. הם מביאים תארים: 34 בברצלונה. לא סופי.
את ארגנטינה הוא מוביל במשחקים (151), שערים (76) ובישולים (53). ועכשיו יש לו גם תואר. תואר שאין לדייגו מראדונה או פלה, אגב. שלושה תארים אם מחשיבים מדליית זהב ואליפות עולם עד גיל 20.
אם המספרים הללו לא מספיקים כדי לשכנע שאכן מדובר בגדול הכדורגלנים בכל הזמנים, אז אולי שווה להסתכל על המספרים המתקדמים יותר, שמלמדים כי אין שחקן שמקבל החלטות טובות יותר על המגרש, אין שחקן שמשפיע על הגיאומטריה של המשחק יותר ממנו, אין שחקן שמבטל יותר שחקנים ממנו על המגרש ואין שחקן שמשפיע יותר על תנועת הקבוצות היריבות יותר ממנו.

5 צפייה בגלריה
ליאו מסי עם חבריו ל נבחרת ארגנטינה שרים שמחים אחרי הזכייה ב קופה אמריקה ניצחו את ברזיל
ליאו מסי עם חבריו ל נבחרת ארגנטינה שרים שמחים אחרי הזכייה ב קופה אמריקה ניצחו את ברזיל
מסי עם חבריו לנבחרת ארגנטינה שרים ושמחים אחרי הזכייה בקופה אמריקה
(איי פי)

ואם המספרים הללו והיציבות הבלתי נתפסת הזו הם לא ראיות מספקות לקבוע שאכן מדובר בגדול הכדורגלנים בכל הזמנים אז אולי הצפייה בו ובהשפעה שלו על המשחק תעשה זאת. מעולם לא היה שחקן כל כך שלם עם הכדור. הוא עושה הכל כדי לקדם את הקבוצה שלו למטרה העיקרית של המשחק: לכבוש שערים: כדרורים, מסירות עומק, בעיטות חופשיות, רגעים של כדורגל מזוקק שאף אחד לא מייצר באותה יציבות ואיכות כמו מסי.
מסי הודה בצעירותו שכשהוא משחק עם הדמות שלו בפרו-אבולושן סוקר, זה מעניק לו ביטחון עצמי. לעיתים נראה שהוא אכן דמות במשחק מחשב מול בני אנוש. או כפי שאדוארדו גלאנו, הסופר מאורגוואי, אמר באחד מראיונותיו האחרונים: "דייגו מראדונה שיחק עם הכדור כאילו הוא דבוק לו לרגל אבל ליאו מסי משחק כאילו הכדור הוא גרב על הרגל שלו".
זה היה שווה את זה
עונת הכדורגל 2020/21 מסתיימת הערב בגמר היורו. היא מסתיימת כשעונת 2021/22 כבר התחילה עם מוקדמות ליגת האלופות. הכדורגל מטורף לחלוטין. לא נותן לכוכבים שלו מנוחה. לא נותן לאוהדים זמן. הקורונה הפכה את העונה למתישה. מפרקת. כל מי שמסביב למשחק מסיים את העונה עם הלשון בחוץ. אבל הרגע הזה של מסי על הברכיים. עם עצמו לחצי שנייה לפני שהוא מותקף באהבה והערצה של חבריו לקבוצה והעולם כולו - זה רגע שפשוט שווה את הכל.