סגור
ניימאר מוצג בקבוצת אל-הילאל ב סעודיה אוגוסט 2023
ניימאר מוצג בקבוצת אל-הילאל, בחודש שעבר (צילום: Adam Nurkiewicz/Getty Images)

מעצמת כדורגל: סעודיה הוציאה בקיץ כמיליארד יורו על רכישת שחקנים חדשים

המדינה עקפה בכך ארבע מחמש ליגות הכדורגל הגדולות באירופה; במקום הראשון נמצאת הפרמיירליג האנגלית - עם הוצאות של 2.8 מיליארד יורו על שחקנים חדשים

קבוצות ליגת העל בסעודיה הוציאו לא פחות מ-954 מיליון יורו על רכישת שחקנים בחלון ההעברות בקיץ שנסגר ב-1 בספטמבר - כך מדווחת CNBC, המסתמכת על נתוני Transfermarkt. רק בפרמיירליג האנגלית הוציאו יותר על שחקנים חדשים.
סעודיה גברה בכך על ארבע מחמש ליגות הכדורגל הגדולות באירופה (הספרדית, הגרמנית, האיטלקית והצרפתית). זו הפעם הראשונה מאז 2016 שבה אחת מחמש הגדולות "מפסידה" לליגה אחרת בכל הנוגע להוצאות על שחקנים חדשים.
בין השחקנים שהגיעו הקיץ לסעודיה: הכוכב הברזילאי ניימאר שהגיע מפריז סן ז'רמן, קארים בנזמה הצרפתי שהגיע מריאל מדריד, אנגולו קאנטה הצרפתי שהגיע מצ'לסי, ואיימריק לאפורט הצרפתי-ספרדי שהגיע ממנצ'סטר סיטי.
לפי נתוני Transfermarkt, קבוצות הפרמיירליג הוציאו לא פחות מ-2.8 מיליארד יורו על הבאת שחקנים חדשים בחלון ההעברות; בליג 1 הצרפתית הוציאו 898 מיליון יורו; בסריה A האיטלקית - 858 מיליון יורו; בבונדסליגה הגרמנית - 787 מיליון יורו; ובלה ליגה הספרדית הסתפקו ב-439 מיליון יורו.
המספרים הבלתי נתפשים של הליגה הסעודית הושגו למרות כמה עסקאות שלא יצאו לפועל בקיץ האחרון, בניגוד להערכות המוקדמות; בין היתר מדובר במעבר של הכוכב המצרי מוחמד סלאח מליברפול, תמורת יותר מ-200 מיליון יורו.
רוב ההוצאות בסעודיה הן מצד ארבעת המועדונים הגדולים במדינה: אל-איתיחאד, אל-אהלי, אל-נסר ואל-הילאל. ארבעת המועדונים האלה, הנמצאים מאז יוני בבעלות קרן העושר הסעודית, הוציאו 835 מיליון יורו על הבאת שחקנים בקיץ שחלף; ההכנסות שלהם ממכירת שחקנים הסתכמו ב-4.86 מיליון יורו בלבד.
קרן העושר, המנוהלת על ידי יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמן, עומדת במרכז המאמצים לגוון את הכלכלה הסעודית מעבר לנפט. היא רכשה והשקיעה בחברות ממגוון תעשיות החל מיצרניות מכוניות חשמליות ועד לבנייה ואנרגיה ירוקה.