סגור

איזו ליגה הכי "קשה", והאם זה עוזר לקבוצות בה לזכות בצ'מפיונס

ב-SkillCorners, האוספת נתונים בתחום הכדורגל, בדקו איזו ליגה אירופית אינטנסיבית יותר, ובחנו 250 משחקים בחמש הליגות הבכירות. המסקנה: כדי לזכות בליגת האלופות צריך לשחק בקצב של הפרמיירליג

ב-SkillCorners, חברת איסוף הנתונים מכדורגל, ניסו להבין איזו ליגה אירופית אינטנסיבית וקשה יותר. בשביל להגיע למסקנה הזו ניתחו יותר מ-250 משחקים בכל אחת מחמש הליגות הבכירות (בסביבות 20 משחקים לשחקן).


הם בדקו:
- מרחק הליכה של שחקנים
- מרחק ריצה (בין 4 ל-5.5 מטרים לשנייה)
- מרחק ריצה מהירה (בין 5.5 מטרים לשנייה ל-7.0 מטרים)
- מרחק ספרינט מהיר (עד 7.0 מטרים לשנייה לזמן ספציפי)
- מרחק ספרינט אינטנסיבי (מעל 7.0 מטרים לשנייה לזמן ספציפי)
- מהירות שיא של ספרינט (ספרינט שמהיר יותר מ-99% מהספרינטים האחרים של השחקן)
- פעולות אינטנסיביות (תאקלים, קפיצות לכדור, מאבקים על הכדור וכו')

מה שהם גילו זה שמשה סיני צדק. יש כדורגל ויש כדורגל אנגלי.

2 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 18.11.21 בן ווייט במדי ארסנל אדומים פורץ דרך שחקני אסטון וילה במשחק פרמיירליג
מוסף שבועי 18.11.21 בן ווייט במדי ארסנל אדומים פורץ דרך שחקני אסטון וילה במשחק פרמיירליג
בן ווייט במדי ארסנל פורץ דרך שחקני אסטון וילה במשחק פרמיירליג
(צילום: AFP)

