סגור
רונאלדו מוצג באל-נסאר
רונאלדו מוצג באל-נסאר (צילום: מתוך הפייסבוק של אל-נסאר)

לא מסתפקת ברונאלדו: קרן העושר הסעודית הפכה לבעלים של ארבע קבוצות כדורגל מקומיות

סעודיה, ששמה יעד להפוך לאחת מעשר ליגות הכדורגל הטובות בעולם, העבירה את הבעלות על ארבע קבוצות מובילות, ביניהן אל נאסר שבה משחק הכוכב הפורטוגלי לקרן העושר ששווייה 600 מיליארד דולר. המהלך יגדיל את הכוח הפיננסי של הספורט במדינה

הממשלה הסעודית העבירה את הבעלות על ארבע קבוצות כדורגל מקומיות לידי קרן העושר הריבונית, ובכך הגדילה אף יותר את הכוח הפיננסי מאחורי הקבוצות ומאחורי התוכניות השאפתניות של הממלכה לחיזוק הספורט. בפייננשל טיימס דיווחו כי הקבוצות - אל איתיחאד, אל אהלי, אל הילאל ואל נאסר שבה משחק כוכב הכדורגל הפורטוגלי כריסטיאנו רונאלדו - הומרו לישויות תאגידיות לאחר שנוהלו עד כה על ידי המדינה. הקרן, בגודל 600 מיליארד דולר, תחזיק ב-75% מכל אחת מהקבוצות, ושאר האחזקה תהיה בידי מלכ"רים חדשים.
המהלך לשינוי מבנה הבעלות של מועדוני הכדורגל הגדולים במדינה הוא חלק מהמאמצים להביא עוד כוכבים בינלאומיים לליגה המקומית. מאז הגעתו של רונאלדו בינואר, הועברו לפי הדיווחים הצעות מפתות גם לקפטן נבחרת ארגנטינה ליונל מסי ולקארים בנזמה, זוכה פרס כדור הזהב לשנת 2022. שלושתם נחשבים בין שחקני הכדורגל הטובים ביותר בעשורים האחרונים, וקרובים לסיום הקריירה שלהם. למסי יש כבר חוזה פרסום עם רשות התיירות של סעודיה.
סוכנות הידיעות הסעודית דיווחה כי השינויים בארבעת המועדונים נועדו לעודד הזרמת השקעות לספורט, שיפור התחרותיות בליגה והפיכת המשחק למקצועי יותר ויציב פיננסית. בממשלה הסעודית רוצים להפוך את הליגה המקומית לאחת מעשר הליגות הטובות בעולם, ולכן מקווים כי פרויקט ההפרטה יעזור להכפיל פי 4 את ההכנסה השנתית בליגה ל-1.8 מיליארד ריאל (480 מיליון דולר). לפי הודעת קרן העושר, מבנה הבעלות החדש "יצית הזדמנויות מסחריות מרובות" ויאפשר "השקעות נוספות וחוזי חסות".
קרן העושר, המנוהלת על ידי יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמן, היא שעומדת במרכז המאמצים לגוון את הכלכלה הסעודית מעבר לנפט. היא רכשה והשקיעה בחברות ממגוון תעשיות החל מיצרניות מכוניות חשמליות ועד לבנייה ואנרגיה ירוקה. במקביל, בשנים האחרונות מזרימה סעודיה הון לספורט העולמי, כולל כדורגל, פורמולה 1 והשקת טורניר גולף ב-2 מיליארד דולר. כחלק מהמאמצים הללו השיקה בינואר הממשלה קרן השקעות בתרבות ובספורט. בכל זאת, ההתמקדות העיקרית היא בכדורגל הודות לפופולריות של המשחק בבית ובעולם. קרן העושר רכשה ב-2021 את קבוצת הפרמיירליג האנגלית ניוקאסל יונייטד ב-310 מיליון פאונד, ותחת הבעלות הסעודית עלתה הקבוצה בטבלה ואף העפילה לליגת האלופות בשנה הבאה לאחר שסיימה מעל למנצ'סטר יונייטד וליברפול.