סגור

קיליאן אמבפה נשאר בפריז - ניצחון אסטרטגי עצום לקטאר

אמבפה החליט לדחות את הסיכום שלו עם ריאל מדריד ולחתום על חוזה עתק בפריז סן ז'רמן. בשביל להביא את מוחמד סלאח או הארי קיין צריך לשאת ולתת עם מועדון כדורגל אחר. בשביל להביא שחקן של פריז סן ז'רמן, צריך לנצח מדינה. זה כמעט בלתי אפשרי

במרכז בונדי, פרבר של פריז, יש ציור קיר ענק של ילד ישן עם כדורגל וחולם על קיליאן אמבפה, יליד העיירה. ציור הקיר מומן על ידי נייקי, שמעניקה חסות לקיליאן אמבפה וגם לקבוצתו, פריז סן ז'רמן. אמבפה כבר הגשים את רוב החלומות שלו. בגיל 19 זכה במונדיאל, הוא הוביל את מונאקו לאליפות, עבר לפריז סן ז'רמן בסכום שיא לשחקן צרפתי ושחקן בן עשרה, זכה באליפויות, גביעים, פרסים אישיים - הכל עד גיל 23. ההערכה היתה שאת החוזה שלו בפריז סן ז'רמן הוא לא מאריך כדי לעבור בתום העונה הנוכחית לריאל מדריד ובכך להגשים את חלומו הגדול: לשחק בקבוצה שאותה אהד כילד.


נכון לאמש, אמבפה כבר סיכם את תנאיו עם ריאל מדריד. הוא נתן לקבוצה את המילה שלו והקבוצה, שבקיץ שעבר הגישה עליו הצעה בשווי 200 מיליון יורו ונדחתה על ידי פריז סן ז'רמן, כבר תכננה איך תציג אותו לאוהדיה.
ואולם, היום כבר יצאו הודעות שאמבפה בחר להישאר בפריז, קרוב לבית אבל רחוק ממיצוי מקצועי - בהנחה שהליגה הצרפתית לא תשתפר. לפי הדיווחים הוא סיכם על חוזה לשלוש שנים בפריז, חוזה היסטורי וחסר תקדים בספורט העולמי. אולי כדאי שמישהו ישנה את ציור הקיר בבונדי. מילד שחולם על אמבפה לילד שחולם על שק של מזומנים.
אמבפה יקבל בונוס של 300 מיליון יורו בנוסף לשכר בשווי 100 מיליון יורו נטו בשנה - לשלוש עונות. לפי הדיווחים הוא יקבל סמכויות משמעותיות. הוא יבחר מאמן ואפילו מנהל ספורטיבי. הוא גם יאשר רכישות שחקנים ומכירות שחקנים. גם אם רק 50% מהדיווח מדויקים, מדובר על סכומים וסמכויות שאף שחקן לא קיבל בעבר. זה, כנראה, מה שהיה צריך להציע לו כדי שיישאר.

1 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 2.9.21 מסי אמבפה ו ניימאר באימון של פריז סן ז'רמן
מוסף שבועי 2.9.21 מסי אמבפה ו ניימאר באימון של פריז סן ז'רמן
אמבפה עם מסי וניימאר באימון של פריז
(צילום: EPA)

לפי הדיווחים, הלחצים עליו היו רבים. מראש עיריית פריז, דרך נשיא צרפת ועד האמיר של קטאר - כולם לחצו עליו להישאר. הוא נשאר כשהוא ככל הנראה יודע שלא תהיה דרך חזרה לריאל מדריד, שם האנשים כועסים על כך שלא עמד במילתו להצטרף למועדון המעוטר ביותר באירופה.
עבור אוהדים רבים, ההחלטה של אמבפה תפגע אנושות במורשת הספורטיבית שלו. במקום להצטרף למועדון הגדול בהיסטוריה, להפוך לשחקן חשוב בקבוצה הכי גדולה באחת מהליגות הטובות בעולם, הוא בחר להישאר בקבוצה שתקציבה גדול מכל תקציבי היריבות המקומיות שלה ביחד. הוא בחר להמשיך להיות דומיננטי בליגה לא תחרותית, החמישית או השישית באירופה מבחינת איכות ספורטיבית.
אבל אם עבור רוב אוהדי הכדורגל הניטרליים, המהלך הזה של אמבפה הוא הפסד, אז נראה שקטאר, דרך פריז סן ז'רמן, יכולה לרשום ניצחון אסטרטגי ענק נוסף על אחת מהקבוצות שמייצגות את הכוח המסורתי של הכדורגל האירופי. קטאר ניצחה כשלא הצטרפה ליוזמת הסופרליג הכושלת של ריאל מדריד בשנה שעברה. בכך זכתה פריז סן ז'רמן לתפקידים משמעותיים יותר באופ"א וארגון המועדונים הגדולים (ECA).
כמו כן, קטאר תגיע למונדיאל שלה בנובמבר 2022 כאשר הקבוצה של המדינה, פריז סן ז'רמן, מציגה טריו התקפי של שחקני על - ניימאר, ליאו מסי וקיליאן אמבפה. שחקנים שנלקחו מברצלונה ונמנעו מריאל מדריד. שחקנים שיעזרו לה להמשיך בכיבוס תדמיתה דרך הכדורגל.
כמה זה "חוקי"? ובכן, אין סיכוי שעם תשלום של 100 מיליון יורו לאמבפה בלבד, פריז סן ז'רמן תעמוד בתנאי הפייר פליי הפיננסי החדשים (לפיהם מותר יהיה לשלם רק 70% מההכנסות העצמאיות לשחקנים). אבל קטאר בעלת השפעה עצומה על אופ"א - דרך כספי זכויות שידור, חסויות וגם דרך עבודה משותפת ב-ECA, כך שהחוקים יתכופפו למענה.
ריאל מדריד הדיחה את פריז סן ז'רמן מליגת האלופות העונה ותקווה להתאושש מההפסד לקטאר בשוק העברות השחקנים עם החתמת אחד מהשחקנים הגדולים של הפרמיירליג (מוחמד סלאח, יון מינג סון, הארי קיין, רומלו לוקאקו, סאדיו מאנה). אולי תלך על רכישה "צנועה" יותר לסגל עמוס כוכבים, שצריך - עדיין - חיזוקים. אבל אף אחד לא יגיע עם ההילה של אמבפה. וזה רק הגיוני. בשביל להביא את סלאח או קיין צריך לשאת ולתת עם מועדון כדורגל אחר. בשביל להביא שחקן של פריז סן ז'רמן, צריך לנצח מדינה.