סגור

עתיד הכדורגל האירופי ע"פ קטאר: יותר משחקים - פחות כסף

נאסר אל-ח'ליפי, נשיא פריז סן ז'רמן, נהפך בשנה האחרונה לאחד מהאנשים החזקים בכדורגל העולמי לאחר שקיבל את תפקיד יו"ר ה-ECA. הוא אמנם מדבר על "שינוי הסטטוס קוו", אבל כל התוכניות שלו מצביעות על המשך והחרפת המגמות הקיימות בכדורגל האירופי. יש הרבה פתרונות הגיוניים וסבירים, אבל כל פעולה הגיונית וסבירה אינה אינטרס של קטאר

נאסר אל-ח'ליפי, נשיא פריז סן ז'רמן ו-QSI (חברת ההשקעות בספורט של קטאר), דיבר לאחרונה עם כתב האת'לטיק אדם קרפטון וחשף, בין השאר, את התוכניות שלו לעתיד הכדורגל האירופי.


אל-ח'ליפי הפך בשנה האחרונה לאחד האנשים החשובים ביותר בכדורגל האירופי. העובדה שלא הצטרף ליוזמת הסופרליג האירופי שהובילו ריאל מדריד ויובנטוס גרמה לכך שהוא מילא את הוואקום שנותר כש-12 הקבוצות שהצטרפו לסופרליג הודחו ממעמדן בכדורגל האירופי.
4 צפייה בגלריה
נאסר אל-ח'ליפי (מימין), נשיא פריז סן ז'רמן עם לאונרדו, המנהל המקצועי של המועדון
נאסר אל-ח'ליפי (מימין), נשיא פריז סן ז'רמן עם לאונרדו, המנהל המקצועי של המועדון
נאסר אל-ח'ליפי (מימין), נשיא פריז סן ז'רמן עם לאונרדו, המנהל המקצועי של המועדון
(צילום: AFP)
אל-ח'ליפי קיבל את תפקיד יו"ר ה-ECA, ארגון המועדונים הגדולים, שבעקבות סאגת הסופרליג נהפך לשותף הרבה יותר משמעותי של אופ"א בניהול ושיווק ליגת האלופות.
אל-ח'ליפי חשף בדבריו לאן הוא חושב שהכדורגל האירופי צריך ללכת - במיוחד ליגת האלופות. "הגמר צריך להיות גדול יותר" אמר לאת'לטיק. "אני לא מבין למה הסופרבל מרגיש יותר גדול מליגת האלופות. בסופרבול, ובארה"ב באופן כללי, יש תפיסה של יצירתיות ובידור. זה מה שאני הצעתי - לקיים טקס פתיחה לליגת האלופות, לעשות משחק אחד ביום הראשון של הטורניר בו הזוכה משחקת נגד קבוצה גדולה. אולי זה לא רעיון טוב אבל לפחות זה לאתגר את הסטטוס קוו. כל משחק צריך להיות אירוע של בידור".
קודם כל, הסופרבול רק "מרגיש" יותר גדול מליגת האלופות. הגמר של ליגת האלופות הביא ב-2021 יותר מ-700 מיליון צופים לטלוויזיה. הסופרבול ב-2022 הביא רק 112 מיליון צופים. כמו כן, אין באמת הבדל בין מה שאל-ח'ליפי מציע לבין הסופרקאפ האירופי - משחק על גביע מסורתי בין שתי קבוצות גדולות, שמהווה את שריקת הפתיחה לטורנירים האירופאיים.
טקס לפני משחק? זה שינוי הסטטוס קוו של אל-ח'ליפי? כנראה שהשינויים המהותיים הם לא משהו שהוא ירצה לחשוף בראיונות ושיחות עם עיתונאים.

אחד האנשים החזקים

אל-ח'ליפי (48) הוא גם יו"ר ערוץ BeIN ספורט, שמחזיק בהרבה מזכויות השידור של אירועי ספורט וליגות במזרח התיכון (ולא מעט בעולם). בזכות הכסף שהוא מזרים לליגות ספורט וטורנירים והמעמד שלו באופ"א, יש לו השפעה לא מועטה גם בפיפ"א - שבחרה את קטאר לאירוח המונדיאל ב-2022 במכרז המושחת בכל הזמנים.
4 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 19.8.21 מסי משמאל ו ניימאר במדי פריז סן ז'רמן
מוסף שבועי 19.8.21 מסי משמאל ו ניימאר במדי פריז סן ז'רמן
מסי (משמאל) וניימאר במדי פריז סן ז'רמן. כמעט כל הכנסות הקבוצה הגיעו מקטאר
(צילום: איי אף פי)
אל-ח'ליפי מדבר תכופות נגד ריאל מדריד, ברצלונה והסופרליג. הוא גילה שפריז סן ז'רמן קיבלה הצעה אדירה להצטרף לסופרליג וסירב; הוא סירב גם להצעה בשווי מאות מיליוני יורו למכור את קיליאן אמבפה לריאל מדריד, וכנראה היה גורם משפיע מאוד בהחלטת אופ"א לזנוח את הפייר פליי הפיננסי ולשים "תקרת שכר" של 70% מההכנסות של כל מועדון, מה שיכול להעניק לפריז סן ז'רמן - לה הכנסות מסחריות עצומות מחברות קטאריות - יתרון משמעותי מאוד בליגה המקומית וגם בליגת האלופות.
אל-ח'ליפי, שמדבר על כך שהכדורגל צריך "לחפש צינורות הכנסות חדשים" ו"מקומות חדשים למשחקים, שווקים חדשים ופורמטים חדשים", סיפר איך קטאר הפכה את פריז סן ז'רמן מ"קבוצה שנרכשה ב-70 מיליון יורו לקבוצה ששווה פי כמה וכמה" מבלי להזכיר שכמעט כל ההכנסות של הקבוצה הגיעו מקטאר. הוא אמר שקטאר סירבה למכור את המועדון והוסיף שחוסר התחרותיות בליגה הצרפתית אינו בעיה כי "פריז סן ז'רמן העלתה את העניין בליגה".
לאחרונה מנהלת הליגה הצרפתית מכרה 13% מעצמה ל-CVC. קרן ההשקעות מלוקסמבורג העבירה מיליארד וחצי יורו לקבוצות הליגה הצרפתית הראשונה והשנייה, ופריז סן ז'רמן תקבל את החלק הגדול ביותר. ההשקעות "יוחזרו" במשך עשרות שנים מהסכמי זכויות שידור וחסויות של הליגה והקבוצות.

