סגור

11 תובנות מזכייתה של הפועל באר שבע בגביע המדינה

גיל לבנוני חזר להפועל באר שבע לפני שלושה חודשים כיועץ המנטלי של הקבוצה. הקבוצה זכתה בגביע המדינה בשבוע שעבר ולבנוני מביא מזכייה זו מסקנות שניתן ליישם בחברות וארגונים אחרים

לפני 3 חודשים בדיוק התקשר אליי סמנכ״ל הכספים של הפועל ב״ש ניר כץ ושאל: "מה אתה אומר על לחזור? אלונה (ברקת) מאמינה שתוכל לעזור לנו, תעשה את העבודה המנטלית שאנחנו מרגישים שאנחנו צריכים". החלטתי לחזור ואחרי שבוע בערך אליניב ברדה מונה למאמן ומליקסון לעוזר. מצאתי את עצמי עובד עם אנשים שאני מאוד אוהב ומכיר שנים ארוכות, רק בנקודת זמן שמבחינה מנטלית יכולה להפוך לשבר או לפריצת דרך. זה היה מסע ויש לי כמה תובנות בנושא.
עבודה מנטלית תמיד מרתקת, אתה רוצה לתת כלים לאנשים כדי שיוכלו לממש את הפוטנציאל שלהם, לשנות דפוסי התנהגות ש"תוקעים" את ההצלחה שלהם. בספורט זה תמיד נעשה תחת לחץ, כשכל המדינה צופה, ולכן לכלים המנטליים יש משמעות אדירה. שלושת החודשים הסופר-אינטנסיביים האלה והזכייה המרגשת בגביע המדינה מול אלופת המדינה הולידו לא מעט תובנות.
בחרתי רק באלה שניתן ליישם גם בחברות ובארגונים, וכמובן שנותרו עוד הרבה מחוץ לרשימה הזו.

1. חיוך תמיד טוב

תבוא באנרגיה חיובית, אבל גם תלך באנרגיה חיובית. בשנת 2020 עזבתי את הפועל ב״ש, זה היה לאחר 6 שנים שהיו תקופה אדירה שמיצתה את עצמה והסתיימה. עיתונאים התקשרו כדי לחפש לכלוך (זו העבודה שלהם וזה בסדר), אני בחרתי לחייך. כשהבן שלי רצה לנסוע למשחקים, נסענו בשמחה, וכשבאנו לבקר את מליקסון סתם ביקור של חברים, הילדים שלי כל כך התרגשו כשנכנסו לבאר שבע עד שכולנו דמענו מהתרגשות. נדמה לי שהאפשרות לחזרה שלי הגיעה בחלקה בעקבות החיוך והאנרגיה הטובה שפיזרתי גם כשזה לא הלך.
1 צפייה בגלריה
גיל לבנוני הפועל באר שבע
גיל לבנוני הפועל באר שבע
גיל לבנוני עם הגביע של הפועל באר שבע
(צילום: עודד קרני)

2. הכי לא רלוונטי יכול להיות הכי חשוב

לפעמים האיש שהמנהלים חושבים שהוא הכי לא רלוונטי, יכול להתגלות כאיש הכי חשוב במאני טיים. זה נכון מהצד הניהולי, ונכון גם לגבי כל אחד שחושב שהוא מחוץ לעניינים - תמשיך לעשות את הכי טוב בכל שנייה, ההזדמנות תגיע, וחשוב שתגיע אליה מוכן. בחודש האחרון של העונה היו פציעות, כרטיסים צהובים ואדומים, ופתאום אנשים שחשבו שההזדמנות שלהם לא תגיע, מצאו עצמם פותחים בהרכב בגמר הגביע. למה זה קרה? כי הם פשוט היו מוכנים כל רגע.

3. תנשמו

אל תחששו להביא את עצמכם כמו שאתם, אז מה אם לחלק זה ייראה שונה. אם יש לך משהו שיכול לעזור לאדם אחד מבין 25, זה שווה את זה. אחד הכלים שאני משתמש בו בארגונים לקוח מעולם המיינדפולנס, ומשתמש בנשימות לפוקוס, ריכוז והורדת סטרס. פיל ג׳קסון יישם את התרגילים הללו לשיקגו בולס של מייקל ג׳ורדן, קובי בראינט היה מתרגל קבוע וגם לברון ג׳יימס מספר הרבה על תרגולי מיינדפולנס, אבל לא הייתי בטוח שגם אצלנו זה יתפוס. לפני חצי גמר הגביע שאלתי את אליניב ברדה ומאור מליקסון אם לעשות, ברדה ומליקסון אהבו והתעקשו: "חובה לעשות את זה", אמרו שניהם, "גם אם שחקן אחד ייקח מזה משהו, הרווחנו". הם צדקו. גם לפני חצי הגמר מול מכבי ת״א וגם לפני הגמר מול מכבי חיפה, ביצענו תרגול נשימות והורדת סטרס. כולם ניסו, וכמו בכל מקום, חלק לקחו את זה והעמיקו, לחלק זה פחות התאים, אבל כולם ניסו. אחרי הגמר ניגשו אלי שלושה שחקנים ואמרו שהם תרגלו גם אחר כך בחדרים (כל אחד קיבל הקלטה) וזה עזר להם להירגע ביום המתוח הזה.‫‬‬‬

4. ‬‫כנות הכי חשובה

כנות היא הערך החשוב ביותר בכל ארגון. אנשים מרגישים אם אתה כנה איתם. אין כאן מה לפרט, כשאתה מגיע נקי מול אנשים, הם יענו לך בכנות וישתפו פעולה ממקום נקי.

