סגור
שחקני מיינץ
שחקני נבחרת מיינץ (צילום: רויטרס)

מועדון הבונדסליגה מיינץ פיתח את השיטה הנכונה לאמן מאמנים

מיינץ - מועדון הבונדסליגה הצנוע, ייצר חלק ממאמני הכדורגל הטובים באירופה כיום, וזה לא במקרה. הסלוגן הרשמי של המועדון הוא "החלום שלנו חי" והמקצועי הוא "המאמן לפני השחקן", לכן לא פלא שטיפוח המאמנים והבאתם לטופ האירופי זה דבר שבשגרה

מועדונים רציניים עובדים לפי חזון, שלעתים מתבטא בסלוגן של המועדון. במכבי חיפה, למשל, הסלוגן הוא "האדם לפני השחקן", בהפועל תל אביב בכדורסל הסלוגן הוא "רגש שלא נגמר", בבאיירן מינכן הסלוגן הוא Mia San Mia (אנחנו מי שאנחנו) ובארסנל הסלוגן הוא "ניצחון דרך הרמוניה". אבל אם הסלוגן נשאר ברמת סלוגן הוא לא שווה הרבה. תוכן הסלוגן צריך לייצג את המועדון ולהיות מיושם בדרכי פעולה שלו.
במועדון הבונדסליגה הצנוע מיינץ 05 שבגרמניה, הסלוגן הרשמי הוא "החלום שלנו חי" והמקצועי הוא "המאמן לפני השחקן" - שני הסלוגנים קשורים זה בזה.
המועדון הוקם על ידי יהודי בשם אויגן סלומון (בשנת 1905 ומכאן השם 05) וממוקם בעיר בסדר גודל של חיפה. רק בשנת 1988 הפך המועדון למקצועני ובשנת 2003/4 העפיל לבונדסליגה לראשונה. מאז, הקבוצה תקעה יתד בליגה הבכירה הגרמנית.
עבור ראשי מיינץ 05 זה מאוד ברור שאין להם את האפשרות להתמודד עם הכסף הגדול והמסורת של היריבים שלהם לליגה. הם חיפשו דרך מקורית להתמודד עם האתגר. להפוך לפס ייצור של שחקנים זה לא ייחודי ולא מעניק יתרון יחסי, כך גם גיוס כספים מגורמים חיצוניים או השקעה גדולה בתשתיות. וכך התגבשה לה תפיסה שבמרכזה "המאמן עומד לפני השחקן" והסלוגן שיש לו השלכות רבות על תפקוד המועדון לאורך שנים. ככה, בעצם, הגיעו לתפיסה החדשנית: המאמן לפני השחקן.
בביקורי התכופים במיינץ, אני נפגש עם יו"ר המועדון סטפן הופמן, נשיא הכבוד הראלד שטרוץ והמנהל הספורטיבי מרטין שמידט. כולם פועלים לפי אותה תפיסה. כך גם בו סוונסון, המאמן של הקבוצה הבוגרת שטופח ב"מרכז האימונים ההישגי של מיינץ 05" (האקדמיה של מיינץ - לשחקנים ומאמנים).
סוונסון, מאמן מיינץ, הוא המאמן הנוכחי בשורה ארוכה של מאמנים מעולים שצמחו וגדלו במיינץ. יורגן קלופ, תומאס טוכל, מרטין שמידט וסנדרו שוורץ. סוונסון מועמד בימים אלו לתפקידים במועדונים בכירים יותר ממיינץ. במיינץ אמנם רוצים שסוונסון ישאר במועדון אבל יש להם כבר תוכנית להחלפתו.
1 צפייה בגלריה
מאמן מיינץ בו סוונסון
מאמן מיינץ בו סוונסון
מאמן מיינץ בו סוונסון
(צילום: רויטרס)
מי שאחראי על התהליכים במועדון - היו"ר, המנהל הספורטיבי והצוותים המקצועיים הקבועים - יודעים שיש להם מחליף בתוך המועדון. לתפיסתם, מאמן שעובד לאורך שנים במועדון, בדיוק כמו שחקן שגדל במועדון, חייב להיות קשוב לדרכי המועדון ויידע טוב יותר להוציא את המיטב מהקבוצה הבוגרת של המועדון. לפי אנשי המועדון "המאמן חייב להיות מזוהה עם ערכי המועדון והמתודות של המועדון. זה הבסיס להצלחה ארגונית וקשה מאוד למצוא מישהו חיצוני שיתאים".
התפיסה, כאמור, אינה אילתור של רגע. יש כמה נקודות ותפיסות עיקריות ליישום "המאמן לפני השחקן":