משתלטים על ליגת האלופות

הסכם זכויות השידור החדש של ליגת האלופות, שאל-ח'ליפי היה גורם משמעותי בניסוחו, עשוי ללמד לאן הוא רוצה לקחת את הכדורגל.
בפברואר, אופ"א מכרה לראשונה, את רוב זכויות השידור ל"חברה חיצונית" - Team Marketing. זו חברה שאופ"א היא הבעלים של 49.7% ממנה. Team Marketing תמכור את זכויות השידור של אופ"א וליגת האלופות בשנים הקרובות.
כמו כן, וגם בפעם הראשונה, הוצעו שתי חבילות שידור למכירה - אחת לאירופה ולעולם (שנמכרה ל-Team) ואחת לארה"ב. החבילה האמריקאית נמכרה לחברת Relevent Sports. המכרז היה שונה גם בגלל שה-ECA, ארגון המועדונים הגדולים, היה חלק פעיל מהמכרז וקביעת הזוכים במכרז, שהשתתפו בו גם חברות כגון אינפרונט ו-IMG.
4 צפייה בגלריה
צ'לסי ליגת האלופות 2021
צ'לסי ליגת האלופות 2021
גמר ליגת האלופות 2021. אופ"א תקבל מהליגה פחות כסף פר משחק
(צילום: wallpapercave)
לפי הערכות בשוק, אופ"א תכניס מזכויות שידור בסביבות 4 מיליארד יורו בשנה בין 2024 ל-2027. כיום, אופ"א מכניסה בסביבות 3 מיליארד יורו מזכויות השידור של ליגת האלופות. בנוסף, Relevent Sports תעביר לאופ"א 230 מיליון יורו, שזה בערך 130 מיליון יורו יותר ממה שאופ"א קיבלה מארה"ב בהסכם הקודם.
על פניו, מדובר בעסקאות מאוד מוצלחות לאופ"א. אולם, אם מנתחים את המכרז לעומק, רואים שהוא לא ישנה משהו מהותי. קודם כל, לא ידוע אם ההסכמים הללו כוללים בתוכם גם את זכויות השידור לליגת אירופה והקונפרנס ליג. זה אומר שאכן יש יותר כסף אבל הוא יתפזר על פני יותר קבוצות.
כמו כן, ליגת האלופות תתנפח ל-36 קבוצות - כך שסביר להניח שהעלייה בהכנסות מזכויות שידור, פר קבוצה, לא תהיה משמעותית מאוד. בנוסף, בפורמט החדש של הליגה, מ-2024 יהיו 225 משחקים במקום 125. המשמעות של כך היא שאופ"א תקבל פחות כסף פר משחק. ולא רק זה, ההוצאות על קיום המשחקים יעלו כי יש יותר מהם - מה שאומר שצריך יותר טיסות, יותר משכורות לעובדי אצטדיון, יותר אבטחה, יותר קייטרינג וכו'.
מהרמיזות של אל-ח'ליפי עולה גם האפשרות לקיים משחקים משמעותיים של ליגת האלופות בארה"ב, למשל. ההסכם עם Relevent Sports משמעותי במובן הזה. הבעלים של החברה הוא סטיבן רוס, שהוא יזם נדל"ן והבעלים של מיאמי דולפינס. בשביל למקסם את ההשקעה שלו באופ"א, סביר מאוד להניח שרוס ידרוש ממנה כמה דברים - נגיד, גמר ליגת האלופות בפלורידה, באצטדיון של הדולפינס, או טור חובה של אלופת אירופה בארה"ב עם הגביע וכו'. בנוסף, בואו לא נשכח שגם פיפ"א מעוניינת להגדיל את מספר המשחקים בעונה - עם עוד תחרויות, עוד מועדונים וכו'.
4 צפייה בגלריה
סטיבן רוס בעל השליטה בקבוצת רילייטד
סטיבן רוס בעל השליטה בקבוצת רילייטד
סטיבן רוס, הבעלים של Relevent Sports. יצפה לקבל תמורה להשקעה
(צילום: בלומברג)
בקיצור, אז מה יש לנו כאן בעצם: יותר משחקים בפחות כסף, ויותר עומס על השחקנים באותו כסף בעצם. ומי שאחראי על הכל זו מדינה כמו קטאר.
יש פתרונות הגיוניים וסבירים לשינוי פורמטים של ליגת האלופות: הקלה בלחץ על שחקנים ורגולציה שתשפר את האיזון התחרותי בכדורגל האירופי, אבל בעולם סביר והגיוני קטאר לא הייתה הופכת לגורם המשמעותי ביותר בכדורגל האירופי. כל פעולה הגיונית וסבירה אינה אינטרס של קטאר.