סגור

הדרך ל־NBA של הכדורגל לא קלה - אבל משתלמת

מנור סולומון עבר לפולהאם הלונדונית, ועשה צעד חשוב בפיתוח הקריירה שלו. ואילו ההצלחה של פולהאם, בסך הכל עולה חדשה לפרמיירליג, לגבור במירוץ הזה על קבוצות גדולות שמשחקות בליגת האלופות, מלמדת עד כמה גדול הפער בין הליגה האנגלית העשירה והכישרונית לבין שאר הליגות באירופה

מנור סולומון היה יכול להיות בריאל מדריד. זה נשמע כמו הגזמה אבל כנראה רק ענייני בירוקרטיה מנעו ממנו להיות באקדמיה של אלופת אירופה. סולומון, בקושי בן 16, הרשים נגד נבחרת ספרד בשלב העילית בטורניר נוער של אופ"א.סקאוט של ריאל מדריד התלהב, פנה לנציגיו, ורק בגלל שעדיין לא קיבל את הדרכון הפורטוגלי שלו, לא היה יכול להשלים את המעבר. סולומון גרם לעניין רב גם במנצ'סטר סיטי ונציגיו ישבו עם פיל רובינסון, האחראי על הסקאוטינג הבינלאומי. זה קרה ב־2018, כשמנור היה בן 19. בסוף הגיעה שאחטר דונייצק, שהגישה למנור ולמכבי פתח תקווה את ההצעה הטובה ביותר, ולא פחות חשוב גם מקום בהרכב של קבוצה בליגת האלופות.
את הבמה שקיבל בליגת האלופות סולומון ניצל היטב עם שערים נגד ריאל מדריד ואינטר. באוקראינה הוא נחשב לאחד המכדררים היעילים ביותר. הנתונים המתקדמים לימדו שמדובר בשחקן שיכול לייצר אימפקט מיידי בהתקפה, בכל רמה. ובאירופה הבינו את זה. כל קבוצה בכירה מכירה אותו, וקבוצות כגון ויאריאל, פרנקפורט, נאפולי, אייאקס וארסנל עקבו אחריו.
את היציאה מאוקראינה תכננו בפמליה של סולומון הרבה לפני המשבר במדינה. המטרה היתה הפרמיירליג, והעובדה שקבוצות כגון ארסנל יצרו קשר עם סוכנו של מנור, שלומי בן עזרא, לימדה שהסיכוי שסולומון אכן ינחת בפרמיירליג הוא גדול. שמו של סולומון הוזכר גם בהקשר של לידס, אסטון וילה ואטאלנטה האיטלקית אבל בפמליה של השחקן הישראלי כיוונו לקבוצה לונדונית ולשם כך הובא לתמונה פיני זהבי, סוכן־העל הישראלי, שיודע לסגור עסקאות גדולות ומסובכות.
פולהאם היתה המחזרת הרצינית ביותר. בנובמבר כבר יצרה קשר עם שאחטר דונייצק כדי להביא בינואר את סולומון בהשאלה עם אופציית רכישה בתום העונה ב־15 מיליון יורו (רק אם תעפיל לפרמיירליג).
סולומון וסוכנו התלהבו מהאפשרות לעלות עם מוליכת הצ'מפיונשיפ לפרמיירליג, אבל הדברים לא הסתדרו מול שאחטר. גם אדו, המנהל המקצועי של ארסנל, מחבב מאוד את סולומון, אבל המאמן, מיקל ארטטה, העדיף אופציות אחרות.
עם תחילת המשבר באוקראינה מחירו של סולומון צנח באופן מיידי, כמו של כל שחקן במדינה. חברת אנליסטים שעבדה עמו ועם סוכניו הצביעה על כמה קבוצות אידיאליות לסולומון, מבחינת נתונים וסגנון משחק. פולהאם היתה אחת מהקבוצות המתאימות ביותר לישראלי הבינלאומי.