1. שרשרת ניהולית עם רקע מקצועי
יו"ר המועדון היה המנהל המקצועי של האקדמיה והמנהל הספורטיבי היה מאמן בבונדסליגה . שניהם אנשי מקצוע ניהוליים/ מקצועיים ומבינים לעומק את התפיסה שיש להשקיע במאמנים העתידיים. הם נמצאים מדי יום במועדון ומעניקים סיוע וייעוץ לכל מאמן בכל שכבת גיל.
2. לכל מאמן יש עתיד במועדון
הפירמידה במיינץ היא כזו שמאפשרת מעבר מאימון ילדים לאימון נערים ונוער ועד לאימון קבוצת המילואים והקבוצה הבוגרת. אם אתה טוב מספיק לאמן את הילדים במיינץ, יש לך את הדרך ואת האפשרות להיות מאמן הבוגרים (תלוי בהתקדמות שלך כמאמן).
3. סקאוטינג שיטתי
יש מעקב אחרי מאמנים ברדיוס של 80 ק"מ מהמועדון, ובכל הגילאים - באימונים ובמשחקים. המטרה היא טיפוח ופיתוח המאמן ברוח המועדון. ו"חומר הגלם" משמעותי להצלחת הטמעת הפיתוח. עבור המאמנים במיינץ, האימון הוא העבודה שלהם והעיסוק העיקרי שלהם. זה משתקף בשכרם.
4. מערכת הכשרה פנימית מתקדמת וממוחשבת
המאמנים מקבלים פידבק על עבודתם על בסיס יומי, שבועי וחודשי. ההכשרה היא תמידית. העבודה מתוכננת והבקרה נעשית על ידי המועדון. כל אימון ומפגש מצולם - בכל הגילאים. צוותים של המנהל המקצועי מבקרים באימונים מדי יום.
5. סקאוטינג והדרכה של מאמנים במועדונים המרוחקים
למיינץ יש "מועדוני לווין" שנמצאים בקשר קבוע עם המועדון בפעילויות שונות - מקצועיות אבל גם חברתיות. מועדוני הלווין הללו עוזרים למצוא שחקנים במקומות נידחים אבל גם מאפשרים להתחיל לטפח כישרונות אימון בגיל צעיר יותר.
6. המאמנים מטפחים כדורגלנים, לא לתפקידים ספציפיים
מאמן במיינץ מקבל משימה: לפתח יכולות אישיות גבוהות לשחקנים צעירים בלי קשר לשיטת משחק שלו או של מישהו ספציפי. בגילאים בוגרים יותר, כל שחקן צריך "להתמקצע" בשני תפקידים לפחות כך שהוא יהיה מגוון יותר ויתאים ליותר מערכים וקבוצות.
7. יש הרבה מקום ליצירתיות
כל מאמן נדרש להשקיע 50% מזמנו ביישום תוכנית האימון של המועדון (לפי גילאים) ו-50% מזמנו הוא צריך לפתח תרגילים שיסייעו לשחקניו לפתח יצירתיות ואינטליגנציית משחק. בהשתלמויות תכופות, המאמן מקבל כלים שיסייעו לו ליישום ופיתוח. הוא נבחן לפי ביצועיו באימונים, לפי היצירתיות שהוא מראה והדרך שבה הוא מיישם את לימודיו באימונים.
8. התמודדות עם לחץ
המועדון מאמין בתפקוד במצבי לחץ (לחץ טקטי, לא מנטאלי). המאמן מקבל כלים לפיתוח משחק שכזה וגם הדרכה לאימון התמודדות בלחץ (תרגילים, שיטות, טכניקות וכו'). הכל מותאם לגיל השחקנים ויש לציין שמגיל 9 עד 14 הדגש הוא לא על טקטיקה אלא על אלמנטים שיסייעו לשחקנים ללמוד טקטיקה בהמשך הקריירה שלהם. השחקנים ילמדו לקרוא את הסיטואציה שמולם, ילמדו לזהות יתרון מספרי ולשחק בשטח קטן.
9. סיוע מדעי
לאורך כל הזמן שלהם במועדון, המאמנים מקבלים עזרה וליווי מדעי של מומחים (במדעי האימון). לכל צוותי היום, בכל גיל, יש גישה למחקרים, מכשור מיוחד לאיסוף ועיבוד נתונים ומדעני ספורט. התפיסה היא "מי שאוהב ללמוד, אוהב ללמד".
ד"ר מרק ורטהיים מפתח שיטת OCO™ וד"ר במדעי הספורט