בפרמיירליג רצים יותר ספרינטים והרבה יותר מטרים בספרינט מאשר כל ליגה אחרת. לשם השוואה, בפרמיירליג שחקן ממוצע ירוץ 176 ספרינטים על פני כ-2,500 מטרים במספר המשחקים שנמדדו. בספרד, הליגה השנייה הכי אינטנסיבית רצים 167 ספרינטים כשהממוצע הוא פחות מ-2,400 מטרים לשחקן. בצרפת, למשל, שחקן ירוץ רק 146 ספרינטים על פחות מ-2,220 מטרים. מבחינת פעולות אינטנסיביות, בפרמיירליג שחקן ממוצע יבצע קרוב ל-60 פעולות אינטנסיביות - בערך 9% יותר מאשר הליגה הספרדית. באיטליה יבצעו 57 פעולות אינטנסיביות - יותר מאשר ספרד - אבל שחקן ממוצע בסריה A ירוץ 581 ריצות במהירות גבוהה, 10 פחות מהשחקן הממוצע בפרמיירליג.
מבחינת ספרינטים, השחקן הממוצע בסריה A ירוץ 160 ספרינטים, 16 פחות משחקן פרמיירליג. בקיצור, בפרמיירליג רצים והולכים יותר מכל ליגה אחרת מלבד האיטלקית, רושמים יותר ריצות במהירות גבוהה מכל ליגה אחרת וגם רצים יותר ספרינטים מכל ליגה אחרת. בנוסף, השחקנים באנגליה עושים את הכל על פני יותר מטרים וגם מבצעים יותר פעולות אינטנסיביות. ואם שמים את כל הליגות בגרף שעל ציר ה-Y יש את מהירות השיא של הספרינט הממוצע ועל ציר ה-X נמצאות מספר הפעולות האינטנסיביות, אז הפרמיירליג נמצאת גבוה בפינה הימנית, בעוד ששלוש הליגות הבכירות אחריה רחוקות ממנה במרכז הגרף והליגה הצרפתית בקצה השמאלי של הגרף.
קשה, קשה
לא סתם שחקנים ומאמנים שהגיעו לפרמיירליג סיפרו על קושי פיזי משמעותי בחודשים הראשונים שלהם בליגה. "יש הבדל עצום בין הליגות, עצום" אמר פליפה אנדרסון, שהגיע מלאציו לווסטהאם. "בעשרת המשחקים הראשונים שלי בליגה האנגלית, פשוט לא יכולותי לשרוד יותר מ-70 דקות על המגרש בגלל האינטנסיביות". "הפרמיירליג שונה מאוד" אמר טימו ורנר, שהגיע מלייפציג לצ'לסי. "מעולם לא שיחקתי מול בלמים כל כך גבוהים ומאסיביים" וחברו הגרמני לקבוצה, קאי האברץ, הוסיף: "בפרמיירליג אין לך זמן על הכדור ואתה מבלה הרבה יותר זמנים בספרינטים. המשחק הרבה יותר פיזי ואגרסיבי . זה פשוט שונה לחלוטין מאשר בבונדסליגה. לא ידעתי שזה יהיה ככה אז לקח לי זמן להתרגל לזה".
"אולי באיטליה רצים יותר אבל בפרמיירליג רצים הרבה ומאוד איכותי" סיכם מאוריציו סארי, מאמן לאציו כיום ומאמן צ'לסי לשעבר.
ב- SkillCorners בדקו גם אם בליגת האלופות וליגת אירופה האינטנסיביות גבוהה כמו בפרמיירליג. ליגת אירופה לא שונה מהליגות הבכירות האחרות אבל ליגת האלופות קרובה מאוד לפרמיירליג בגרף הנ"ל - וזה כי קבוצות בספרד, צרפת, איטליה וגרמניה, מעלות את האינטנסיביות באירופה בעוד שהקבוצות של הפרמיירליג נותרות, יחסית, באותה רמת אינטנסיביות. לפי הנתונים של החברה, שחקנים בקבוצות בליגת האלופות עושים 20% יותר מטרים בספרינטים מאשר בליג1 הצרפתית, 17% יותר מאשר בבונדסליגה וכ-10% יותר מאשר בסריה A ובלה ליגה. "אחת מהמטרות שלי היא שנוכל לשחק באינטנסיביות מלאה במשך 90 דקות - זה מה שאני דורש מהשחקנים שלי בגלל שזה מה שצריך בליגת האלופות" הסביר אריק טן האח, מאמן אייאקס, את התופעה.

2 צפייה בגלריה
משמאל לאוטרו מרטינז אינטר מילאן אדרסוני סלרניטנה משחק סריה A
משמאל לאוטרו מרטינז אינטר מילאן אדרסוני סלרניטנה משחק סריה A
משמאל: לאוטרו מרטינז אינטר מילאן, אדרסוני סלרניטנה. משחק סריה A מילאן נחותה ביחס לליברפול בשמינית גמר ליגת האלופות
(AP)

אם תהיתם מדוע אינטר מילאן, אלופת איטליה שנמצאת העונה בצמרת הגבוהה של הסריה A, נראית כל כך נחותה ביחס לליברפול בשמינית גמר ליגת האלופות, זה בעיקר בגלל שהאיטלקים פשוט לא רגילים לקצב בו ליברפול משחקת מדי שבוע. נגד ליברפול זה בכלל בולט כי ביחד עם באיירן מינכן, היא הקבוצה שמבצעת את רוב הפעולות האינטנסיביות כשהיא ללא הכדור (כלומר, בעיקר לחץ).
אז פריז סן ז'רמן, למשל, צריכה לעשות קפיצה משמעותית באינטנסיביות כשהיא מגיעה לשחק בליגת האלופות ואולי בגלל זה קבוצות הולנדיות או פורטוגליות שמגיעות גבוה בליגת האלופות, עשויות להתקשות במשחק בזירה המקומית שבא אחרי. האם קבוצות פרמיירליג נהנות מהיתרון הפיזי הזה? אולי. כרגע, לפחות, זה נראה שכן. קבוצות פרמיירליג הן הפייבוריטיות להעפיל לגמר וב-3 מ-4 הגמרים האחרונים היו קבוצות אנגליות, כולל גמר כל אנגלי.