סגור

למצוא את הקבוצה המושלמת למנור סולומון עם דאטה

הסטארט-אפ הישראלי-ספרדי-אנגלי, Fe fútbol, יודע ליצור התאמה בין מועדונים לשחקנים, לפי צרכים ודרישות שהוגדרו מראש בהתבסס על ניתוח מידע ומודלי חיזוי. האם זה יעזור לקשר של שאחטר דונייצק לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר לקריירה שלו ויעזור גם לשחקנים אחרים באוקראינה?

מנור סולומון, קשרה בן ה-22 של שאחטר דונייצק ונבחרת ישראל, מחפש מקום עבודה חדש. בגלל המצב באוקראינה הוא יכול לעבור לקבוצה חדשה במחיר מופחת מאוד ממה ששאחטר רצו עליו לפני העימות הצבאי.
לסולומון יש הצעות מקבוצות בליגות בכירות, כולל מקבוצות שרק לאחרונה מכרו שחקנים בעשרות מיליוני יורו, אבל לא כולן מוכנות לשלם מיליונים כרגע - הסיטואציה הכלכלית, בגלל הקורונה, הפכה כל השקעה ברכש לקשה יותר - ומנור, בעצמו, לא מעוניין לקפוץ על כל הזדמנות. זה חכם. שחקן במצבו של מנור צריך לחשוב היטב על הצעד הבא שלו. סולומון צריך לחשוב אם הוא מגיע למקום טוב עבורו - לא רק ברמה האנושית אלא גם ברמה הטקטית. הוא צריך לדעת אם סיטואציית הכדורגל תהיה טובה עבורו או שהוא צריך לעשות התאמות גדולות מדי בשביל שתתאים לו.
1 צפייה בגלריה
שחקן הכדורגן מנור סולומון במדי קבוצתו שחטאר דונייצק
שחקן הכדורגן מנור סולומון במדי קבוצתו שחטאר דונייצק
הכדורגן מנור סולומון במדי קבוצתו שחטאר דונייצק
(צילום: EPA)
למשל, שון ווייסמן והאיכויות שלו היו מושלמים לכדורגל האוסטרי או הגרמני, אבל לכדורגל הספרדי הוא פחות מתאים. וזה נראה בסטטיסטיקות האישיות שלו.
בדרך כלל, החישובים והשיחות על התאמת שחקן לקבוצה מסוימת נעשים על ידי האנליסטים של הקבוצות שמתעניינות בשחקן, אבל לפעמים השחקנים עצמם צריכים למצוא את המקום המושלם עבורם. ולכאן נכנס לתמונה סטארט-אפ חדש, שייסדו אנליסטים מישראל, אנגליה וספרד, בשם Fe fútbol.
מדובר בסטארט-אפ שמשתמש, ב"אלגוריתם אשר יאפשר באמצעות בינה מלאכותית, חיתוכים סטטיסטיים פורצי דרך, אשר יהפכו את התאמת השחקן לשיטת משחק בקבוצה המיועדת למבוססת דאטה ותאפשר התאמה טובה יותר בין שחקן לקבוצה". לפי אנשי הסטארט-אפ: "האלגוריתם הזה יעשה עבור השחקן התאמה מושלמת להמשך הטיפוס שלו בקריירה מצד אחד, ומצד שני יחסוך למועדונים חודשים של צפייה, נסיעות של בעלי מקצוע והכי חשוב יחסוך סיכונים של עשרות מיליוני יורו למועדונים שלפעמים יורדים לטמיון בגלל התאמות מוטעות של שחקנים".
האלגוריתם רשום בבית הקניין הרוחני במדריד כבר חמש שנים והחברה מיוצגת על ידי משרד עורכי הדין יגאל ארנון ושות'.
אז מה המוצר עושה בעצם? לוקחים את הנתונים של סולומון - כ-30 קטגוריות כגון כדרורים, אחוזי הצלחה בכדרורים, מסירות, חילוצי כדור, xG ועוד - מכניסים לקונטקסט טקטי ואז רואים עד כמה הוא מתאים לנתונים ולמערכים של הקבוצה המתעניינת.