וכך, אחרי שהצליח לצאת מאוקראינה לפולין – זה גם היה סיפור – התחיל משא ומתן בין פולהאם לדונייצק. גם טורינו האיטלקית, פרנקפורט הגרמנית, ויאריאל הספרדית וקלאב ברוז' הבלגית הגישו הצעות לשאחטר. תחילה כולן היו הצעות קטנות מדי עבור שאחטר. לאחרונה גם אייאקס הביעה עניין בסולומון, אבל הגיעה מאוחר מדי.
ברוז' רצתה את סולומון מפני שעמדה למכור את נואה לאנג, הכוכב הגדול ההתקפי שלה. הקבוצה הבלגית היתה כל כך להוטה על סולומון שהיא אף הגישה לו הצעה גבוהה יותר מפולהאם אחרי שהוכרז כי יצטרף אליה. לפי הערכות בבלגיה, ברוז' הציעה לסולומון כ־2 מיליון יורו נטו בעונה אחרי שכבר סיכם על שכר של 1.5 מיליון יורו נטו בפולהאם.

1 צפייה בגלריה
שחקן הכדורגן מנור סולומון במדי קבוצתו שחטאר דונייצק
שחקן הכדורגן מנור סולומון במדי קבוצתו שחטאר דונייצק
מנור סולומון במדי שחטאר דונייצק
(צילום: AP)
המשא ומתן בין פולהאם לשאחטר היה מה שעיכב את החתימה. שאהיד קאהן, הבעלים של פולהאם, ובנו, טוני, אולי שווים יותר מ־7.5 מיליארד דולר, אבל הם אוהבים לצאת מורווחים במקסימום בכל משא ומתן בכמה מאות אלפי דולרים. ההסכם כמעט עלה על שרטון בגלל התעקשות של פולהאם לא לשלם מעבר ל־7 מיליון יורו ולאפשר אחוז מהמכירה הבאה של סולומון.
אבל עבודה של סוכניו של סלומון, לחץ רב מצד המאמן מרקו סילבה – שמאוד רצה את סולומון כבר בנובמבר – ואפילו לחץ מהאוהדים של פולהאם (שהביעו ומביעים התלהבות רבה מהצטרפותו, לפחות לפי הבלוגים והפוסטים במדיה החברתית) הובילו לכך שנחתם ההסכם.
שאחטר דונייצק תקבל 7.5 מיליון יורו ובנוסף 15% ממכירתו הבאה של סולומון. לפי מקורות באנגליה, ההסכם שווה 5 מיליון ליש"ט (5.76 מיליון יורו) במזומן ועוד 2.7 מיליון ליש"ט, תוספות תלויות הופעות וביצועים. יש לציין שפולהאם מכרה את פאביו קארבליו, השחקן ההתקפי הצעיר שלה, לליברפול עבור סכום של כ־5 מיליון ליש"ט, כך שרוב עלותו של סולומון, שבעצם מגיע כמחליפו של קארבליו, כוסתה. בפולהאם סולומון יהיה אחד מששת השחקנים בעלי השכר הגבוה ביותר – לצד שחקנים כגון אלכסנדר מיטרוביץ', מלך השערים שובר שיא השערים בצ'מפיונשיפ, והארי ווילסון, אחד השחקנים הצעירים המוכשרים ביותר בבריטניה.
בסביבתו של סלומון רואים בפולהאם מקום אידיאלי ובמה אידיאלית. לונדון - על כל המשמעויות שלה, הקהילה היהודית והישראלית שבה - היתה תמיד היעד המועדף על סולומון ומשפחתו, והוא בונה על כך שיש לו איפה להשתפר ועובד צמוד עם אנליסט. סולומון רואה בפולהאם כבמה טובה יותר מברוז' ומקפצה משמעותית יותר לקבוצות גדולות יותר.