5. ‬מוטיבציה היא לא בעיה

מוטיבציה היא דבר חשוב, אבל לא החשוב ביותר. אנשים מתבלבלים בין יעוץ מנטלי ומוטיבציה. אני חושב שלפני אירועים חשובים לא צריך מוטיבציה, כל אחד מגיע למשחק גמר, שיחת מכירה קריטית או ראיון עבודה עם מוטיבציה בשמיים. השאלה היא איזה כלי הם צריכים לקבל כדי להגיע למימוש הפוטנציאל שלהם. לפעמים זה לא שיחת מוטיבציה אלא ההיפך- שיחת הרגעה. אל תרוצו מיד למוטיבציה, זה יכול להלחיץ עוד יותר.‬‬‬

6. ‬‫ההכנה המנטלית לא פחות חשובה מהכנה טקטית

הכנה מנטלית לשחקני ספסל לא פחות חשובה מהכנה של שחקני הרכב. בארגונים חשוב להכין צוות שלם לאירועים, לא רק את מי שיעלה על הבמה לתת את הפרזנטציה. זה נכון גם למשחקי חצי גמר וגמר - אם האנשים על הספסל יהיו ממוקדים מנטלית במשחק כבר מהחימום ויחיו אותו, הם יעלו מהספסל עם הרבה יותר פוקוס ויזדקקו לפחות זמן כדי "להיכנס" למשחק. ‬‬‬

7. ‬‫עדיף להחליט מאשר נראה מה יהיה

אנשים יכולים להחליט איך הם ייראו. "אין לי מצב רוח", "אני לא מרוכז", "אני באנרגיה רעה"- את כל אלה אפשר לשנות אם אתה מחליט מראש באיזו אנרגיה תגיע ליום העבודה שלך. תחליט מראש איך תגיע, מה יהיו הפעולות שתעשה כדי להגיע ממוקד/מנהיג/יוזם/אמיץ, תכניס את זה לעצמך מראש ל"תכנות". הסיכוי שזה יקרה הרבה יותר גבוה מאשר אם תגיע ותיתן לדברים להתגלגל ו"נראה מה יהיה". העולם רוצה שתגיע מאוד מדויק.

‬‬‬8. לא בשליטה? אין מה לעסוק בזה

‬יש דברים שאינם בשליטתנו - אין מה להתעסק בהם. "אבל השופט/המאמן/היריב/הקהל". נכון, זה מעצבן אם השופט שורק לרעתך, אם מישהו עושה פרובוקציות ואם הקהל מקלל אותך. אבל תגיד, לא חבל על בזבוז האנרגיות? אנחנו צריכים לשים את כל המשאבים שלנו במה שיש לנו השפעה עליו, ולא להתעסק במה שאין לנו שליטה בו. זה סתם בזבוז.

9. מה שטוב לאחרים טוב לעצמך

הכלים שאתה נותן לאחרים יכולים לעזור לך. גם הצוות הכין את עצמו מנטלית למשחק הזה, אני בעצמי עשיתי מדיטציה בצהרים כדי להגיע ממוקד ושקט.

10.התרגשות זה טוב

זה טוב להתרגש, השאלה מה עושים עם זה. בעלייה לחימום במשחק הגמר התרגשתי. אני תמיד עולה לחימום כדי לראות את השחקנים, להביט להם בעיניים, להתבונן בשפת הגוף. חששתי שההתרגשות שלי תוביל לחוסר ריכוז, והחלטתי לתעל את זה לחיוך. זה לא היה מקרי, החלטנו מראש בצוות שאנחנו מחייכים ומשדרים שהכל טוב, הרי "ממילא הם לחוצים מאוד, אנחנו צריכים לשדר חיוכים", זה הוריד את רמת הסטרס. השתדלנו למקד את השחקנים בפעולות מבלי להיכנס לתסריטים ומחשבות מיותרות.

11. 100% בעצמך, 10% לחבר לידך

כשכל אחד עושה מה שהוא טוב בו, וכולם באים עם רצון להרים אחד את השני, זה יעבוד מעולה. צוות הרמוני הוא קריטי בכל ארגון, אבל כזה שיודע לבחור במשוב מקדם. בחרנו לפעול כשכל אחד מתמקד בעבודה שלו ונותן עוד 10 אחוז אנרגיה לזה שלידו. האומנות לעזור בלי להתערב יכולה להתקיים רק בצוותים שיש בהם 100% אמון.
הכותב הוא יועץ מנטלי לחברות, ארגונים ומנהלים בינם הפועל ב״ש