שחקן, כל שחקן, צריך סט כישורים אישיים בסיסיים בשביל להצליח ברמה הגבוהה. הוא גם חייב לרצות לעבוד קשה והוא חייב לדעת להיות חלק מקבוצה. ובשביל להצליח בגדול הוא צריך להתאים לתבניות תנועה ומסירה של קבוצתו. הוא צריך להתאים לשחקנים סביבו. הוא צריך להשתלב בתרבות מסוימת ובחדר הלבשה מסוים. שחקן יכול להיות המכדרר הכי טוב בעולם (וסולומון לפי הנתונים הוא אחד המכדררים הכי טובים בעולם), אבל אם הוא מגיע למועדון בו המאמן לא רוצה ששחקנים יכדררו יותר מחמישה מטרים, אז אף אחד לא יידע שהוא המכדרר הכי טוב בעולם.
דאטה, יותר מתמיד, מסייעת להתאים את האינדיבידואל בתוך המערכת. יש היום כל כך הרבה נתונים ומערכות שאוספות בשנייה אחת 15 או יותר נקודות מידע על מיקום הכדור והשחקנים - כמות הדאטה באמת בלתי נתפסת. קבוצות חכמות משתמשות בחוקרים ומדעני ביג דאטה כדי לעלות על נתונים שיסייעו להן להשיג יתרון בתעשיית הכדורגל. למשל מעסיקים מומחים במציאת דאטה על חללים שנוצרים על המגרש או מחפשים נתונים שמלמדים על רמת ההתאמה של שחקן מסוים לקבוצה כדי שיסייעו בשוק העברות השחקנים. אבל שחקנים חכמים עושים את הבדיקות גם - עבור עצמם. זה, למשל, מה שקווין דה בריינה עשה לפני שחתם על חוזה ארוך טווח עם מנצ'סטר סיטי. ממפיס דפאיי מצא את ליון בסיוע דאטה מתקדם גם.
לפי Fe fútbol הפלטפורמה שלהם היא חכמה במיוחד ביצירת התאמה אישית בין מועדונים לשחקנים, לפי צרכים ודרישות שהוגדרו מראש "בהתבסס על אלגוריתמיקה המשלבת ניתוח מידע ומודלי חיזוי, ביחד עם ניסיון ועין אנושית מיומנת של אנשי סקאוטינג וותיקים".
בסביבתו של סולומון התרשמו מהדו"ח של Fe fútbol.
אז למי מתאים סולומון? אי אפשר לחשוף את הדו"ח שהכינו ב-Fe fútbol עבור הישראלי אבל הוא לא מתאים לרוב הקבוצות הספרדיות (הוא קיבל הצעה גדולה מאחת לאחרונה) וגם לא מתאים לקבוצות איטלקיות מסוימות. עם זאת, יש התאמה גבוהה מאוד לקבוצת בונדסליגה (וליגת אירופה) בכירה וכך גם לאחת מהקבוצות הגדולות ביותר בצרפת.
לפי הנתונים, בקבוצה המדוברת מהליגה הצרפתית הוא יכול לכבוש פי 1.6 יותר שערים מאשר בשאחטר, הוא גם יוכל לרשום פי 1.16 יותר כדרורים וליהנות מפי 1.85 יותר התקפות מתפרצות. בקבוצה האיטלקית שנבדקה, סולומון יכבוש פחות מאשר באוקראינה - ובאופן משמעותי - וגם יכדרר פחות (באחוזי הצלחה פחותים יותר), יקבל פחות כדורים ויצליח לייצר פחות הזדמנויות הבקעה. בקבוצה הגרמנית, לעומת זאת, מנור יכול ליהנות מפי 2.25 יותר התקפות מתפרצות אך בגלל הדרישות של הקבוצה משחקני הכנף יגיעו להרבה פחות הזדמנויות הבקעה ויקבל הרבה פחות נגיעות בכדור מאשר באוקראינה, איטליה או צרפת.
אגב, לסולומון יש הצעות גם מאנגליה אבל מעבר לאנגליה עכשיו משמעותו הוא שהוא לא ישחק עד תחילת העונה הבאה.
האם Fe fútbol יכולים לסייע גם לשחקנים אחרים באוקראינה ורוסיה כרגע ובכלל? זו בהחלט אחת המטרות הראשיות של הסטארט-אפ כרגע - שקידם את השקתו כדי לסייע לשחקנים באוקראינה. "המערכת יכולה להיות הפתרון להוציא את השחקנים מאוקראינה לישראל ולעולם כולו, למקום המתאים ביותר עבורם".