אבל, חשוב לציין, כדורגלנים רבים רואים בפרמיירליג כמקום הטוב ביותר עבורם, עבור הקריירה שלהם וגם עבור חשבון הבנק שלהם. הדומיננטיות הכלכלית של הפרמיירליג מעולם לא היתה ברורה יותר. כרגע אנחנו בעידן שבו לסטר סיטי יכולה להתחרות נגד מילאן על כישרון כמו נואה לנג מקלאב ברוז'. קבוצת אמצע טבלה אנגלית יכולה להתחרות עם האלופה האיטלקית על שחקנים, ועולה חדשה לפרמיירליג יכולה למשוך כישרון מכמעט כל קבוצה בליגת האלופות בגלל הכסף.
בעונה שעברה אלופת ספרד וסגניתה היו הקבוצות היחידות שהכניסו יותר מזכויות שידור מאשר הקבוצה במקום האחרון בפרמיירליג. בפרמיירליג, קבוצה במקום האחרון תכניס כ־98 מיליון ליש"ט מזכויות שידור בלבד בעוד אלופת הבונדסליגה תכניס 92 מיליון ליש"ט ואלופת הליגה האיטלקית תכניס 74 מיליון ליש"ט. קבוצת מרכז טבלה מהפרמיירליג תכניס מזכויות שידור פי 2.5 יותר מקבוצה שבין ארבע הראשונות באיטליה. הסכומים האלה מצטברים, מדי שנה, והופכים לפערים בלתי ניתנים לסגירה.
קבוצות הפרמיירליג יכולות לרכוש נכסים שקבוצות פאר בספרד או איטליה לא יכולות לחלום עליהם אפילו. זה לא רק מאפשר לקבוצות באנגליה לרכוש כישרונות־על מקבוצות ברחבי אירופה אלא גם מאפשר להן לרשום עליהם רווחים נאים במכירה – לעטוף אותם במעטפת הטובה והמקצועית ביותר ולהשביח את השחקנים כנכסים.
עד כמה זכויות השידור מאפשרות את הדומיננטיות הזו של הפרמיירליג בשוק ההעברות? הכנסות מזכויות שידור למשחק בפרמיירליג עומדות על 8 מיליון ליש"ט. יותר מפי 2.6 מאשר בבונדסליגה. יותר מפי 3.6 מאשר בספרד. קבוצה כמו פולהאם יכולה להכניס יותר מאשר כל הליגה ההולנדית מזכויות שידור. סביר להניח שתכניס לפחות פי 4 יותר מאשר קבוצה כגון טורינו. ברוז', גם עם כספים מליגת האלופות, לא יכולה להתקרב להכנסות של פולהאם. "תמיד מדברים על הסופרליג וזה טוב שהיא לא קרתה בפורמט שרצו", אמר אוליבר קאהן, יו"ר באיירן מינכן. "עם זאת, אפשר לומר שהפרמיירליג בדרך הבטוחה להיות סופרליג. אנחנו בהחלט מדברים על זה".
זה כבר לא מוטל בספק. הפרמיירליג היא הליגה הבכירה ביותר, העשירה ביותר, העמוסה בהכי הרבה כישרונות – שחקנים ומאמנים – ועם הכי הרבה בעלי קבוצות מיליארדרים, שיכולים להשקיע בנכסים מניבים כגון מחלקות סקאוטינג נדירות, מחלקות תקשורת עצמאיות, אצטדיונים, מתקני אימונים וכו'. שחקנים שכבר נכנסו לפרמיירליג, יגלו שהרבה יותר קל למצוא קבוצה חדשה בפרמיירליג - בטח אם הם הצטיינו או אפילו הראו פוטנציאל להצליח בליגה. ברגע שאתה נכנס למועדון הזה, הסיכוי שלך להישאר בו גבוה למדי.
מנור סולומון הגיע לליגה שהיא דה־פקטו ה־NBA של הכדורגל. והוא מתכנן להישאר שם כמה שיותר עונות.